Reklama

Siły zbrojne

Gen. Drumowicz dla Defence24.pl: Black Hawki nadadzą nowy wymiar powietrznym operacjom specjalnym

Śmigłowiec S-70i Black Hawk. Fot. PZL Mielec.
Śmigłowiec S-70i Black Hawk. Fot. PZL Mielec.

Zakup wpisuje się doskonale w nasze potrzeby, wzmocni i uzupełni zdolności oraz nada nowy wymiar powietrznym operacjom specjalnym realizowanym przez Wojska Specjalne – mówi w rozmowie z Defence24.pl gen. bryg. dr inż. Sławomir Drumowicz, Dowódca Komponentu Wojsk Specjalnych o kontrakcie na śmigłowce Black Hawk.

Jakub Palowski: Panie Generale, Minister Obrony Narodowej poinformował o pilnym zakupie śmigłowców Black Hawk, przeznaczonych dla Wojsk Specjalnych. W jaki sposób ten zakup wpisuje się w potrzeby WS i jakie zdolności powinien zapewnić? To nieco inne śmigłowce niż Mi-17, wykorzystywane wcześniej.

Gen. bryg. dr inż. Sławomir Drumowicz, Dowódca Komponentu Wojsk Specjalnych: Dotychczas wiele mówiło się o potrzebie zmian w powietrznej flocie Wojsk Specjalnych. Dzisiaj ma to miejsce. Zakup ten wpisuje się doskonale w nasze potrzeby, wzmocni i uzupełni zdolności oraz nada nowy wymiar powietrznym operacjom specjalnym realizowanym przez Wojska Specjalne. 

Nie ukrywam, że posiadane przez nas Mi-17, choć to najnowsze maszyny tego typu w Wojsku Polskim, są bardzo intensywnie eksploatowane, a wprowadzenie Black Hawków „uwolni” je od wykonywania części zadań. 

Śmigłowiec Black Hawk, to konstrukcja sprawdzona w realizacji wielu różnych zadań i różnych warunkach. Jestem przekonany, że śmigłowiec ten spełni również nasze oczekiwania i będzie doskonałym narzędziem do realizacji zadań Wojsk Specjalnych. 

image
Polski śmigłowiec Mi-17. Fot. A. Hładij/Defence24.pl.

Jakie zadania będą wykonywać nowe śmigłowce? 

Pragnę podkreślić, że przy wyborze śmigłowca braliśmy pod uwagę przede wszystkim te cechy, które w pełni pozwolą nam zabezpieczyć nasze funkcjonowanie i  realizować zadania, do jakich jesteśmy przeznaczeni. Jestem przekonany, że pozyskaliśmy wartościowe narzędzie, które sprawi że będziemy mogli działać jeszcze bardziej efektywnie. 

Śmigłowce wykorzystywane będą we wszystkich zadaniach bojowych wykonywanych przez Wojska Specjalne. Od zabezpieczenia transportu żołnierzy po wsparcie bojowe działań. 

Jakie cechy śmigłowców Black Hawk są najważniejsze z punktu widzenia Wojsk Specjalnych? 

Ich najważniejszą cechą jest modułowość konstrukcji i możliwość różnej konfiguracji wyposażenia w zależności od realizowanego zadania. Mają ponadto odpowiedni zasięg, możliwość latania w każdym środowisku w dzień i w nocy, a także zdolność do długotrwałego zawisu.

Black Hawki są szeroko wykorzystywane przez armię amerykańską, od niedawna w Europie Środkowo-Wschodniej, wcześniej na misjach ekspedycyjnych z udziałem Polaków. Na ile zdolności, walory tych maszyn są znane żołnierzom Wojsk Specjalnych? Czy możliwość współdziałania z USA to atut tej konstrukcji? 

Konstrukcja tego śmigłowca jest bardzo dobrze znana żołnierzom Wojsk Specjalnych, gdyż mieli oni okazję dokładnie zapoznać się z nią podczas misji w Afganistanie i w Iraku. Przypomnę, że uczestniczymy intensywnie w misjach od 2003 roku, i praktycznie każda jest wspierana przez amerykańskie śmigłowce Black Hawk. Niejednokrotnie też nasi żołnierze zwracali uwagę na liczne, pozytywne cechy i rozwiązania tego śmigłowca.

Nie bez znaczenia jest fakt, że jego pozyskanie pozwoli nam łatwiej współdziałać z sojusznikami którzy używają tej konstrukcji, jak Stany Zjednoczone, ale też na przykład Słowacja. 

image
gen. bryg. dr inż. Sławomir Drumowicz, Dowódca Komponentu Wojsk Specjalnych. Fot. DWKS.

