Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

Egipt wkrótce otrzyma haubice K9

Autor. Hanwha Defense

Podczas minionych już targów zbrojeniowych EDEX 2023 południowokoreańska firma Hanwha Aerospace zademonstrowała na swoim stanowisku przeznaczony dla armii egipskiej egzemplarz systemu artyleryjskiego K9A1EGY oraz artyleryjskiego wozu amunicyjnego K10.

Reklama

Odbiór pierwszych AHS K9A1EGY oraz artyleryjskich pojazdów amunicyjnych K10 przeznaczonych dla egipskiej armii na odbyć się w przyszłym roku, rozpoczynając tym samym proces wdrażania pierwszego nowoczesnego samobieżnego systemu artylerii lufowej, który przy okazji będzie w 50% produkowany przez lokalny przemysł zbrojeniowy. Nie jest wiadome, ile pojazdów zostanie pozyskanych przez Kair w ramach podpisanego parę lat temu kontraktu, znamy jedynie jego wartość określoną na ok. 1,65 mld USD. Zakłada on bliżej nieokreślony zakres transferu technologii i przekazania licencji na produkcję lokalną. Zamówione armatohaubice mają być wykonane w specjalnej egipskiej wersji K9EGY, która jest dostosowana do egipskich wymagań.

Reklama

K9 Thunder to południowokoreańska armatohaubica samobieżna zaprojektowana przez koncern Samsung Techwin (dziś Hanwha Aerospace) na potrzeby Sił Zbrojnych Republiki Korei. Załoga składa się z pięciu osób: dowódcy, działonowego, ładowniczego, pomocnika ładowniczego i kierowcy. Uzbrojenie główne stanowi haubica kalibru 155 mm z lufą o długości 52 kalibrów, którą umieszczono w obrotowej wieży. Przy wykorzystaniu pocisku z gazogeneratorem dennym donośność wynosi 40 km, podczas gdy z amunicją specjalną wartość ta może wynieść ponad 50 km . Zapas amunicji wynosi 48 kompletów pocisków i ładunków miotających. Napęd stanowi produkowany na licencji silnik wysokoprężny MTU MT 881 Ka-500 o mocy 1000 KM, który przy masie 47 ton zapewnia prędkość maksymalną 67 km/h i zasięg 480 km.

#READ[ articles: 1002604 | showThumbnails: true ]

Reklama
Fot. Hanwha Defense.
Fot. Hanwha Defense.
Reklama
Reklama

Komentarze (5)

  1. TasJI

    1. Nowy silnik K-9 „SMV-1000” ---> a.Firma deweloperska=silnik STX (Korea)+Ricardo (UK, firma partnerska). b.Obecny postęp=Zaliczony test wytrzymałościowy (2023.12.08), przygotowujący do oceny testowej w 2024 roku. c.Okres docelowy=Do utworzenia w 2024 r. d.Motywacja do pośpiechu=W 2020 r. eksport dział samobieżnych K-9 do Zjednoczonych Emiratów Arabskich nie powiódł się ze względu na sprzeciw Niemiec. e.Kompatybilność silnika=Kompatybilny z silnikiem MT-881 (można zastąpić istniejącym silnikiem K-9). f.Naruszenie praw autorskich=Firma MTU potwierdziła, że nie doszło do naruszenia praw autorskich (powiązane z punktem 2-a poniżej). 2. Silnik MT-881 ---> a.Licencjonowana firma produkcyjna=silnik STX. b.Udział części wyprodukowanych w Korei=ponad 80%. c.Dostawa części z Niemiec=Ponieważ Korea w dalszym ciągu produkowała wiele silników, Niemcy również utrzymałyby swoją linię części.

  2. Otas

    Kurde, jakie oni mają moce przewodowe? Przecież dostarczają K9 do kilku państw na raz i to nie w niemieckiej ilości kilku szt. na rok

    1. "Pułkownik" Michał

      To jest bardzo dobre pytanie. ;)

    2. Davien3

      Otas maja ich kilkaset na stanie armii więc jakies uzywki sie pewnie zawsze znajda I wez pod uwage że poza uzywkami( a maja z czego oddawac) nowe haubice powstaja w ilosci jakichs 50 sztuk rocznie

    3. RGB

      @Otas przecież masz w tekście informacje że pierwsze K9 maja trafić do armii egipskiej w przyszłym roku, a umowa licencyjna została podpisana kilka lat temu. Do tego haubica będzie produkowana w 50% w Egipcie. angażując lokalne moce przerobowe Jak Ci się udało wysnuć z tego wniosek że Hanwha ma duże moce przerobowe? Na razie to raczej żółwie tempo. Dostarczają szybko używki z magazynów armii (kontrakty estoński, częściowo polski) Jeśli produkują nówki, jak w kontrakcie norweskim to dostarczają 24 K9 w cztery lata. Ale nie bój nic podobno budują za polskie kontrakty nie tylko druga linię produkcyjną, ale nawet trzecią

  3. Książę niosący na plecach białego konia

    Warszawskie K9 trzeba odsprzedać po wysokich cenach na Ukrainę i Tajwan, a kraby trzeba masowo wyprodukować i dostarczyć warszawskiej armii, a część można sprzedać do Egiptu. Kraby mają większą siłę obrony i ataku niż K9, a cena jest bardzo tania i możliwa jest również dostawa. To jest szybkie

    1. ALBERTk

      Kraby mają tak większą siłę obrony że kilkadziesiąt ich zostało zniszczonych na Ukrainie bo pancerz na wieży Kraba jest z kartonu i nawet najmniejszy dron jest zagrożeniem dla egzystencji tej haubicy. Reszty twojego wpisu nawet nie warto komentowac.

    2. Davien3

      AlbertK a w jedynym starciu bojowym jakie miała K9 padła połowa haubic a reszta miała problemy z oddaniem strzału. No i na Ukrainie jakos nie ma ani jednej K9,

  4. eee

    Albo trafili Panowie Koreańczycy w nisze lub wielką potrzebé i maja dobry produkt, lub przecietny, albo w dobrej cenie albo przecietnej, albo umieja handlować, albo sa dobrymi handlarzami albo Amerykanie maja slaby produkt, albo drogi, albo malo,albo odległe terminy.... Najwieksze tankowce i najwiecej też chyba oni. A może potrafia produkować, dużo, szybko, tanio, i sprzedać. Coś jest na rzeczy. Podziwiam. I jak Turcja, USA i wszyscy normalni kupuja licencje albo buduja własne silniki,wlasne pojazdy, lufy technologie...

    1. ALBERTk

      K9 to obiektywnie najlepsza haubica na świecie jeśli chodzi o koszt zakupu/możliwości bojowe. Krab jest droższy od K9 a nie jest od niego lepszy dlatego nikt go nie chce kupować. To już pytanie do PGZ dlaczego zawsze daje zawyżone ceny swoich produktów.

    2. Davien3

      AlbertK jest akurat odwrotnie: K9 jest droższa od Kraba a sam Krab lepszy od K9 I jakos Ukraina je kupuje z pocałowaniem reki. Za to K9 sie sprzedaje tam gdzie albo chca szybko kiepskie działo albo biora uzywki.

  5. szczebelek

    Powiedziałbym, że ilość może oscylować między 115, a 140 z resztą Egipt nabył licencję, więc trudno porównać to do 212 K9 nabytych przez Polskę za 2,4 mld USD gdzie pierwsze 40 sztuk przywieziono z magazynu natomiast reszta pochodzi z koreańskiej produkcji.