Reklama
  • Wiadomości

Finowie z Amerykanami zbudują KTO dla Marines

Koncern Lockheed Martin we współpracy z fińską firmą Patria zakończył testy pojazdu Havoc 8x8 AMV (Armored Modular Vehicle) i jest gotowy do złożenia oferty dla amerykańskiej piechoty morskiej na transporter MPC (Marine Personnel Carrier).

Havoc 8x8 – fot. Lockheed Martin.
Havoc 8x8 – fot. Lockheed Martin.

Badania pojazdu Havoc były prowadzone głównie na poligonie Nevada Automotive Test Centre w Carson City w Newadzie. Polegały one m.in. na pokonaniu jednej z najcięższych na świecie dróg testowych dla ciężarówek (Butte Mountain Trail course). Droga o długości tylko jednej mili charakteryzuje się różnicą wniesień ponad 300 m, jest pełna kamieni, błota i ma różne, zmieniające się szybko i diametralnie stopnie pochylenia (w poprzednich testach wielokrotnie dochodziło do uszkodzeń badanych pojazdów – w tym czołgów). 

W czasie 10 dni testów pojazd Havoc wykonał ponad 40 przejazdów w górę i w dół wspomnianą trasą nie przechodząc przy tym żadnej poważniejszej awarii. Finansując i prowadząc takie badania koncern Lockheed Martin potwierdził, że jest gotowy do złożenia oferty na zapytanie o propozycję RFP (Request for Proposal) do amerykańskiej piechoty morskiej. Zostanie ono wysłane na początku przyszłego roku. Będzie to między innymi związane z badaniami przeprowadzonymi na 16 pojazdach Havoc, które mają udowodnić, że są one w stanie zastąpić obecne wykorzystywane transportery LAV-25 (Light Armored Vehicle), a więc są np. zdolne do pokonywania przeszkód wodnych.

Pierwszy kontrakt (za 3,5 mln dolarów) na prace nad pojazdem Havoc koncern Lockheed Martin otrzymał w sierpniu 2012 r. Podobną propozycję udziału w programie MPC otrzymały jeszcze trzy inne koncerny: BAE Systems (transporter SuperAV 8X8 MPC), Science Applications International Corporation (transporter Terrex 8x8 AWAV - armoured wheeled amphibious vehicle) i General Dynamic (transporter MPC).

Havoc to pojazd o długości 7,7 m, szerokości 2,8 m i wysokości 2,4 m. Jego maksymalna waga to 27 ton - minimalna 17 ton. W środku znajduje się przestrzeń ładunkowa o objętości 12,3 m3. O wariantach zadaniowych i rodzajach uzbrojenia najlepiej świadczy ilość odmian przewidywanych w Polsce dla KTO Rosomak.

Zobacz również

WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS
Reklama
Reklama