Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

Farnborough 2018: wkrótce próby bezzałogowego lotu "morskiego" śmigłowca od Airbusa

FOT. ANDRZEJ HŁADIJ / DEFENCE24.PL
FOT. ANDRZEJ HŁADIJ / DEFENCE24.PL

Podczas trwających targów Farnborough 2018 firma Airbus Helicopters ogłosiła rozpoczęcie bezzałogowych prób w locie wiropłata VSR700.

Wiropłat VSR700 oparty jest konstrukcyjnie na maszynie Hélicoptères Guimbal Cabri G2. Silnik śmigłowca wymieniono na wysokoprężny o mocy 155 KM, by ograniczyć zużycie paliwa. Projekt rozwijany jest wspólnie z francuską Naval Group. Dotychczasowe próby w locie VSR700 odbywały się, ze względów bezpieczeństwa, z udziałem pilota. Pierwszy lot bezzałogowy ma odbyć się w najbliższych dniach.

Kilka miesięcy temu francuski Dyrektoriat ds. Uzbrojenia podpisał z firmą Airbus Helicopters umowę na przeprowadzenie badań pozwalających rozpocząć próby bezzałogowego wiropłata na pokładach okrętów.

Jeszcze wcześniej załogowy Gabri C2 wziął udział w testach morskich, wspierając fregatę obrony przeciwlotniczej francuskiej marynarki wojennej. Przedstawiciele Airbus Helicopters informowali wówczas, że celem prób była ocena osiągów VSR700 w zakresie operacji z pokładów okrętów.

Bezzałogowiec, który zgodnie z planami miałby rozpocząć służbę we francuskiej marynarce w połowie kolejnej dekady, ma móc - w zależności od specyfiki wykonywanego zadania - wykonywać lot przez okres nawet ponad 13 godzin. Masa ładunku to 150 kg. Głównym przeznaczeniem bezzałogowca będzie prowadzenie operacji z pokładów okrętów, między innymi w celu wsparcia śmigłowców załogowych, głównie w działaniach rozpoznawczo-patrolowych, wywiadowczych i obserwacyjnych.

image
FOT. ANDRZEJ HŁADIJ / DEFENCE24.PL

Producent podkreśla, że VSR700 będzie stanowić uzupełnienie wykorzystywanych obecnie śmigłowców załogowych. Jest on na tyle duży, by móc wykonywać misje w wymagających warunkach morskich, a jednocześnie jego wymiary nie oznaczają konieczności rezygnacji z przenoszenia standardowych wiropłatów załogowych.

Na targach pokazywana jest pełnoskalowa makieta bezzałogowca.

image
FOT. ANDRZEJ HŁADIJ / DEFENCE24.PL
Reklama

Komentarze (4)

  1. Polak

    taka jak reprywatyzacji doprowadzic wszystkie zaklady do upatku i wysprzedac za bezcen.Teraz zrobiła sie nowa która pracowała pracuje na zagraniczne looby i dalej ciagnie deputaty.Monowski ocet nie został spalony po komunie i zucił sie na kase z modernizacji.1/3 wydatkow mon to emerytury byłych wojskowych z czasow niszczenia polski.

  2. MAZU

    Zespół konstruktorów ilx 27 odszedł z ITWL. Podobno płacono im za mało, więc odeszli. Odnoszę niepokojące wrażenie, że Polska ma zakaz zajmowania się wysokimi technologiami. Pytanie, kto nam tego zabrania? Jakieś sugestie?

  3. ekspert gospodarczy

    Nagrody za nasz ilx 27 na Targach już wzięli, to im się nie chce dokończyć.

  4. Po polsku

    A nasz ilx 27 mechem zarasta taka innowacja po polsku.

Reklama