Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

Czesi sprzedali samoloty L-39NG do Senegalu

Fot. aero.cz
Fot. aero.cz

Senegal kupi cztery lekkie samoloty szkolno-bojowe L-39NG i będzie pierwszym zagraniczym nabywcą tych maszyn. Informację ogłosił prezydent tego afrykańskiego kraju Macky Sall w trakcie obchodów Święta Niepodległości. Czeskie odrzutowce będą spełniały zarówno funkcje bojowe, jak i szkoleniowe.

Słowa senegalskiego prezydenta, które wtedy padły potwierdzili także przedstawiciele koncernu Aero Vodochody Aerospace, producenta maszyny. Przedmiotem kontraktu będą cztery maszyny w wersji szturmowej, z możliwością użycia ich także do szkoleń. Umowa obejmie również przeszkolenie pilotów, w tym szkolenie instruktorskie i bojowe, kurs personelu obsługi technicznej, części zamienne, sprzęt wspomagający obsługę naziemną i usługi wsparcia logistycznego. Co wart dodać dwa L-39 z łotewskiej grupy akrobacyjnej Baltic Bees pojawiły się na paradzie wojskowej z okazji świętowanego 4 kwietnia Dnia Niepodległości w Dakarze, kiedy to prezydent kraju ogłosił decyzję o zakupie najnowszej wersji tych popularnych samolotów. 

Siły Powietrzne Senegalu nie używają obecnie żadnego samolotu bojowego o napędzie odrzutowym. Jedynymi maszynami zdolnymi do atakowania celów naziemnych i walki powietrznej są po dwa egzmplarze śmigłowców szturmowych Mi-24 i wielozadaniowych Mi-17. Władze Senegalu przygotowywały się w 2013 roku do kupna trzech szturmowych turbośmigłowców Super Tucano. Umowa jednak nigdy nie doszła do skutku. 

L-39NG to unowocześniona wersja sprawdzonego i popularnego modelu L-39, który przeszedł technologiczną modernizację. Wersja New Generation (NG) wyposażona jest w silnik Williams International FJ44-4M, który zastąpił radziecką jednostkę napędową AI-25TL. Maszyna otrzymała również awionikę Genesys Aerosystems oraz wyświetlacze wielofunkcyjne i nahełmowe produkowane przez firmę Speel Praha. Widoczną zmianą kształtu L-39NG w stosunku do L-39 jest zastąpienie przez kompozytowe końcówki skrzydeł zbiorników paliwa. Fabrycznie nowa maszyna ma charakteryzować się przeprojektowanym kadłubem, który będzie lżejszy, trwalszy i lepszy aerodynamicznie od tego stosowanego w L-39. Samolot ma otrzymać pięć pylonów na uzbrojenie.  

W styczniu Aero uruchomiło przedseryjną produkcję samolotów L-39NG. Obecnie firma buduje w sumie cztery maszyny. Wyprodukowane egzemplarze będą wykorzystywane do testów. Pierwszy lot fabrycznie nowego L-39NG ma się odbyć pod koniec roku 2018. Dostawy samolotów powinny rozpocząć się na początku 2020 roku. L-39NG ma być również proponowany klientom jako modernizacja starszych wersji L-39. 

Przedstawiciel firmy poinformował przy okazji podpisania umowy z Senegalem, że w ostatniej fazie negocjacji znajdują się dwie kolejne umowy na dostawę tych samolotów. 

Reklama

"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie

Komentarze (17)

  1. ceska ptica

    Wszystkim wyjaśnię, że czeski samolot wszedł do służby jako typowa maszyna Układu Warszawskiego i jako taki miał zapewniony zbyt w setkach egzemplarzy. To przełożyło się na sukces eksportowy do krjów \"zaprzyjaźnionych\" bądź będących w opozycji do Jankesów i \"zachodu\". Od lat 90-tych konstrukcja wegetuje i tyle w temacie.

