Przemysł Zbrojeniowy
Francja: udana modernizacja pojazdów gąsienicowych EBG Val
Koncern Nexter zakończył modernizację 54 francuskich gąsienicowych opancerzonych pojazdów inżynieryjno – ewakuacyjnych EBG Val (Engin Blindé du Génie Valorisé).
Uroczyste przekazanie pojazdów nastąpiło 5 lutego br. Kontrakt podpisany w 2006 r. przewidywał modernizację 54 pojazdów inżynieryjnych z czego 42 było w wersji podstawowej EBG F1 (Engin Blindé du Génie) natomiast pozostałych 12 w wersji przeciwminowej SDPMAC (Système de Déminage Pyrotechnique pour Mines Antichars).
Prace miały zwiększyć możliwości pojazdów i wydłużyć ich resurs, tak by mogły być wykorzystywanej do 2020 – 2025 r. Opierając się na podwoziu AMX-30B2 stworzono pojazd o wadze 45 ton poruszający się z prędkością do 65 km/h, który jest w stanie zabezpieczyć potrzeby francuskich wojsk lądowych poprzez robienie przejść w polach minowych, niszczenie i tworzenie zapór inżynieryjnych, minowanie oraz budowę umocnionych pozycji.
W pierwszej kolejności zmieniono wyposażenie elektroniczne. Wozy inżynieryjne otrzymały system obserwacji dzienno - nocnej, dalmierz laserowy oraz system wymiany informacji taktycznej zwiększającej świadomość sytuacyjną SIR (Système d'information réglementaire) z nową radiostacja Thales RP4G.
Zmieniono również wyposażenie typowo inżynieryjne. Zastosowano np. nową piłę z ostrzem diamentowym, która pozwala na ciecie stali i betonu. Poprawiono bezpieczeństwo pojazdu zmieniając osłony balistyczne i przygotowując pojazdy na montaż dodatkowych modułowych płyt osłonowych.
Uzbrojeniem EBG Val są obecnie karabiny maszynowe kalibru 7,62 mm. Zastosowano również zakłócacze elektromagnetyczne oraz system wyrzutni GALIX pozwalających na odpalanie pocisków obronnych GALIX 4, pocisków dymnych pokrywających pasmo w podczerwieni GALIX 13 oraz bojowe pociski do działań w operacjach pokojowych (o małych efektach ubocznych) GALIX 46.
Przy czym zmniejszono załogę do dwóch osób (dowódca i kierowca) eliminując stanowisko strzelca.