W przyszłym roku Wojska Specjalne obejmą dyżur w Siłach Odpowiedzi NATO, w ramach VJTF. Na jakim etapie są przygotowania do dyżuru i czy jest szansa, że nowo pozyskiwane śmigłowce będą włączone w skład komponentu? 

Przygotowania są prowadzone w sposób planowy. Zrealizowaliśmy wszystkie przedsięwzięcia zgodnie z harmonogramem zatwierdzonym zarówno przez naszych przełożonych w Siłach Zbrojnych RP, jak i dowództwo sojusznicze. Nie ukrywam, że wiąże się z tym wiele wyzwań, w tym dotyczących zdolności lotniczej. 

Kolejny dyżur rozpoczynamy w 2020 roku, za mniej niż 12 miesięcy. Biorąc pod uwagę czas, potrzebny na osiągnięcie gotowości przez nowe śmigłowce oraz cykl szkolenia, nie ma możliwości, aby wzięły one udział w tym przedsięwzięciu. Komponent lotniczy, przy zaangażowaniu Sił Powietrznych, jest już jednak przygotowany i terminowo będzie dysponował odpowiednimi zdolnościami. 

Jakie są najważniejsze, bardziej długofalowe elementy planów rozwoju Wojsk Specjalnych, również po 2020 roku?

Rozwój Wojsk Specjalnych to nieodłączny element rozwoju całych Sił Zbrojnych RP. Naszym celem jest wzmacnianie zdolności bojowych, szczególnie takich, które współcześnie można przeciwstawić zagrożeniom hybrydowym i wynikającym ze stale ewoluującego terroryzmu.

Rozwojowi zdolności bojowych Wojsk Specjalnych nieustannie towarzyszy przewidywanie i prognozowanie zmian zachodzących w środowisku bezpieczeństwa. To one mają wpływ na plany i programy wzmocnienia potencjału bojowego Wojsk Specjalnych umożliwiające szybką i odpowiednią reakcje na nagle pojawiające się zagrożenia. Wojska Specjalne muszą być postrzegane jako skuteczne narzędzie walki, którego sprawność i efektywność zależą od odmiennej od wojsk konwencjonalnych taktyki działań, prowadzonych skrycie, niejednokrotnie we współdziałaniu ze służbami specjalnymi oraz wspieranych przez inne Rodzaje Sił Zbrojnych, a także z wykorzystaniem nowoczesnych technologii i techniki, czego przykładem jest zakup śmigłowców Black Hawk. 

Na koniec chciałbym zapytać o system dowodzenia. Od niedawna obowiązuje tzw. mały SKiD, czyli reforma podporządkowująca Dowódcę Generalnego i Dowódcę Operacyjnego Szefowi SG WP, pełniącemu rolę „pierwszego żołnierza”. Na ile ta reforma wpłynęła na proces dowodzenia Wojskami Specjalnymi, biorąc pod uwagę że zmiany w systemie dowodzenia WS wprowadzono już wcześniej? 

Zmiany w dowodzeniu Komponentem Wojsk Specjalnych nastąpiły już na początku stycznia 2018 roku. Na dzień dzisiejszy jesteśmy przygotowani na funkcjonowanie jako samodzielne Dowództwo Rodzaju Sił Zbrojnych zgodnie z wcześniej prezentowanymi wstępnymi założeniami drugiego etapu reformy SKiD przedstawionej przez BBN. Dalsze decyzje są zależne od naszych przełożonych.

Dziękuję za rozmowę.

Reklama
Reklama

Komentarze (68)

  1. Szach

    Cywilne śmigłowce, technologicznie z lat 60 czy 70, normalnie szok !

  2. KrzysiekS

    Powinniśmy oprzeć się o 2 maszyny średnia BH (i może być mimu płaczu s70 z Mielca w odpowiedniej konfiguracji) oraz większa AW101 (niestety droższa we wszystkim dla wojsk specjalnych również ze 4 szt.). Śmigła uderzeniowe mam mieszane uczucia gdyż własnie następuje zmiana technologiczna?

  3. max

    tyle, że kupiliście Bieda Hawki zamiast S60 M lub V

  4. Szach

    Cztery cywilne Bieda Hawki , łał , sybir tym podbijemy !

  5. K.

    @Anty 50 C-cali przed 500+ . Jeszcze raz podeprę się komentarzem Daviena , nie ma sensu dublować tekstu . Caracal jest bazowo zintegrowany z MU90 . Ostatni raz jak udowadniałeś wyższość BH twierdziłeś , że Straż Wybrzeża w Japonii wysłała BH zamiast Caracala , zapomniałeś tylko ,że SW w tym kraju nie używa BH .