    1. Extern

      Polska jako jedyny kraj z paktu Warszawskiego latała na własnych samolotach szkolnych, reszta na Czeskich Delfinach i Albatrosach bo tak ustalił ZSRR. Kiedyś potrafiliśmy się postawić w tej kwestii nawet Sowietom. A teraz Czeska konstrukcja dalej się rozwija bo Czesi jakoś potrafili uratować własne zakłady nawet pomimo tego że je musieli de facto znacjonalizować i to od Amerykanów. Nasi beznadziejni politycy nigdy ze strachu by się na coś takiego nie zdecydowali. A krajowy przemysł lotniczy sprzedali Amerykanom za Polskie pieniądze z offsetu który nadpłaciliśmy za F-16. Interes stulecia zrobili Amerykanie, kupili dla siebie fabrykę za pieniądze jej właściciela.

    2. daretes

      do ceska ptica_________wegetuje?!!!!!! jeden z najlepszych i najczesciej uzywanych samolotow na swiecie (Albatros i jego rozne werjse) a ty piszesz o wegetacji? - a myslisz ze skad do tych maszyn sa czesci zamienne , remonty , modernizacje itd? na tym sie pozniej najwiecej zarabia - a wegetuje to nasz kraj i to juz we wszystkich dziedzinach - o naszej pseudo Armii nawet nie pisze bo to juz jest dno i żenada do potegi a o przemysle lotniczym tym bardziej bo go po prostu juz nie ma (a to co bylo to tez duzo soba nie reprezentowalo)

    3. bender

      Jeśli naprawdę tak uważasz, to zainwestuj własne pieniądze w akcje Aero Vodochody. Zarobisz. Powodzenia.

  2. qwe

    A my zezłomowaliśmy Iryde. A Czesi wsadzili nowy silnik wyświetlacze i awionikę i maja własny samolot.

    1. bender

      I bardzo dobrze, że przestaliśmy topić pieniądze w Irydę. Koncepcja analogowych samolotów szkolno-bojowych się nie sprawdziła, co wyraźnie pokazała operacja NATO w Jugosławii. Czesi próbują opchnąć swojego gniota komu się da, ale szukanie rynków zbytu wśród najbiedniejszych państw świata to taki sobie pomysł na biznes.

  3. daretes

    a my co mamy do sprzedania w 21 wieku? przekroje , analizy , dialogi plus krasnale ogrodowe i europalety z drewnianych płotów bo technologicznie i naukowo tylko to soba reprezentujemy - no moze jeszcze kartofle , buraki i jabłka

    1. bender

      Moim zdaniem wspominasz o europaletach i krasnalach tylko dlatego, że to jest top technologii jaką jesteś w stanie zrozumieć. Gdybyś rozumiał technologię druku 3D, może wspomniałbyś o polskich producentach tychże. Gdybyś rozumiał koncepcję sieci neuronowych, może być wspomniał o polskich producentach rozwiązań monitorujących opartych o takoweż. Na pocieszenie dodam. że technologia uprawy jabłek nadal pozostaje poza rosyjskim zasięgiem.

  4. ccc

    Nie wróżę temu projektowi sukcesu. To jest pudrowanie trupa tak samo jak reanimacja FSO Poloneza przez Daewoo !

    1. Don

      Najlepiej nic nie robić, a potem się dziwić, że w tej Polsce cały czas ta sama bieda.

    2. bender

      Primo PKB nam rośnie bardzo przyzwoicie każdego roku, więc \"ta sama bieda\" dziś to nieosiągalne bogactwo jeszcze 10 lat temu. Poza tym wyrzucanie pieniędzy w błoto nie jest sposobem na rozwój czegokolwiek. Popieram opinię ccc. Ten samolot nie ma sensu bez fly by wire i nowoczesnych cudów, których nie ma i mieć nie będzie.

  5. Nikt

    Czesi mogą robić samoloty a my nie

    1. jn

      Nam nie wolno. Fabryki to się sprzedaje na pniu w zamian za OBIETNICĘ pomocy.

  6. autopilot

    Hindusi proponowali przenieść linię Iskry do nich, bo lubili latać na Iskrach. Nawet tego nasi działacze nie zrobili. Czesi by tak nie postąpili.

