Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

Czesi są zadowoleni z "offsetu" za Gripeny

fot. www.army.cz
fot. www.army.cz

Zgodnie z ostatnimi obliczeniam, tzw. Program Współpracy Przemysłowej Gripen wykroczył poza zobowiązania zapisane w umowach i zapewnił Czechom około 31,6 miliarda koron czeskich (1,33 miliarda dolarów).

W ten sposób kończy się dziesięcioletnia współpraca przemysłowa zawarta między rządami Szwecji i Czech, rozpoczęta w 2004 r. po wzięciu w leasing przez Czechów 14 samolotów wielozadaniowych Gripen.

Według rocznego raportu z realizacji programu Gripen Industrial Cooperation, Czesi otrzymali więcej, niż wynikało to z zapisów umowy podpisanej przy uruchomieniu programu - 124% zobowiązywania, czyli 130 procent wartości umowy najmu samolotów w latach 2005-2015. Tylko w 2014 r. zawarto 58 różnych umów o wartości 5,4 miliarda koron czeskich (220 milionów dolarów).

Raport zaakceptował czeski minister obrony, uznano więc, że przedstawione tam obliczenia są prawdziwe.

Reklama
Reklama

Komentarze (8)

  1. Alfons

    Przyznaje, iż interesuje się samolotami bojowymi, choć moja wiedza nadal jest tutaj zbyt ogólna stąd mam pytanie do forumowiczów, czy faktycznie samolot F-16 przewyższa technologicznie samolot JAS 39 Gripen? Wybraliśmy amerykański myśliwiec, a który będzie nam służył przecież przez najbliższe 25 - 30 lat, chociażby ze względu na brak funduszy na nowe jednostki.Musimy przecież spłacić dotychczasowe kredyty i pożyczki zaciągnięte na zakup F - 16.Dlatego zastanawiam się, czy wybór F-16 był słuszny?

    1. b3rs

      Gripen C zabiera trochę więcej niż połowę uzbrojenia, które może zabrać F-16 (ok. 5100 kg na 8 zaczepach - 9942 kg na 10 zaczepach). Jak na swoje gabaryty, JAS39C ma dość słaby silnik, co sprawia, że ma gorsze osiągi niż F-16. Zabiera 2x mniej paliwa niż F-16 z CFT. Oferta szwedzka nie zawierała uzbrojenia, więc musielibyśmy je kupować od kogoś innego. Gripen C nie jest kompatybilny z najnowszymi wersjami uzbrojenia USA. Zgodność z Link 16 została osiągnięcta w 3 transzy - w 2008 roku, czyli wtedy, gdy odebraliśmy ostatnie F-16.

    2. MPL

      Pomijając rozważania na temat przewagi technologicznej i parametrów osiąganych przez samoloty, przy wyborze F-16 miały znaczenie także inne aspekty. Czechy, podobnie, jak Węgry zadeklarowały swoje jednostki lotnicze do wykonywania zadań w ramach zintegrowanego systemu obrony powietrznej NATO wyłącznie z terytorium swoich krajów. Polska zadeklarowała udział swoich jednostek lotniczych do sił powietrznych zdolnych do przerzutu, a więc potencjalnie gotowych do działania w dowolnym regionie, także poza terytorium NATO. Taka była deklaracja polityczna i jest ona obowiązująca do dziś. Więc naturalnym było, że poszukiwano samolotu, do którego można zakupić logistyczne pakiety obsługowe, bez konieczności targania całego sprzętu zabezpieczenia naziemnego na własnych plecach. A za wyjątkiem terytorium Rosji, Niemal na całym świecie są bazy lotnicze obsługujące F-16, które są w zasięgu lotu tego samolotu. Poza tym istotne znaczenie ma bilateralna współpraca wojskowa. Kraj produkujący Gripeny nie należy do NATO, co znacząco ogranicza możliwości wspólnego działania i prowadzenia ćwiczeń wojskowych. W 2000 roku Siły Powietrzne USA stanowiły 70% zdolności bojowych lotnictwa NATO w Europie. Nie jestem do końca przekonany, że w ciągu ostatnich 15 lat ten wskaźnik został znacząco obniżony.

  2. gosc

    Nasz offset za F-16 tez przekroczyl wszelkie granice, bo...sprzedalismy za darmo nasze zaklady lotnicze i teraz nie mmay wlasnych zakladow lotniczych. Tak, ze nawet nie mozemy wspolpracowal z Ukraincami w sprawie wspolnej produkcji smiglowcow. Choc oni tego chcieli.

