Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

Eurosatory 2018: Nowa amfibia KMW pływa do tyłu

Fot. P. Malicki
Fot. P. Malicki

Niemiecki koncern Kraus-Maffei Wegman zaprezentował podczas Eurosatory 2018 nowy pojazd typu APVT (ang. Amphibious Protected Vehicle Tracked). Ciekawym rozwiązaniem jest to, że tył pojazdu został zoptymalizowany pod względem kształtu aby stanowić dziób podczas pływania. Dzięki temu uzyskano relatywnie niską sylwetkę i dobrą widoczność podczas jazdy przy wysokiej dzielności w wodzie. APVT jest projektem własnym koncernu, całkowicie finansowanym ze środków KMW.

Zewnętrznie pojazd sprawia osobliwe wrażenie, gdyż jego tylna część jest ukształtowana jak dziób motorówki, w którego środku znajduje się wąski właz dla desantu. Podczas poruszania się w wodzie podnoszony jest również przeźroczysty falochron, co ułatwia poruszanie się przy wysokiej fali. Również w przedniej części pojazdu podczas pływania podnoszone są specjalne burty, a kierowca zajmuje inne miejsce niż podczas jazdy, umożliwiające wygodne kierowanie w wodzie.

image
 

W odróżnieniu od starszych pojazdów pływających, takich jak np. polski KTO Rosomak, nowy APVT posiada napęd strumieniowy zamiast klasycznych śrub napędowych. Oprócz zalet związanych z cechami tego napędu istotnym plusem jest to, że w odróżnieniu od śrub napędowych pędniki znajdują się wewnątrz pojazdu i nie są tak narażone na uszkodzenia. Pozwalają one w wodzie osiągnąć prędkość 13 km/h (7 węzłów). Dla porównania rosyjski BMP-2 osiąga w wodzie prędkość 7 km/h, a znacznie lżejszy KTO Rosomak około 10 km/h.

Podczas poruszania się na lądzie, dzięki odwróceniu pojazdu podczas pływania, nie pojawiają się w APVT takie problemy jak potrzeba wysokiej przedniej części kadłuba, która nie jest zoptymalizowana balistycznie i ogranicza pole widzenia kierowcy do przodu. Maszyna posiada dzięki temu stosunkowo niską sylwetkę i wysoki poziom ochrony przedniej części pojazdu, w której znajdują się miejsca obu członków załogi.

image
Jazda do przodu, pływanie w przeciwnym kierunku. Fot. P. Malicki

Silnik o mocy 600 kW (816 KM) znajduje się w środkowej części pojazdu i przekazuje napęd zarówno do pędników wodnych (podczas pływania) jak też na tylne, napędowe koła podczas jazdy. Hydrauliczne zawieszenie i gumowe gąsienice zapewniają dobre własności trakcyjne i ograniczają hałas. Maksymalna rozwijana prędkość to 70 km/h. Zasięg to około 550 km.

Tylną część APVT zajmuje dość ciasny przedział desantowy dla maksymalnie 8 żołnierzy. Możliwe jest skonfigurowanie amfibii do różnego typu misji specjalnych, takich jak ewakuacja medyczna czy prace inżynieryjne. Pojazd zachowuje zdolność pływania przy masie całkowitej 31 ton. Maksymalna masa ładunku, desantu, wyposażenia dodatkowego i uzbrojenia wraz z amunicją to ponad 5 ton. Prezentowany podczas targów Eurosatory 2018 egzemplarz wyposażony jest w zdalnie sterowany moduł uzbrojenia RCWS 200+ firmy KMW, uzbrojony w działko 20 mm.

image
Właz do przedziału desantowego. Fot. P. Malicki

Jak poinformował Heiner Oehlen, szef programu w koncernie KMW, w maju b.r. pojazd przeszedł testy terenowe, obejmujące również pływanie w Dunaju. Potwierdziły one w pełni możliwości terenowe APVT, zarówno w wodzie jak i na lądzie. 

Jeśli jesteś przedstawicielem wybranych instytucji zajmujących się bezpieczeństwem Państwa przysługuje Ci 100% zniżki!
Aby uzyskać zniżkę załóż darmowe konto w serwisie Defence24.pl używając służbowego adresu e-mail. Po jego potwierdzeniu, jeśli przysługuje Tobie zniżka, uzyskasz dostęp do wszystkich treści na platformie bezpłatnie.