  7. andy

    Czesi są o kilka długości przed nami ... jakie są tego przyczyny ??? czy to tylko nasza nieudolność i brak nakładów i konsekwencji w działaniu ? czy czy wpływ jakiejś agentury i sabotowaniu naszego przemysłu i potencjału obronnego ) np. Grot powstawał i nie mógł powstać... a Czesi załatwili to szybko i skutecznie - a jeżeli chodzi L-e to były proponowane Polsce z rewelacyjnym pakietem offsetowym czyniącym nas współproducentem eLów ... ale co znaczą czeskie poligony w stosunku do włoskich ... (plaży)

    1. Boczek

      \"Czesi są o kilka długości przed nami ... jakie są tego przyczyny ???\" - tradycja i spadek historyczny. 120-150 lat temu, był to spot technologiczny Europy, o którym nawet Niemcy mogli tylko pomarzyć - u nich ukształtowane poprzez zabór austriacko-niemiecki i kościół reformowany, u nas głownie przez rosyjski i zaściankową wersje kościoła katolickiego. My byliśmy w tedy narodem analfabetów. ### Dziś? Dziś ten 100 letni dystans zredukowaliśmy do zera. Ale masz też rację. Jesteśmy jacy jesteśmy. Kto z oponentów H225M widział możliwość rekonstrukcji tego przemysłu w PL?

    2. Gal

      Nie porównuj Albatrosa do Mastera, to nie ta klasa. Rozumiem że chciałeś zamienić Iskry na ich odpowiedniki tylko po liftingu?

    3. say69mat

      ??? Bufff ... w jakim to kraju sprzedaje się kluczowe instytucje rodzimego przemysłu lotniczego produkujące śmigłowce. Praktycznie tuż przed rozstrzygnięciem kluczowego przetargu na zakup śmigłowców na potrzeby sił zbrojnych kraju organizującego przetarg??? Rozumiem, że był to sprytny plan wzmacniający pozycję przetargową naszego rządu??? Dalej, zwróć uwagę na metodologię wykorzystania NH90 w Afganistanie. Gdzie śmigłowce latają na misje, mając w bocznych drzwiach zainstalowane gatlingi, a przez rampę desantuje się żołnierzy. Spróbuj zastosować tego typu rozwiązanie w H225M ... good luck. Od tej strony NH90 zdecydowanie bije na głowę rozwiązanie zastosowane w H2225M, gdzie pole ostrzału bocznych strzelców ograniczone jest przez ... desantujących się żołnierzy. Tak na marginesie, czy rzeczywiście duże śmigłowce transportu taktycznego były tym najbardziej pożądanym narzędziem transportu taktycznego??? Czy nie powinniśmy przystąpić do procesu modernizacji parku śmigłowców od zastąpienia galerii rzęchów - Mi2/SW4/W3W - wspólną platformą wielozadaniową, czyli H145M??? I od tej strony budować partnerskie relacje z Airbus Helicopters???

  8. iryda

    Mh,co do I-22 Iryda fajna lektura,warto poszukać net ułatwia. Mając prawie 200 Ts-11 Iskier na stanie (trochę przesadziłem)zaczynając program patrząc w przyszłość 2silniki szkolenie i MW jako odbiorca plus możliwy kontrakt z hindusami . Kasa z zewnątrz łapówki niedojrzałość konstrukcji,próby utrudnione chociażby z badanie w tunelach aerodynamicznych (Rumunia)wzorowanie na alpha j,było możliwe ale co smutniejsze brak modernizacji Ts-11 w tak długiej eksploatacji była by praca dla mielca Rzeszowa itd.,,był dopracowany silnik k-15 w wersji znanej jako k-16 gotowy może czasem i k16 mógłby doczekać się zwiększenia ciągu,awionika już nie nasza ale była zamówiona ale taki mamy klimat,zastanawia jedna z dwóch katastrof i hejt znawców i projekt szybko ugaszony został na raty. Pomyślcie od 1989r. Po dziś dzień nie mamy śmigłowców uderzeniowych na W-3 sokół rakiet pp,więc widać jak obce wywiady nie tylko Rosji i Niemiec ale niby przyjaciół są silne i mają wpływ na nasze ledwo klęczące państwo. Serce

  9. Zajac

    Czesi maja przemysl zbrojeniow od dziesiecioleci !!! CZ, Bren, Avia i Skoda to filary ktore nam moga sie snic w koszmarnych nocach. No MONowi i rzadowi ... Ale oni maja inne sny ...

  10. Paszeko

    Ciekawe czy przy zastosowaniu współczesnych systemów CAD/CAM, technologii materiałowej oraz podzespołów dostępnych \"z półki\" nie opłacałoby się powrócić do Irydy, choćby w wersji drona.