  6. K.

    @Napoleon . Davien napisał właściwie wszystko . Dodam tylko , że w artykule jest wyraźnie napisane , że opracowywana wersja nie będzie klasycznym ZOP i nie będzie przenosić torped . To maszyna patrolowa dostosowana do działań nad morzem .

  7. Napoleon

    @Davien, twoje mądrości już pokazałeś w ramach Wiki. Proszę przestań kompromitować się dalej. Caracal NIE MA wersji ZOP, czy mieć będzie... może,,, Seahawk natomiast jest faktem. A bezwzględnie opinie człowieka który myli się co drugi post mało mnie interesują.

  8. Davien

    Panie Napoleon, Caracal powstał jako wersja specjalistyczna smigłowca Cougar, więc czym jest AS-532SC??. Dalej co do przerabiania S-70i na wersje ZOP: musiałbys przerobic kadłub , kupić na zachodzie stacje sonarowa z zanurzanym sonarem, zainstalowac i zintegrowac radar, wyrzutnie boi, zintegrowac torpedy i na to wszystko musiałbys miec zgode nie tylko Sikorsky,ego ale i Kongresu USA jak byś cos chciał kupic w USA. A teraz Caracal: jest zintegrowany z radarem, z torpedami MU-90, bez problemu mozna przenieść wyposazenie z AS532SC, jest zabezpieczony przed korozją i wszystko poza specjalnym wyposazeniem w standardzie. Do tego wersja ZOP Caracala istnieje( wypowiedż prezesa Airbusa) tyle ze do tej pory nie była zamawiana, a wersje tego bieda seahawka musiałbys dopiero stworzyc płacąc tyle że taniej wyszłyby cię jakieś MH-60R:)

  9. Napoleon

    @K. zbezpieczenie antykorozyjne ma, zmiany konstrukcyjne śmigłowca mogą wykonywać pod względem przystosowania do ZOP, udźwig ma, zdolności do przystosowania do wymagań gestora mają i tu tylko kwestia czasu na zaimplementowanie. Nie będzie to wersja z hameryki - bieda seahawk? Może, ale wtedy trzeba rozbić produkt na składowe i dopiero wtedy wiesz co to oznacza. Caracal dla odmiany w ogóle nie ma wersji ZOP więc o czym my tu dyskutujemy, a mieliśmy podobno brać w ciemno (sic!). Czy da się dostosować Caracala do ZOP oczywiście, że tak, ale tak samo nie pisz mi że Mieleckich S-70i nie można. Jedyne co nie lubię to hipokryzji i propagandy. Resztę głupot jestem w stanie wybaczyć.

  10. K.

    @Napoleon.W Mielcu nie mogą produkować wersji ZOP . Na D24 był artykuł o wersji morskiej która jest opracowywana . Dplozono głowice obserwacyjna , karabiny maszynowe i ogłoszono , że może wykonywać zadania patrolowe nad morzem . Nie ma torped na wyposażeniu .

  11. werter

    @Michu....bo u nas w Polsce to co jest kupowane jest zawsze w atmosferze korupcji, skandalu, przewału. Dziwisz się krytyce? jeżeli coś jest kupowane z wolnej ręki, z wydumanych powodów, od jedynego słusznego producenta z pominięciem przejrzystych przetargów to jak mamy na to reagować? potulnym milczeniem i biciem brawo jak bezrozumne małpki?. Przeciez te zakupy, za grube miliony nie realizuje rząd ze swojej kasy tylko z pieniędzy pochodzących z naszych podatków. Nie obchodzi cię jak są one wydawane? doprawdy zdumiewające masz podejście do naszych pseudo zakupów. Jak można dokonać zakupu śmigłowców bez przetargu, bez wskazania w jakiej wersji zostały kupione....to rodzi mocne podejrzenia o jedynym celu zakupu jakim jest propagandowy bełkot przed wyborami.

  12. Napoleon

    @K. Był jakiś artykuł o wersji SAR, taniej opcji dla krajów ameryki łacińskiej. Ale ja nie o tym. Mielec bez problemu może produkować wersję ZOP. Tu chodzi o to, że jest to dużo prostsze niż nawet wersja dla specjalsów. Nie ma problemu z konstrukcją i zabezpieczeniem antykorozyjnym. Do działań ZOP nie potrzeba ci żadnej integracji z awioniką bo i tak potrzebujesz oddzielnego stanowiska dla operatora sonaru. Wyrzutnia dla płąw akustycznych to niby problem? Dodatkowo w kraju używamy torped MU-90 i już bez wdawania się w szczegóły to proste jak but, że te torpedy powinny być zintegrowane z przyszłymi śmigłowcami ZOP. Niestety ty i koledzy wiecie lepiej, że to musi być Seahawk, tak? Pamiętam jak dziś moją pierwszą wizytę w Iranie i o dziwo te samo myślenie, "ten sprzęt jest najlepszy" #### "Dlaczego?" #### "Bo amarykański" :)))))))

  13. Anty 50 C-cali przed 500+

    oto miś na miarę naszych możliwości i pokazujemy niedowiarkom iż nie tylko Szwed układ z airbusem narusza Pilnie bierze uh60 z "półki. ps Ci Szwedzi na wielkie manewry NATO 30 - lecie wystawili batalion (+ kompania fińska). A w jakiej sile Wegrzyn?

