Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

Wyrzutnia RBS-70 NG RWS, pocisk Bolide i radar Giraffe 1X. Fot. Paweł K. Malicki

Eurosatory 2018: Lekki mobilny system przeciwlotniczy koncernu Saab

Koncern Saab zaprezentował na swoim stoisku w Paryżu zdalnie sterowany moduł uzbrojenia z potrójną wyrzutnią przeciwlotniczych pocisków rakietowych RBS-70 NG RWS. Wraz ze stacją radarową Giraffe 1X stanowi on element wysoko mobilnego systemu obrony powietrznej MSHORAD. Zarówno radar jak i zdalnie sterowaną wyrzutnię można zainstalować na lekkich pojazdach zdolnych przenosić standardowe ZSMU, takich jak IVECO LMV.

Zobacz też: Raport specjalny Defence24.pl z targów Eurosatory 2018

Zarówno radar Giraffe 1X jak i system przeciwlotniczy bardzo krótkiego zasięgu RBS-70NG nie są nowymi produktami w ofercie koncernu Saab. Oba znajdują się na wyposażeniu ponad 20 sił zbrojnych na całym świecie, w tym również państw naszego regionu takich jak Szwecja, Finlandia, Czechy, Łotwa czy Litwa. Tym bardziej interesującą propozycją jest system Saab MSHORAD (ang. Mobile Short-Range Air Defence) który pozwala na instalację systemu obrony powietrznej na lekkich pojazdach terenowych czy opancerzonych. Nie jest to przy tym system zbudowany całkowicie pod tego typu aplikację systemie jak polski POPRAD, ale moduły do instalacji potrójnej wyrzutni na pojeździe HMMWV czy IVECO LMV.

Takie możliwości daje zdalnie sterowany moduł uzbrojenia RBS-70 NG RWS. Jest to potrójna wyrzutnia kierowanych laserowo rakiet RBS-70 NG wyposażona w nowe pociski Bolide o zasięgu 8 km, pułapie 5 tys. metrów i prędkości około 1,6 Machów. Całość, a więc trzy pociski wraz z dzienno-nocnym układem celowniczym i naprowadzającym oraz układem stabilizacji i obrotu, waży poniżej 200 kg. Pozwala to na instalację tego systemu na większości pojazdów przystosowanych do przenoszenia zdalnie sterowanego modułu uzbrojenia.

image
Wyrzutnia RBS-70NG RWS na pojeździe IVECO LMV. Fot. Saab

Uzupełnieniem możliwości zdalnie sterowanej wyrzutni jest system C2 firmy Saab pozyskujący dane ze stacji radiolokacyjnej Saab Giraffe 1X która może być zainstalowana na pojeździe podobnej klasy. Rada umożliwia wykrywanie i śledzenie szerokiej gamy celów, w tym również pocisków i bezzałogowców, na dystansie do 75 km. Stacja może pracować również podczas ruchu pojazdu, przekazując dane do wyrzutni w czasie rzeczywistym.

Czytaj też: Symulator systemu RBS 70 dla Litwy. Wirtualne odwzorowanie terytorium kraju

Możliwość pracy w ruchu i wysoka mobilność systemu umożliwia jego wykorzystanie zarówno do ochrony jednostek znajdujących się w ruchu, ale również szybkiego, sektorowego wsparcia obrony powietrznej czy wypełnienie luk powstałych np. w wyniku ukształtowania terenu. Zarówno radar Giraffe 1X, jak i wyrzutnia RB-70NG RWS były prezentowane na stoisku Saab bez nośnika, system został już jednak przetestowany na pojazdach IVECO LMV.

Zobacz też: Raport specjalny Defence24.pl z targów Eurosatory 2018

Reklama

"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie

Komentarze (5)

  1. Pl

    A my mamy Poprad ktorego nie ma hehehe

  2. roland

    Nie widzę przewagi nad naszym Popradem. Piorun mimo że jest mniejszym efektorem ma zbliżone osiągi co do zasięgu (min 6 km) i pułapu (min. 4km), podobny ciężar głowicy (zbliżeniowej !) do tego jest rakietą naprowadzaną na podczerwień czyli \"odpal i zapomnij\" czego nie można powiedzieć o RBS który musi być utrzymywany autotrackerem przez operatora we wiązce lasera. Laser zdradza pozycję stanowiska bojowego, może być wykryty przez przeciwnika i ma ograniczenia przy strzelaniu do celów np. małych bezzałogowców bądź pocisków samosterujących na wysokości mniejszej niż kilkadziesiąt metrów (Piorun,Grom to min. wysokość celu 10m). Nasz Poprad ma chowany moduł uzbrojenia, pracuje w systemie kierowania ogniem (nowsza Rega4) a poprzez WG35 może być w jednym systemie z efektorami Noteci 35mm oraz operatorami ręcznych zestawów MANPADS. System Saaba to bardziej ciężki odpowiednik autonomicznej Kuszy który mimo perfekcyjnego kamuflażu świeci laserem tak że widać go z oddali a nie kompleksowego systemu bardzo krótkiego zasięgu stanowiącego całościową ochronę dolnego piętra. Skomplikowany system z podświetleniem laserowym nigdy nie będzie w pełni autonomiczny, Poprad, Pilica mogą stanowić el. rozwiązań platform bezzałogowych

  3. Markonn

    Rada ???

  4. adrian

    lepszy niż nasz poprad

  5. Extern

    Fajny kamuflaż na tym Iveco.

Reklama