    1. cynik

      Coo? Chca nie chcieli wczesniej gdy mieli rosyjskie rynki zbytu a my mielismy jeszcze zaklady lotnicze to wspolprace z nami mieli gdzies, na to byl czas pietnascie lat temu teraz to mozna co najwyzej mozna odkupowac od ich bankrutujacych zakladow technologie ,linie produkcyjne i produkowac u siebie.

    2. Zenio

      Sprzedaż Swidnika czyli jedynego naszego zakładu specjalizującego się w produkcji śmigłowców zn offsetem za F-16 nie miał nic wspólnego. Zakłady w Mielcu zanim zostały sprzedane amerykanom nie produkowały żadnych śmigłowców.

  3. Li

    Krótko i na temat. Polska powinna zakupić gripeny.

    1. b3rs

      Szkoda, że bez sensu.

  4. lizo

    Dla wszystkich miłośników US Army informacja: Czesi nie kupili starych F-16 .... Jeździć mogą bez wiz do Stanów Zjednoczonych , kiedy tylko zapragną... My Polacy całe życie kochamy Amerykanów , wchodzimy im... ( wiadomo gdzie ) kupiliśmy " amerykańskie wunderwafe F-16 . Ale WIZY SĄ ,BYŁY I BĘDĄ... Na wieki wieków , Amen...

    1. 78o

      My kupilismy calkowicie nowe F-16 i caly offset zostal juz zrealizowany, a do USA potrzebujemy wizy, poniewaz spora czesc nierobow w naszym kraju zebrze o wizy do USA, jak bezdomne swinie.

  5. Obywatel

    Czesi są zadowoleni i zastanawiają sie nad kolejnymi Gripenami a u as towarzystwo siedzi i myśli z czego by tu zrezygnować. Atutem Gripena jest to ze ze nie musi wszedzie latać z odkurzaczem iw yląduje na dobrych drogach...

    1. Erwin

      Proponuje Ci się trochę dokształcić. Gripen czeski kontra F16 Polskie. Zwykle jak spotykają się te samoloty F16 jest górą. W Gripenie zamontowany jest jeden silnik. Ten sam co w F18 Hornet. Amerykańskiego konkurenta F16. To pokazuje wielkość tego samolotu. Gripen, to mały samolot. Co związku z tym ma mniejszy udźwig. To powoduje, że trzeba było w nim zrezygnować z wielozadaniowości. ,to tak naprawdę samolot myśliwski (i to nie przewagi powietrznej), który w razie konieczności może wykonywać inne zadania. Pod warunkiem, że nie będzie wykonywał tych zadań jednocześnie. Tzn. albo walczy w powietrzu ale w tedy nie może jeszcze zbombardować celów na ziemnych, albo bombarduje cele na ziemne ale wtedy nie daj Boże by spotkał się z samolotem wroga w powietrzu ( no chyba, ze ma asystę kumpla innego gripena z bronią powietrze powietrze). Dalej ma też słabszy radar oraz awionikę. Poza tym to naprawdę fajny samolot. Taki policjant ale na pewno nie żołnierz

  6. fx

    Czyli zapłacili jak za własne a samoloty dalej nie są ich ?

    1. Oj

      A rząd polski zapłacił za f-16 i to sporo więcej ( przeliczając na szt.) i również nie są polskie. Czesi są zadowoleni i z maszyn i z offsetu a my z niczego. Czesi po upływie umowy leasingowej mogą spokojnie oddać myśliwce a my naszych nie. Ba nawet ich sprzedać nie możemy o użyciu bojowym nie wspomnę. Taka to niewielka różnica....

  7. patriota

    Cena jednostkowa JAS 39 Gripen w kontrakcie dla Czechów szacowana była na 63-68 mln dolarów. Podobno w ofercie dla Bułgarii, czy Chorwacji Szwedzi proponowali cenę rzędu 48-52 mln dolarów.

  8. b3rs

    Czyli 14 maszyn wartych mniej więcej 1 mld USD wzięli w leasing za 1 mld USD?

    1. Tyberios

      Jeżeli weźmiemy najwyższą cenę za maszynę modelu C/D czyli około 60 milionów $ to jakiej matematyki użyłeś kiedy 14x60 wyszedł ci... miliard? Cena obejmowała maszyny, szkolenia, zabezpieczenie techniczne ect.