Przemysł Zbrojeniowy
Filipiny: mieleckie Black Hawki w służbie

Autor. MInisterstwo Obrony Filipin
Sześć wielozadaniowych śmigłowców Black Hawk z zakładów PZL Mielec zostało w czwartek przekazanych do służby w filipińskim lotnictwie.
Ceremonia formalnego wejścia do służby produkowanych w Mielcu śmigłowców odbyła się miesiąc po dostarczeniu pięciu z nich. Pierwszy Black Hawk został przetransportowany na Filipiny drogą morską już w sierpniu.
Kontrakt, który w 2019 roku podpisała z Filipinami firma Sikorsky Aircraft, jest wart ponad 240 mln dolarów i obejmuje dostarczenie 16 śmigłowców S-70i Black Hawk. Dziesięć pozostałych maszyn ma trafić do azjatyckiego kraju na początku 2021 roku.

Jak poinformował filipiński resort obrony, śmigłowce wielozadaniowe są niezbędne do transportu żołnierzy i zaopatrzenia, a także do operacji ratunkowych. Nowe wiropłaty dołączą do starzejącej się floty helikopterów Bell UH-1 „Huey” i Bell 412.
Filipiński sekretarz obrony Delfin Lorenzana powiedział, że kraj jest zainteresowany nabyciem 16 kolejnych Black Hawków. Resort obrony rozważa także zakup używanych maszyn z Korei Południowej.
Realizowany kontrakt z firmą Sikorsky władze w Manili zawarły w miejsce odwołanej w 2018 roku umowy na dostawę helikopterów Bell 412EP z Kanady. Rozmowy przerwano po tym, gdy rząd w Ottawie wyraził obawy, że maszyny mogą być użyte w operacjach przeciwko rebeliantom na południu Filipin.
Sikorsky Aircraft należy do amerykańskiego koncernu Lockheed Martin, a właścicielem zakładów w Mielcu jest od 2007 roku.
CBWP. Realna potrzeba czy kosztowna fanaberia? | Czołgiem!