Przemysł Zbrojeniowy
Damen proponuje nowy okręt wielozadaniowy
Holenderska grupa stoczniowa Damen zaprezentowała kolejny projekt wielozadaniowego okrętu, który ma zabezpieczyć potrzeby bardzo szerokiej rzeszy klientów. Tym razem ma być to „pomocnicza” jednostka pływająca MRAV (Multi Role Auxiliary Vessels).
Projekt nowego okrętu został zaprezentowany przez Holendrów podczas konferencji statków oceanograficznych w Londynie (Oceanographic Survey Vessel Conference). Damenowi nie chodziło jednak o pokazanie jednej konstrukcji, lecz całej rodziny jednostek, które na bazie jednego projektu można bardzo szybko, łatwo i tanio przystosować pod potrzeby praktycznie każdego klienta.
Według Holendrów wystarczy jedynie zamontować dodatkowe, skonteneryzowane wyposażenie, by powstały okręty zdolne do wykonywania najróżniejszych zadań – szczególnie w strefie przybrzeżnej. Już teraz przewiduje się zastosowanie modułów zdaniowych dających możliwość zabezpieczenia prac nurkowych, usuwania ładunków niebezpiecznych i prowadzenia prac z wykorzystaniem zdalnie sterowanych robotów podwodnych, wyławiania torped, nadzorowania szlaków komunikacyjnych (w tym z wykorzystaniem holowanych sonarów bocznych z syntetyczną aperturą), prowadzenia działań hydrograficznych oraz operacji poszukiwawczo-ratowniczych.
Damen zaproponował przy tym możliwość zwiększenia rozmiarów jednostki, jak na razie proponując trzy wersje: MRAV 660 (o długości 43 m, szerokości 11,5 m i wyporności 660 ton), MRAV 1600 (o długości 62 m, szerokości 13 m i wyporności 1600 ton) i MRAV 3600 (o długości 85 m, szerokości 16 m i wyporności 3600 ton). Największy okręt MRAV ma mieć możliwość działania praktycznie na całym świecie, wykonując długotrwałe rejsy oceaniczne (prowadząc np. badania oceanograficzne lub zwalczając piractwo, przemyt i nielegalną imigrację). Zakłada się przy tym zwiększenie ilości miejsca dla ładunków i pasażerów, tak by nowe okręty mogłyby być również wykorzystywane do udzielania pomocy humanitarnej i usuwania skutków katastrof naturalnych.
Najmniejsze okręty są natomiast przygotowywane do zaspokajania różnorodnych potrzeb wynikających z działalności codziennej sił morskich. W ten sposób Damen chce jednym projektem pokonać rywali w przetargach na takie jednostki jak: okręty zabezpieczenia sił podwodnych i przeciwminowych, patrolowce, okręty łącznikowe, poławiacze torped, okręty wsparcia sił specjalnych oraz nurków, itd. Dzięki zanurzeniu około 1,9 m będą to jednostki specjalnie przystosowane do działań na wodach przybrzeżnych i dorzeczach rzek. Szeroko wprowadzona automatyzacja ma pozwolić na zmniejszenie stałej załogi do 8 osób. Na pokładzie zapewnione będzie miejsce dla dodatkowych 15 osób obsługujących modułowe wyposażenie.
Argumentem za wyborem nowej propozycji Damena ma być przede wszystkim zmniejszenie kosztów nabycia i eksploatacji takich jednostek pływających oraz przyśpieszenie prac związanych z ich dostawą (projekt jest praktycznie gotowy i sprawdzony w badaniach laboratoryjnych). Dotyczy to również sprawdzonych technologii zastosowanych do produkcji. W przypadku MRAV 660 dla zmniejszenia wyporności (i tym samym zanurzenia) kadłub ma być wykonany z aluminium, natomiast odpowiednią prędkość uzyskano odpowiednio projektując dno jednostki.
„Średnie” okręty (MRAV 1600) maja realizować zadania na wodach przybrzeżnych z możliwością wykonywania rejsów pełnomorskich. Zwiększy się liczba stałej załogi (do 13 osób) oraz zabieranych „pasażerów” (do 30 osób). Zakłada się przy tym dodatkowo zabezpieczenie miejsca na głównym pokładzie ładunkowym dla 6 standardowych kontenerów dwudziestostopowych, a na pokładzie znajdującym się poniżej - miejsce dla dwóch dalszych kontenerów i spaletyzowanych ładunków.
Stała załoga największej jednostki MRAV 3600 ma już liczyć 14 osób. Zapewniono dodatkowo kabiny dla 45 osób załogi obsługującej modułowe wyposażenie oraz miejsce na zbudowanie szpitala dla 50-60 rannych.
Wodnik Szuwarek
Po dwa okręty każdego proponowanego z powyższych typu poproszę dla naszej MW. W sumie 6 sztuk.