Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

Eurosatory 2018: Francuskie pancerne Scorpiony

EBRC Jaguar. Fot.: Paweł K. Malicki
EBRC Jaguar. Fot.: Paweł K. Malicki

Podczas paryskich targów koncern Nexter prezentuje prototypy dwóch pojazdów kołowych które niebawem wejdą na wyposażenie sił zbrojnych Francji. Jest to rozpoznawczo-bojowy pojazd Jaguar oraz wielozadaniowa platforma kołowa Griffon. Obie konstrukcje łączy podwozie w układzie 6x6, gdyż powstały ramach wspólnego programu modernizacji o kryptonimie Scorpion.

Prototypy pojazdu rozpoznawczego Jaguar i transportera Griffon są jednymi z ważnych punktów tegorocznego Eurosatory. Po jednym egzemplarzu można zobaczyć na stoisku firmy Nexter oraz na ekspozycji DGA (fr. Direction Générale de l'Armement) prezentującym wyposażenie sił zbrojnych Francji. Griffon stanął również na stoisku Arquus (dawniej Renault Truck Defence). Wszystkie wzbudzały zainteresowanie.

Jaguar – dużo siły w zwartej formie

Jaguar jest silnie uzbrojony, ale też wyposażony w pełny zakres sensorów i systemy samoobrony. Te ostatnie, to przede wszystkim Thales Barage ― zakłócający działanie improwizowanych ładunków wybuchowych oraz widoczne na wieży dwa zestawy systemu ostrzegającego przed pociskami kierowanymi typu Antares.

image
EBRC Jaguar. Fot.:Paweł K. Malicki

Jeśli chodzi o uzbrojenie, to jak na stosunkowo niewielką platformę jego zestaw jest imponujący. Nowego typu wieża dysponuje podstawowym uzbrojeniem w postaci 40 mm działka na programowaną amunicję teleskopową. Cały system uzbrojenia z pociskiem 40 mm całkowicie ukrytym w łusce i specjalną napędowa armatą powstaje w firmie CTA International, która jest joint venture BAE Systems i Nextera.

Broń ma zwartą konstrukcję i niezbyt dużą masę a przy tym pocisk przeciwpancerny CTA typu APFSDS-T (podkalibrowy ze smugaczem) jest w stanie spenetrować pancerz 140 mm RHA, czyli może skutecznie zwalczać wszystkie współczesne BWP, wozy opancerzone i wiele czołgów starszych generacji. Elewacja do poziomu 45 stopni pozwala zwalczać cele powietrzne lub w terenie zurbanizowanym z użyciem odłamkowej amunicji programowanej.

W zakresie zwalczania celów z którymi armata 40 mm może sobie nie poradzić Jaguar ma pociski kierowane MMP firmy MBDA o zasięgu 4 km. Francuski wariant dysponuje dwoma rakietami tego typu po prawej stronie wieży, ale wersja eksportowa może posiadać wyrzutnie na kolejne dwie rakiety po lewej. Całość uzbrojenia uzupełnia zdalnie sterowany kaem 7,62 mm.

Przy masie 25 ton maszyna jest silnie uzbrojona i chroniona pancerzem na poziomie STANAG 4 oraz aktywnymi i pasywnymi systemami samoobrony. Może osiągnąć prędkość 90 km/h i zasięg operacyjny ponad 800 km. Pojazd ma zastąpić w siłach zbrojnych Francji wozy AMX-10RC oraz ERC 90.

image
VBMR Griffon. Fot. Paweł K. Malicki

Griffon – uniwersalny i nowoczesny

Transporter opancerzony Griffon, również zbudowany w układzie 6x6 prezentuje się bardziej jak opancerzona ciężarówka z klasycznym układem silnika z przodu i opancerzonej kabiny z szeroką, panoramiczną przednia szybą. Pojazd powstał w znacznym stopniu o komercyjne podwozie i korzysta z wielu komponentów „z półki”, co znacznie obniża jego koszt i przyspieszyło prace. Jest to o tyle istotne, że 11 planowanych wariantów ma stanowić podstawowy środek transportu we francuskich siłach zbrojnych, zastępując opancerzone transportery VAB. Pojazd ma budowę modułową dla ułatwienia eksploatacji i zwiększenia wszechstronności.