  14. Anty 50 C-cali przed 500+

    k@ napiszesz o morskiej wersji super heli z TORPEDAMI wybranego w 2015, wiesz H225M? to nie przeszkadza że ta Indonezja nie ma ich na ani jednym z 6 C-cali, a i Brasila ma taki sonar taki sam zanurzany ale nie na na H225M tylko na SEAHAWKI (z FMC) .to wersja s70i (starsza, bo na "Czerwony Październik...z torpedami hula od dawna)

  15. ven

    Przecież to tylko pokazówka przed wyborami, miały być śmigłowce i będą. Co z tego ze gorsze od Caracali, co z tego że na ich doposażenie pójdzie kwota pewnie wyższa niż na zakup płatowca. Caracal był zły bo nie amerykański, nie "produkowany" w Polsce, tak jakby BH były produkowane... Dla nas był zły, ale dla takiej Japonii, która jest od nas uboższa i mniej zaawansowana technologicznie, Caracale są dobre. Głupi japończycy...

  16. Trol

    1. Ponton zadecydował- ogon kręci psem 2.MW musiał odejść 3. Obecny doktor musi być grzeczny...Ale Czy stać nas na byle jakość?

  17. Michu

    Typowe Polskie narzekanie. Czy zawsze musicie tylko krytykować. To Nowe maszyny, z dużo lepszymi możliwościami niz to co posiadamy. Zawsze czytam samą krytyke.

  18. K.

    @Napoleon . Piszesz o morskiej odmianie S70i ? Nie tak dawno opisywaną ją na tym portalu , super sprzęt np. bez torped . Jestem przekonany , że Tobie to nie przeszkadza , prawda ?

  19. sojer

    Czy generał wytłumaczy swoim żołnierzom dlaczego zasługują tylko na S-70i zamiast MH-60M?

  20. autor komentarza

    co poniektórzy chyba nie zauważyli, że Lockcheed wykupił od UTC firmę Sikorsky ponad TRZY lata temu. I dziś Sikorsky nie ma problemu ze sprzedażą broni, technologii wojskowych itp, bo to były dziwaczne ograniczenia nakładane przez UTC. Do niedawna, z powodu tych samych uprzedzeń UTC, USArmy kupowała prawie takie same maszyny, jak S70i, i sama montowała potrzebny osprzęt, producent montował tylko odpowiednie okablowanie, montaże, itp. Nasz MON dał kilkadziesiąt milionów za sztukę drożej, niż standardowa cena fabryczna. Albo zamówiono pozłacane wirniki, albo całą masę dodatkowego sprzętu.

  21. Grzegorz Brzęczyszczykiewicz

    taki to Cywilny S70i https://www.defence24.pl/przeciwpancerny-black-hawk-certyfikowany

  22. Napoleon

    @Davien twoje błyskotliwy umysł chyba cię oślepia. Nikt nie pisał, że Seahawk powstanie w Polsce, ani AW101. Morska odmiana S-70i była już proponowana i na szczęście internauci nie będą decydować o tym co wojsko zamierza pozyskać. Tak samo z AW101, składanie i serwis w kraju jest możliwe. Więc skończ już Waść te swoje mądrości na temat semantyki i nazewnictwa. S-70i oznacza tyle, że sprzedawane bez FMS - nigdzie publicznie nie ma wyszczególnionych części które są lub nie objęte tym wymogiem. Koniec tych bzdur, nie na temat!

  23. domos

    @bik i inni entuzjasi tu naprawdę nie trzeba być wielkim znawca, wystarczy porównać na czym latają inni w NATO. to bedzie stuningowana cywilna taksowka bez zastrzezonych i sprawdzonych technologii, polityczny zakup na wybory i kpiny z WS.

  24. mati

    z tymi 4 szt. Blek Hołków chodzi prawdopodobnie o to, że kupując tak małą ilość nikt się nie czepia, że to poszło bez przetargu. Później po cichu dokupi się jeszcze 4, w ramach opcji. A później zrobi się normalny przetarg, a że chcemy unifikacji floty to wygra znowu LM. szkoda tylko, że nie kupujemy prawdziwych Black Hawków, tylko Blek Hołki.

  25. ???

    Cywilne śmigłowce dla wojska, co jest grane ?