- Wiadomości
Glomex o następcy Honkera. Jest cena jednostkowa
Konsorcjum Glomex MS Polska Sp. z o.o. i Glomex MS s. r. o. poinformowało o szczegółach umowy na dostawę dla Wojska Polskiego samochodów Nissan Navarra w ramach programu „Mały Mustang”.

Konsorcjum Glomex MS Polska Sp. z o.o. i Glomex MS s. r. o. na mocy umowy na samochody ciężarowo-osobowe ogólnego przeznaczenia zawartej z 2. Regionalną Bazą Logistyczną w Warszawie w latach 2020-2022 dostarczy 635 samochodów Nissan Navara Double Cab 190 KM MT Acenta (w tym 150 w ramach opcji). Nissany zastąpią obecnie używane Honkery.
Łączna suma kontraktu wynosi (z uwzględnieniem opcji) 121,25 mln zł brutto. Jak podaje w komunikacie Glomex, koszt jednego samochodu dla wojska wyniesie 155,2 tys. zł netto. Dostawy według przyjętego harmonogramu na najbliższe trzy lata mają obejmować co roku 160 egzemplarzy tych pojazdów z opcją na dodatkowych 50. Według deklaracji producenta mają one zostać wyprodukowane w europejskiej fabryce Nissana, a dostosowywane do armii gestora ma odbywać się w Polsce. Pierwsze Nissany Navara mają pojawić się w Wojsku Polskim jeszcze w tym roku.
Czytaj też: „Mały Mustang” na zakręcie
Bardzo cieszymy się z zaufania okazanego przez polską armię. To dla nas powód do dumy. Na pewno nie zawiedziemy polskich żołnierzy. Siłą naszej oferty były mocny silnik, wydłużona gwarancja oraz atrakcyjna cena
Nissan Navara to samochód ciężarowo-osobowy ogólnego przeznaczenia o napędzie 4 × 4. Wersja oferowana przez Glomex MS w przetargu dysponuje silnikiem o mocy 140 kW (o dodatkowych 30 kW więcej niż wymagania w przetargu). Dodatkowo ma być wyposażony w zabudowę typu HardTop z uchylnymi bokami, osłonę pod silnikiem oraz opony All Terrain z wkładkami typu Run Flat. Samochody te mają służyć w Wojsku Polskim przede wszystkim jako samochody dla służb tyłowych do transportu ludzi między jednostkami, poligonami, a także do transportu ładunków, amunicji i innych materiałów wojskowych.
Czytaj też: Koniec ery Honkera [Defence24 TV]
Umowa na dostawę "małego Mustanga" to kolejny kontrakt Glomex MS realizowany w Polsce. Spółka jest obecna na polskim rynku od dziewięciu lat. W tym czasie zrealizowała wiele kontraktów dla polskich sił mundurowych, między innymi dla Wojsk Lądowych, Wojsk Specjalnych, Sił Powietrznych, Straży Granicznej oraz Służby Ochrony Państwa. Glomex zajmuje się m.in. dostawą systemów noktowizyjnych, hełmów balistycznych, tlenowych systemów spadochronowych, agregatów lotniczych, makiet oraz symulatorów. Dyrektor wykonawczy dyrektor wykonawczy Glomex MS Polska Łukasz Nowak podkreślił, że spółka jest obecna także w sektorze lotniczym i odpowiada również za obsługę czeskich samolotów Airbus A319. Jest obecna także w innych krajach regionu - w państwach bałtyckich, Chorwacji, na Ukrainie i Węgrzech.
Czytaj też: Błaszczak: Nissan Navara następcą Honkera
Zawarcie przez 2 RBLog. kontraktu na pierwszych kilkaset samochodów osobowo-ciężarowych ogólnego przeznaczenia rozpoczyna program generacyjnej wymiany obecnie używanych Honkerów. Postępowania przetargowe w tym celu prowadzono od 2015 roku. Najpierw zakładano pozyskanie samochodów w jednym postępowaniu prowadzonym przez Inspektorat Uzbrojenia w wersji nieopancerzonej i wysoce zunifikowanej z nią wersji opancerzonej. Wszystkie te pojazdy miały spełniać dość rozbudowane wymagania i obiektywnie trudne do spełnienia przez dostępne na rynku konstrukcje, a budżet na zadanie był relatywnie ograniczony.
Następnie, po unieważnieniu trzech kolejnych przetargów, w 2019 roku zadania te rozdzielono pomiędzy Inspektorat Wsparcia (któremu podlega 2 RBLog.) oraz Inspektorat Uzbrojenia, który nadal prowadzi odrębne postępowanie na pozyskanie kilkudziesięciu samochodów w wersji opancerzonej.
(JP) (MZ)
WIDEO: Zmierzch ery czołgów? Czy zastąpią je drony? [Debata Defence24]