Prezentowana w Paryżu wersja transportera opancerzonego jest uzbrojona w zdalnei sterowany moduł uzbrojenia z karabinem maszynowym lub granatnikiem automatycznym. Poziom ochrony, który został w ubiegłym roku sprowadzony poligonowo, jest informacją niejawną. Wiadomo jednak, że Griffon ma kadłub o budowie warstwowej, mający chronić przed ostrzałem i detonacjami min. Dwie obecnie stosowane warstwy mogą być wzbogacone o trzeci moduł opancerzenia, mają chronić również przed granatnikami przeciwpancernymi.

image
VBMR Griffon. Fot. Paweł K. Malicki

Pojazd Griffon ma przewozić dwusobową załogę i ośmiu żołnierzy z pełnym wyposażeniem przyszłości oznaczonym jako Felin, które jest obecnie testowane przez francuskie siły zbrojne. Przy prędkości do 110 km/h zasięg operacyjny to ponad 800 km. Oprócz transportera opancerzonego planowany jest m. in. wariant sanitarny, wozu dowodzenia i obserwacyjno-rozpoznawczy. W pierwszej fazie ma powstać 6 różnych wersji pojazdu.

Reklama

"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie

Komentarze (13)

  1. asd

    Nie podniecajcie się tak czyimś sprzętem. Cudze chwalicie swego nie znacie. Kupić Polskie Żubry i posadowić na nich WLKM Szafir 12,7 mm. lub np. 23mm. sprzężone z granatnikiem maszynowym i mamy cacko na każdą okazję.

  2. Hunter

    Większość osób z was napisało że to pojazd idealny do rozpoznania ale czy on nie jest za wielki to takich misji? Rozpoznanie polega na ciągłym byciu w ukryciu a jak taka wielka krowa skutecznie się ukrywać lub jechać przez las na przelaj i być niezauwazonym? Trochę dziwne podejście jechać Starem na rozpoznanie za linie wroga

    1. Pim

      Ten pojazd jest zdecydowanie mniejszy od pojazdu klasy Rosomak nawet 6x6. Nie masz desantu, kadłub może być niższy. Najbardziej \"dopasowany\" do zwiadu jest niemecki Fennek. Ale on ma naprawdę rozpoznawać i unikać walki. Francuzi podeszli do tematu inaczej, mają tradycję projektowania kołowych pojazdów rozpoznawczych realtywnie mocno uzbrojonych. Inaczej widzą ich funkcję. Ma rozpoznawać, ale też w pewnych warunkach ma być wozem wsparcia. Z tą armatą i ppk, z zasadzki zniszczy T-55 w afryce, bez specjalnego problemu. Fennek tego nie zrobi.

    2. Ok bajdur

      Małe to są Wirusy. Ten pojazd pozwoli kopnąć, ugryźć i odskoczyć. Nawet nowoczesny europejski czołg poczuje. Gdy mu po optoelektronice pociągnąć z działka 40mm. A co amunicja programowalna robi z okopaną piechotą widać na wielu filmikach yotuba. A ten Ppk dopina system. Ok.50-80 sztuk dobrze by uzupełniłoby nasze oddziały. Nawet te lżejsze brygady miałyby porządne wsparcie rozpoznania.

  3. o2ns

    Tylko pomarzyć o takim sprzęcie w naszym wojsku,oj dużo by zmieniło jak byśmy posiadali tak nowoczesny jeden jak i drugi pojazd

    1. sylwester

      no jako transporter to wole rosomaka , znajomy był w afganistanie i wyleciał raz na minie nic się nikomu nie stało , dodatkowo jak ten transporter poradzi sobie z ostrzałem te jego szyby , ale pojazd ten rozpoznawczy mają po prostu bardzo fajny , nasz rosomak jako pojazd rozpoznawczy jest za wielki zbyt mało odporny na ostrzał no ale nasi zdecydowali o jednej platformie do wszystkiego , czy będzie sanitarka na podwoziu Rośka ??

    2. Wkurzony ratownik

      Jest pojazd ewakuacyjny zdaje się

    3. Avine

      Istnieje już wersja medyczna Rosomaka

  4. Pim

    Jaguar to kolejne francuskie podejście do pojazdu rozpoznawczego. Kaliber 40mm daje dużą uniwersalność. Całość dostosowana do działań jakie Francuzi prowadzą w Afryce. Fajny projekt.

    1. Robert

      W Afryce gdzie nie ma przeciwdziałania. Przyjrzyj się izraelskim konstrukcji

    2. Marek1

      Pim - Jaguar doskonale również sprawuje się na ETD(Europa). Francuscy kawalerzyści/zwiadowcy aż piszczą, by jak najszybciej ten sprzęt trafił do jednostek liniowych. W tej chwili to bezsprzecznie najlepszy i najbardziej uniwersalny bojowy pojazd rozpoznawczy.

