Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

Eurosatory 2018: ASCOD w dwóch odsłonach. "Średni czołg" i BWP z bezzałogową wieżą

Fot. Paweł K. Malicki
Fot. Paweł K. Malicki

General Dynamics European Land Systems (GDELS) prezentuje w Paryżu dwa nowe warianty platformy bojowej ASCOD: bojowy wóz piechoty z wieżą bezzałogową Elbit UT30MK2 i pojazd wsparcia oznaczony jako MMBT (Medium Main Battle Tank) z armatą gładkolufową 120 mm we włoskiej wieży HITFACT.

Pojazd ASCOD nie jest na paryskiej wystawie nowością, jednak podczas Eurosatory 2018 prezentowany jest w dwóch całkiem nowych wariantach o diametralnie różnym przeznaczeniu. ASCOD (Austrian Spanish Cooperation Development) to wspólna platforma dla wielu pojazdów wykorzystywanych przez Austrię i Hiszpanię, ale również baza na której opiera się rodzina maszyn Scout SV do której należy brytyjski wóz Ajax, także obecny na paryskiej wystawie.

General Dynamics European Land Systems zdecydował się na prezentację po raz pierwszy dwóch istotnie różniących się wersji ASCOD. Pierwszy to bojowy wóz piechoty w którym zastosowano podwozie o powiększonej przestrzeni kabiny desantowej, co pozwala swobodnie pomieścić w niej 6 żołnierzy z wyposażeniem.

Załoga i żołnierze zajmują miejsca w fotelach redukujących skutki oddziaływania na człowieka wysokich przyspieszeń spowodowanych przez wybuch miny lub innego ładunku. Uzbrojenie pojazdu stanowi bezzałogowa wieża UT30MK2 izraelskiej firmy Elbit. Jest ona uzbrojona w armatę automatyczną MK44 Bushmaster II kalibru 30 mm sprzężoną z karabinem maszynowym 7,62 mm i dwa pociski kierowane Spike.

image
Fot.: Paweł K. Malicki

Pojazd wyposażono w system aktywnej obrony Iron Fist oraz wsparcie świadomości sytuacyjnej załogi w postaci systemu Iron Vision, który wykorzystuje rzeczywistość rozszerzoną aby załoga mogła „widzieć przez pancerz”, otrzymując obraz z sensorów obejmujących dookólne pole widzenia. Oba rozwiązania, podobnie jak wieżę bezzałogową, dostarcza koncern Elbit Systems.

Zarówno Iron Fist jak i Iron Vison zastosowano również na drugim, znacznie silniej uzbrojonym wariancie wozu ASCOD. Jest to wóz wsparcia, czy raczej, jak sugeruje producent, „czołg średni” MMBT (Medium Main Battle Tank) a więc pojazd o masie około 35 ton uzbrojony jak czołg.

Rdzeń tego rozwiązania stanowi włoska wieża HITFACT produkcji Leonardo uzbrojona gładkolufową armatę czołgową 120 mm długości 45 kalibrów zgodną ze standardami NATO, sprzężoną z karabinem maszynowym 7,62 mm. Dodatkowo wieżę można wyposażyć w dwa karabiny 7,62 lub 12,7 mm na obrotnicach lub zdalnie sterowanych modułach uzbrojenia. Tego typu pojazd o stosunkowo niskiej masie i wysokiej sile ognia może być interesującym rozwiązanie dla mniej zamożnych nabywców lub do misji asymetrycznych, szczególnie dla użytkowników innych pojazdów ASCOD.

Oba pojazdy ASCOD napędzane są silnikami MTU 8V 199 TE21/8V199T20 o mocy 600 kW/816 KM z przekładnią hydromechaniczną Renk HSWL 106C3/286E, która umożliwia wykonanie skrętu z dowolnie ustalonym promieniem lub w miejscu. Prędkość maksymalna to około 70 km/h a zasięg wynosi ponad 500 km.

Jeśli jesteś przedstawicielem wybranych instytucji zajmujących się bezpieczeństwem Państwa przysługuje Ci 100% zniżki!
Aby uzyskać zniżkę załóż darmowe konto w serwisie Defence24.pl używając służbowego adresu e-mail. Po jego potwierdzeniu, jeśli przysługuje Tobie zniżka, uzyskasz dostęp do wszystkich treści na platformie bezpłatnie.