Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

Europejski samolot MRTT dla Belgii zamówiony

FOT. AIRBUS
FOT. AIRBUS

Spółka Airbus Defence and Space poinformowała o otrzymaniu wiążącego zamówienia na wielozadaniowy samolot transportowo-tankujący Airbus A330 MRTT Multi Role Tanker Transport od europejskiej organizacji jednoczącej współpracę w dziedzinie uzbrojenia (OCCAR), działającej w imieniu natowskiej agencji wsparcia i zamówień obronnych (NATO Support & Procurement Agency – NSPA).

Zamówienie złożono po ogłoszeniu w dniu 14 lutego oficjalnego przystąpienia Belgii do europejskiego/natowskiego programu Międzynarodowej Floty Wielozadaniowych Tankowców-Transportowców (MMF), do którego dotychczas należały Holandia, Luksemburg, Norwegia i Niemcy.

Zmiana pierwotnego kontraktu MMF przewiduje zakup dodatkowego wielozadaniowego samolotu transportowo-tankującego A330 MRTT. Kontrakt obejmuje również trzy dodatkowe opcje umożliwiające innym krajom przystąpienie do programu, w jego ramach zapewnione także zostanie początkowe wsparcie przez okres dwóch lat.

Europejski program samolotów MRTT finansowany przez pięć wspomnianych państw, które mają wyłączne prawo do eksploatacji tych należących do NATO statków powietrznych na podstawie umowy konsolidacyjnej. Zostaną one skonfigurowane do tankowania w locie, transportu pasażerów i ładunków, a także ewakuacji medycznej.

Spółka Airbus Defence and Space dostarczy osiem samolotów z własnej linii pod Madrytem między 2020 a 2024 r. Europejska Agencja Obrony (EDA) zainicjowała program MMF w 2012 r. Organizacja OCCAR zarządza etapem nabywania MMF jako pełnomocnik ds. realizacji kontraktu (Contract Executing Agent) w imieniu NSPA. Po etapie nabywania agencja NSPA będzie odpowiedzialna za całościowe zarządzanie cyklem życia floty.

Reklama

Komentarze (2)

  1. Niezorientowany do końca

    Czy mi sie kiedys nie obilo o uszy ze i My mielsmy plany o wstapieniu do tego grona. Kojarzy ktos jak to bylo?

    1. -CB-

      Ano było tak, że za poprzedniego rządu w 2014 roku przystąpiliśmy do tego programu, pod koniec 2016 roku wycofaliśmy się z roli kraju wiodącego (czyli de facto zawieszono nasze uczestnictwo, choć oficjalnie nie wystąpiono), a trochę później rozpoczęliśmy analizy i dialogi w sprawie samodzielnego zakupu...

  2. Gal

    Mógł być nasz ale Antoni uznał że kupimy sami...

Reklama