Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

fot. www.army.cz

Czesi są zadowoleni z "offsetu" za Gripeny

Zgodnie z ostatnimi obliczeniam, tzw. Program Współpracy Przemysłowej Gripen wykroczył poza zobowiązania zapisane w umowach i zapewnił Czechom około 31,6 miliarda koron czeskich (1,33 miliarda dolarów).

W ten sposób kończy się dziesięcioletnia współpraca przemysłowa zawarta między rządami Szwecji i Czech, rozpoczęta w 2004 r. po wzięciu w leasing przez Czechów 14 samolotów wielozadaniowych Gripen.

Według rocznego raportu z realizacji programu Gripen Industrial Cooperation, Czesi otrzymali więcej, niż wynikało to z zapisów umowy podpisanej przy uruchomieniu programu - 124% zobowiązywania, czyli 130 procent wartości umowy najmu samolotów w latach 2005-2015. Tylko w 2014 r. zawarto 58 różnych umów o wartości 5,4 miliarda koron czeskich (220 milionów dolarów).

Raport zaakceptował czeski minister obrony, uznano więc, że przedstawione tam obliczenia są prawdziwe.

Reklama

"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie

Komentarze (8)

  1. Alfons

    Przyznaje, iż interesuje się samolotami bojowymi, choć moja wiedza nadal jest tutaj zbyt ogólna stąd mam pytanie do forumowiczów, czy faktycznie samolot F-16 przewyższa technologicznie samolot JAS 39 Gripen? Wybraliśmy amerykański myśliwiec, a który będzie nam służył przecież przez najbliższe 25 - 30 lat, chociażby ze względu na brak funduszy na nowe jednostki.Musimy przecież spłacić dotychczasowe kredyty i pożyczki zaciągnięte na zakup F - 16.Dlatego zastanawiam się, czy wybór F-16 był słuszny?

    1. b3rs

      Gripen C zabiera trochę więcej niż połowę uzbrojenia, które może zabrać F-16 (ok. 5100 kg na 8 zaczepach - 9942 kg na 10 zaczepach). Jak na swoje gabaryty, JAS39C ma dość słaby silnik, co sprawia, że ma gorsze osiągi niż F-16. Zabiera 2x mniej paliwa niż F-16 z CFT. Oferta szwedzka nie zawierała uzbrojenia, więc musielibyśmy je kupować od kogoś innego. Gripen C nie jest kompatybilny z najnowszymi wersjami uzbrojenia USA. Zgodność z Link 16 została osiągnięcta w 3 transzy - w 2008 roku, czyli wtedy, gdy odebraliśmy ostatnie F-16.

    2. MPL

      Pomijając rozważania na temat przewagi technologicznej i parametrów osiąganych przez samoloty, przy wyborze F-16 miały znaczenie także inne aspekty. Czechy, podobnie, jak Węgry zadeklarowały swoje jednostki lotnicze do wykonywania zadań w ramach zintegrowanego systemu obrony powietrznej NATO wyłącznie z terytorium swoich krajów. Polska zadeklarowała udział swoich jednostek lotniczych do sił powietrznych zdolnych do przerzutu, a więc potencjalnie gotowych do działania w dowolnym regionie, także poza terytorium NATO. Taka była deklaracja polityczna i jest ona obowiązująca do dziś. Więc naturalnym było, że poszukiwano samolotu, do którego można zakupić logistyczne pakiety obsługowe, bez konieczności targania całego sprzętu zabezpieczenia naziemnego na własnych plecach. A za wyjątkiem terytorium Rosji, Niemal na całym świecie są bazy lotnicze obsługujące F-16, które są w zasięgu lotu tego samolotu. Poza tym istotne znaczenie ma bilateralna współpraca wojskowa. Kraj produkujący Gripeny nie należy do NATO, co znacząco ogranicza możliwości wspólnego działania i prowadzenia ćwiczeń wojskowych. W 2000 roku Siły Powietrzne USA stanowiły 70% zdolności bojowych lotnictwa NATO w Europie. Nie jestem do końca przekonany, że w ciągu ostatnich 15 lat ten wskaźnik został znacząco obniżony.

  2. gosc

    Nasz offset za F-16 tez przekroczyl wszelkie granice, bo...sprzedalismy za darmo nasze zaklady lotnicze i teraz nie mmay wlasnych zakladow lotniczych. Tak, ze nawet nie mozemy wspolpracowal z Ukraincami w sprawie wspolnej produkcji smiglowcow. Choc oni tego chcieli.