    3. Nieździwiony

      W Legii napewno go docenią, bo ma wszystko co potrzebują. Jak skrojone pojazdy pod nich

  5. Razon

    Francuskie działko 40mm nie może równać się z 30mm armatą (skąd taka nazwa ?) Rosomaka.

    1. Ragozd

      Bzdura. Przerasta je pod każdym względem. i dysponuje amunicją programowaną.

  6. Bak

    Pewnie bubel jak caracale serwis serwis i jeszcze raz serwis jak ich samocjody

    1. Marek

      Jaguar to bubel? Nie żartuj. To nie jest jakiś tam europrojekt, tylko dopasowany do tego, czego potrzebuje Francja świetny pojazd rozpoznawczy. Taki, który prócz tego co powinien mieć tego typu sprzęt, w razie zagrożenia na dzień dobry przy pomocy tylko \"skromnego\" działka jest w stanie od frontu skasować w tym rejonie Afryki, o który Francuzom chodzi T-54/T-55. A w Europie jakby co ma poważniejsze przyzwoite argumenty. To nie jest zrobione na szybko połączenie niemieckiego podwozia z francuską wieżą, tylko od początku dobrze przemyślany sprzęt.

    2. ech

      Sprzedaj kiedyś swoje cudne 1.9 tdi po Turku i kup normalny samochód. W wolnej chwili poczytaj o Rafale, o Mistralu.

    3. nom

      T-55 ma od frontu chyba coś około 200 mm RHA ?

  7. devlin0

    dlaczego my na bazie Jelcza albo na podwoziach stara266 nie zrobimy czegos podobnego?

    1. anakonda

      Chba na bazie żubra

    2. nieznany

      Za \"patryjoty\" zapłacimy całym budżetem rocznym, na śmigłowce, okręty nie starcza a ty chcesz drogie zabawki z Polski kupować?

    3. Marek1

      266 to klasyczna ciężarówka(mocno już przestarzała), a Jaguar 6x6 to pojazd skonstruowany i dedykowany do specjalistycznych celów. Zresztą SKĄD wziąć podwozie/kadłub jak Siemianowice NIE potrafią nawet zrobić Rośka 6x6, a o choćby zbliżonym do Jaguara polskim module wieżowym to tylko pomarzyć nieśmiało można, bo to poziom ABSOLUTNIE niedostępny dla PGZ.

  8. klm

    Powinnismy zakupic dla zwiadowcow w 3-ch dyw. i jako Mustang ale po sprawdzeniu u nas w Polsce [wszystkie warianty] i opcja produkcji lub szeroki offset. O uzbrojeniu w 40mm dzialko dla \'borsuka\' [opancerzonego kto] pisalem duzo wczesniej, sila ognia olbrzymia. Obiektywnie to jedno z najlepszych obecnie rozwiazan i miejmy nadzieje konkurencyjne cenowo- kupowac.

  9. Marek1

    6x6 Jaguar - marzenie polskich zwiadowców. Cichy, szybki, zwrotny o stos. niewysokiej sylwetce. W razie kłopotów potężna siła ognia skuteczna wobec KAŻDEGO zagrożenia.

    1. xyz1

      Nowa jakość w polskiej armii. Siła, szybkość. Ech...marzenie.

    2. De Retour

      Wysokość jest regulowana.

  10. ito

    Griffon- rozsądny projekt. Transporter opancerzony- pojemny, o dużym zasięgu i prędkości, opancerzenie wystarczające dla działań poza pierwszą linią, na tyle tani, że pozwalający na rezygnację z wożenia żołnierzy i rannych na skrzyni pod plandeką, a nie po prostu BWP ze zdjętą wieżą. Pojazd tej klasy winien być w zasięgu polskiego przemysłu (skoro sadzą się na robienie czołgu...).

  11. Tutejszy

    Francuzi nie inwestują w dywizję reprezentacyjną. Inwestują w broń.

  12. pgz

    Skopiowali Pl-01 Concept

  13. PKP kargo

    Na każde województwo po 16 Jaguarow i 40 felin plus te robociki z rakietkami... Szybkie mało pala względnie zwrotne... Sprzedać bwp i kupić to... Po Wiśle Narwi i Homar że i kto nam podskoczy na lądzie a jak dojdą drony bojowe i obserwacyjne... To można myśleć o poserzeniu granic... Leo wjezdzaja reszta flankuje, f 16 robią swoje, kto jadą z tyłu Homar, krab, rak szczypie...i 2 polskie miasta wracają do nas... To tylko sen

Reklama