Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

Eurosatory 2018: Francuskie pancerne Scorpiony

EBRC Jaguar. Fot.: Paweł K. Malicki
EBRC Jaguar. Fot.: Paweł K. Malicki

Podczas paryskich targów koncern Nexter prezentuje prototypy dwóch pojazdów kołowych które niebawem wejdą na wyposażenie sił zbrojnych Francji. Jest to rozpoznawczo-bojowy pojazd Jaguar oraz wielozadaniowa platforma kołowa Griffon. Obie konstrukcje łączy podwozie w układzie 6x6, gdyż powstały ramach wspólnego programu modernizacji o kryptonimie Scorpion.

Prototypy pojazdu rozpoznawczego Jaguar i transportera Griffon są jednymi z ważnych punktów tegorocznego Eurosatory. Po jednym egzemplarzu można zobaczyć na stoisku firmy Nexter oraz na ekspozycji DGA (fr. Direction Générale de l'Armement) prezentującym wyposażenie sił zbrojnych Francji. Griffon stanął również na stoisku Arquus (dawniej Renault Truck Defence). Wszystkie wzbudzały zainteresowanie.

Jaguar – dużo siły w zwartej formie

Jaguar jest silnie uzbrojony, ale też wyposażony w pełny zakres sensorów i systemy samoobrony. Te ostatnie, to przede wszystkim Thales Barage ― zakłócający działanie improwizowanych ładunków wybuchowych oraz widoczne na wieży dwa zestawy systemu ostrzegającego przed pociskami kierowanymi typu Antares.

image
EBRC Jaguar. Fot.:Paweł K. Malicki

Jeśli chodzi o uzbrojenie, to jak na stosunkowo niewielką platformę jego zestaw jest imponujący. Nowego typu wieża dysponuje podstawowym uzbrojeniem w postaci 40 mm działka na programowaną amunicję teleskopową. Cały system uzbrojenia z pociskiem 40 mm całkowicie ukrytym w łusce i specjalną napędowa armatą powstaje w firmie CTA International, która jest joint venture BAE Systems i Nextera.

Broń ma zwartą konstrukcję i niezbyt dużą masę a przy tym pocisk przeciwpancerny CTA typu APFSDS-T (podkalibrowy ze smugaczem) jest w stanie spenetrować pancerz 140 mm RHA, czyli może skutecznie zwalczać wszystkie współczesne BWP, wozy opancerzone i wiele czołgów starszych generacji. Elewacja do poziomu 45 stopni pozwala zwalczać cele powietrzne lub w terenie zurbanizowanym z użyciem odłamkowej amunicji programowanej.

W zakresie zwalczania celów z którymi armata 40 mm może sobie nie poradzić Jaguar ma pociski kierowane MMP firmy MBDA o zasięgu 4 km. Francuski wariant dysponuje dwoma rakietami tego typu po prawej stronie wieży, ale wersja eksportowa może posiadać wyrzutnie na kolejne dwie rakiety po lewej. Całość uzbrojenia uzupełnia zdalnie sterowany kaem 7,62 mm.

Przy masie 25 ton maszyna jest silnie uzbrojona i chroniona pancerzem na poziomie STANAG 4 oraz aktywnymi i pasywnymi systemami samoobrony. Może osiągnąć prędkość 90 km/h i zasięg operacyjny ponad 800 km. Pojazd ma zastąpić w siłach zbrojnych Francji wozy AMX-10RC oraz ERC 90.

image
VBMR Griffon. Fot. Paweł K. Malicki

Griffon – uniwersalny i nowoczesny

Transporter opancerzony Griffon, również zbudowany w układzie 6x6 prezentuje się bardziej jak opancerzona ciężarówka z klasycznym układem silnika z przodu i opancerzonej kabiny z szeroką, panoramiczną przednia szybą. Pojazd powstał w znacznym stopniu o komercyjne podwozie i korzysta z wielu komponentów „z półki”, co znacznie obniża jego koszt i przyspieszyło prace. Jest to o tyle istotne, że 11 planowanych wariantów ma stanowić podstawowy środek transportu we francuskich siłach zbrojnych, zastępując opancerzone transportery VAB. Pojazd ma budowę modułową dla ułatwienia eksploatacji i zwiększenia wszechstronności.

Prezentowana w Paryżu wersja transportera opancerzonego jest uzbrojona w zdalnei sterowany moduł uzbrojenia z karabinem maszynowym lub granatnikiem automatycznym. Poziom ochrony, który został w ubiegłym roku sprowadzony poligonowo, jest informacją niejawną. Wiadomo jednak, że Griffon ma kadłub o budowie warstwowej, mający chronić przed ostrzałem i detonacjami min. Dwie obecnie stosowane warstwy mogą być wzbogacone o trzeci moduł opancerzenia, mają chronić również przed granatnikami przeciwpancernymi.

image
VBMR Griffon. Fot. Paweł K. Malicki

Pojazd Griffon ma przewozić dwusobową załogę i ośmiu żołnierzy z pełnym wyposażeniem przyszłości oznaczonym jako Felin, które jest obecnie testowane przez francuskie siły zbrojne. Przy prędkości do 110 km/h zasięg operacyjny to ponad 800 km. Oprócz transportera opancerzonego planowany jest m. in. wariant sanitarny, wozu dowodzenia i obserwacyjno-rozpoznawczy. W pierwszej fazie ma powstać 6 różnych wersji pojazdu.

Jeśli jesteś przedstawicielem wybranych instytucji zajmujących się bezpieczeństwem Państwa przysługuje Ci 100% zniżki!
Aby uzyskać zniżkę załóż darmowe konto w serwisie Defence24.pl używając służbowego adresu e-mail. Po jego potwierdzeniu, jeśli przysługuje Tobie zniżka, uzyskasz dostęp do wszystkich treści na platformie bezpłatnie.