Przemysł Zbrojeniowy
Farnborough 2024: Silnik do koreańskiego myśliwca przyszłości
Firma Hanwha Aerospace zaprezentowała na tegorocznym salonie lotniczym Farnborough International Air technologie tworzone przez nią do myśliwca KF-21 Boramae.
Pokazano m.in. prototyp opracowywanego właśnie odrzutowego silnika turbowentylatorowego. Jednostka napędowa ma zakładany ciąg bez dopalacza 15 tys. funtów czyli niemal 67 kN i około 100 kN z dopalaniem. Będzie więc nieco potężniejsza niż np. zaawansowany technicznie silnik EJ200 o ciągu 60 kN (13,5 tys. funtów) wykorzystywany w Eurofighter Typhoon, ale mniejszy niż ciężkim myśliwcu F-15EX (silnik F110 o ciągu 76 kN).
Wydaje się, że jednostka napędowa, kiedy już zostaną ukończone nad nią prace, co jest planowane na mniej więcej 2030 rok, będzie mogła okazać się ciekawą propozycją na rynku lotniczym w kontekście tworzenia samolotów bojowych, ale także np. maszyn bezzałogowych.
Czytaj też
Już teraz silnik ten jest planowany nie tylko jako napęd do Boramae, który ma wykorzystywać po dwa egzemplarze, ale także jako pojedyncza jednostka napędowa do bojowego BSP. Pokazuje to jak zaawansowany technicznie i złożony wyrób końcowy może owocować technologiami i zastosowaniami także w innych projektach.
Hanwha Aerospace prezentowała także makietę opracowywanego właśnie radiolokatora z aktywnie elektronicznie skanowanym szykiem antenowym (AESA), system przechowywania energii elektrycznej ESS, wodorowe ogniwa paliwowe i lotnicze siłowniki elektromechaniczne.
Z dziedziny kosmicznej pokazano radar z syntetyczną aperturą (SAR) do satelitów rozpoznawczych.
Buczacza
Ciekawe gdzie byłaby Polska. Gdyby od 45 była (okupowana) przez USA. A nie (okradana) przez onuce....
Chyżwar
Bez wątpienia miałaby się co najmniej tak samo dobrze jak dziś ma się Republika Korei.
Davien3
patrząc na dane i wygląd to taki nieco mocniejszy F414 KF21 dalej polegający na dopalaczach przy przekraczaniu bariery dźwięku?