    1. cynik

      Coo? Chca nie chcieli wczesniej gdy mieli rosyjskie rynki zbytu a my mielismy jeszcze zaklady lotnicze to wspolprace z nami mieli gdzies, na to byl czas pietnascie lat temu teraz to mozna co najwyzej mozna odkupowac od ich bankrutujacych zakladow technologie ,linie produkcyjne i produkowac u siebie.

    2. Zenio

      Sprzedaż Swidnika czyli jedynego naszego zakładu specjalizującego się w produkcji śmigłowców zn offsetem za F-16 nie miał nic wspólnego. Zakłady w Mielcu zanim zostały sprzedane amerykanom nie produkowały żadnych śmigłowców.

  3. Li

    Krótko i na temat. Polska powinna zakupić gripeny.

    1. b3rs

      Szkoda, że bez sensu.

  4. lizo

    Dla wszystkich miłośników US Army informacja: Czesi nie kupili starych F-16 .... Jeździć mogą bez wiz do Stanów Zjednoczonych , kiedy tylko zapragną... My Polacy całe życie kochamy Amerykanów , wchodzimy im... ( wiadomo gdzie ) kupiliśmy " amerykańskie wunderwafe F-16 . Ale WIZY SĄ ,BYŁY I BĘDĄ... Na wieki wieków , Amen...

    1. 78o

      My kupilismy calkowicie nowe F-16 i caly offset zostal juz zrealizowany, a do USA potrzebujemy wizy, poniewaz spora czesc nierobow w naszym kraju zebrze o wizy do USA, jak bezdomne swinie.

  5. Obywatel

    Czesi są zadowoleni i zastanawiają sie nad kolejnymi Gripenami a u as towarzystwo siedzi i myśli z czego by tu zrezygnować. Atutem Gripena jest to ze ze nie musi wszedzie latać z odkurzaczem iw yląduje na dobrych drogach...

    1. Erwin

      Proponuje Ci się trochę dokształcić. Gripen czeski kontra F16 Polskie. Zwykle jak spotykają się te samoloty F16 jest górą. W Gripenie zamontowany jest jeden silnik. Ten sam co w F18 Hornet. Amerykańskiego konkurenta F16. To pokazuje wielkość tego samolotu. Gripen, to mały samolot. Co związku z tym ma mniejszy udźwig. To powoduje, że trzeba było w nim zrezygnować z wielozadaniowości. ,to tak naprawdę samolot myśliwski (i to nie przewagi powietrznej), który w razie konieczności może wykonywać inne zadania. Pod warunkiem, że nie będzie wykonywał tych zadań jednocześnie. Tzn. albo walczy w powietrzu ale w tedy nie może jeszcze zbombardować celów na ziemnych, albo bombarduje cele na ziemne ale wtedy nie daj Boże by spotkał się z samolotem wroga w powietrzu ( no chyba, ze ma asystę kumpla innego gripena z bronią powietrze powietrze). Dalej ma też słabszy radar oraz awionikę. Poza tym to naprawdę fajny samolot. Taki policjant ale na pewno nie żołnierz

  6. fx

    Czyli zapłacili jak za własne a samoloty dalej nie są ich ?

    1. Oj

      A rząd polski zapłacił za f-16 i to sporo więcej ( przeliczając na szt.) i również nie są polskie. Czesi są zadowoleni i z maszyn i z offsetu a my z niczego. Czesi po upływie umowy leasingowej mogą spokojnie oddać myśliwce a my naszych nie. Ba nawet ich sprzedać nie możemy o użyciu bojowym nie wspomnę. Taka to niewielka różnica....

  7. patriota

    Cena jednostkowa JAS 39 Gripen w kontrakcie dla Czechów szacowana była na 63-68 mln dolarów. Podobno w ofercie dla Bułgarii, czy Chorwacji Szwedzi proponowali cenę rzędu 48-52 mln dolarów.

  8. b3rs

    Czyli 14 maszyn wartych mniej więcej 1 mld USD wzięli w leasing za 1 mld USD?

    1. Tyberios

      Jeżeli weźmiemy najwyższą cenę za maszynę modelu C/D czyli około 60 milionów $ to jakiej matematyki użyłeś kiedy 14x60 wyszedł ci... miliard? Cena obejmowała maszyny, szkolenia, zabezpieczenie techniczne ect.

Reklama