    1. Mały Modelarz

      Chyba lepiej do TS-16 Grot albo raczej PZL-230f Skorpion. Gdybanie w końcu nic nie kosztuje.

    2. Lazy Lazer

      Gdybanie kosztuje miliardy ! Wystarczy rzucic okiem na MON ...

  11. Grzyb

    A ja dalej swoje: nie trzeba było wycofywać się z Irydy. Przez kolejne 20 lat ten samolot byłby dopracowany i to my byśmy sprzedawali go za granicę a nie Czesi, którzy nie mają takich jak my tradycji lotniczych. Myślę, że z niektórych projektów wycofujemy się zbyt pochopnie.

    1. Antex

      No nie przesadzaj .... przy czeskich tradycjach przemysłu lotniczego - zarówno przedwojennych jak i powojennych to my jesteśmy cienkie bolki. My produkowaliśmy licencyjne kopie MiG-15, oni licencyjne kopie MiG-21. Widzisz różnicę? A w czasie wojny i po wojnie w zakładach Avia produkowano Me-109 i odrzutowe Me-262 .... Przed wojną to różnie bywało ... ale Avii-B35 żaden polski \"Jastrzab\" nie mógł dorównać. O silnikach Skody nie wspominając...

    2. -CB-

      Kolego, Czesi nie mają tradycji lotniczych?! A Delfina, Albatrosa i kolejne wcielenia produkują i sprzedają w tysiącach egzemplarzy od lat 60-tych.

    3. Telamon

      Przecież Jastrząb dorównywał B.35. Nieco lepsza prędkość vs nieco gorsze wznoszenie. Uzbrojenie podobne. Prawdę mówić oba myśliwce w \'39 były już przestarzałe.

  12. sojer

    Też mieliśmy sukces eksportowy - nasze (włoskie) Sokoły sprzedano na Filipiny - 2 z 8 rozbiły się po dwóch latach...

  13. Bond

    W Mielcu na jednym z rond stoi pomnik naszej myśli technicznej - IRYDA Nie można było zrobić jak Czesi żeby nasze wojsko latało takimi samolotami ? Najłatwiej było wszystko sprzedać .

    1. mario

      Czy zdajesz sobie sprawę jaki w latach 90 był opór w wojsku? Przewlekające się decyzje itd. przecież niedawno kupione mastery to efekt końcowy programu zakupu IRYDY!!!!!

  14. Nogin

    Da się pragmatycznie podejść do celu? Nasi sąsiedzi to potrafia Polska też miała swoje 5minut program iryda bardzo dobry samolot odpowiednik alphajeta po katastrofie skasowanie program trzeba było trochę zainwestować i wysilic sie na korekt! To może dzisiaj od nas by kupowano system zaawansowanego szkolenia! Ale po co lepiej dwa razy drożej kupić włoskie Mastersy i nadać im polska nazwę Bielik drodzy decydenci obłuda aż się niedobrze robi!

    1. -CB-

      Różnica jest taka, że to Czesi (Czechosłowacja wtedy) wygrali ze swoim Delfinem na początku lat 60-tych konkurs na samolot szkolno-treningowy dla całego Układu Warszawskiego. W sumie wyprodukowali pewnie z 10 tysięcy różnych wcieleń powyższego samolotu i latały/latają na nim praktycznie wszystkie kraje byłych demoloudów oraz połowa Afryki i Azji. Teraz to tylko konsekwencje tamtych decyzji, bo mają już wyrobione rynki zbytu i markę. Na naszej Iskrze latali tylko Polacy, a jedyny kontrakt zagraniczny to było około 50 sztuk dla Indii. Dlatego w tym względzie niestety nawet nie ma co się porównywać do Czechów...

  15. Da Się

    I tyle w temacie

  16. Marek

    Czyli Senegalczycy zachowali się racjonalnie. Zamiast trzech uszturmowionych opylaczy pól, woleli cztery lekkie i od początku przeznaczone do celów wojskowych odrzutowe szturmowce. Przypuszczam, że funkcja szkolenia w tych samolotach służyć ma tylko do tego, żeby piloci nauczyli się nimi latać.

  17. Luke

    Czechy sie nie podaja jak Polska i zaczymali swoja produkcie lotnicza, dla nich to nie jest strata!

Reklama