Reklama
  • Wiadomości

Czechy i Francja będą produkować amunicję dla Caesarów

Jak poinformował francuski koncern Nexter Group, podpisano umowę z czeską spółką STV Group dotyczącą lokalnej produkcji, dostaw i certyfikacji pocisków i ładunków modułowych do amunicji artyleryjskiej kal. 155 mm.

Fot. Nexter Systems
Fot. Nexter Systems

Zawarty kontrakt ma bezpośredni związek z zakupem przez czeską armię francuskich armatohaubic samobieżnych na podwoziu kołowym CAESAR. Na jego mocy w Czechach rozpocznie się produkcja różnego rodzaju certyfikowanej amunicji dla tych lufowych systemów artyleryjskich. 30 września br. czeski resort obrony zawarł długo oczekiwany kontrakt na dostawę 52 egzemplarzy CAESArów z koncernem Nexter. Łączna wartość tej transakcji wynosi 333 mln euro, a dostawy mają zostać zrealizowane w latach 2024-2026.

Umowa zakłada z jednej strony certyfikację produkowanej przez STV Group amunicji do haubic Caesar (najprawdopodobniej chodzi o podstawową - odłamkowo-burzącą) do haubic Caesar, z drugiej - posiada rozwiązania pozwalające na pozyskanie od Nextera amunicji specjalnej (oświetlająca i dymna) oraz precyzyjnego rażenia (przeciwpancerna typu Bonus). W ten sposób realizacja porozumienia zapewni z jednej strony możliwość pozyskania pełnego spektrum amunicji, z drugiej - udział czeskiego przemysłu w jej produkcji.

W pododdziałach artylerii lufowej czeskich wojsk lądowych CAESARy zastąpią obecnie używane od ponad 40 lat lokalnie produkowane armatohaubice kołowe DANA vz. 77 w kalibrze 152 mm. W celu zwiększenia zdolności artylerii zdecydowały się na zakup francuskich haubic, które produkowane są we współpracy z lokalną zbrojeniówką, która dostarcza podwozia i opancerzone kabiny. Co warte podkreślenia tylko cztery egzemplarze tych systemów zostaną dostarczone bezpośrednio z Francji, a pozostałe 48 powstanie w zakładach koncernu Czechoslovak Group (CSG).

CAESAR (CAmion Équipé d’un Système d’ARtillerie) to francuska armatohaubica samobieżna na podwoziu kołowym zaprojektowana i produkowana przez koncern Nexter Systemu we współpracy ze spółką Arquus (dawniej Renault Trucks Defence). System składa się z podwozia w postaci odpowiednio zmodyfikowanego, wybranego wojskowego samochodu ciężarowego 6 × 6 lub 8 × 8 (dotychczas wykorzystywane były Renault Sherpa 5, Mercedes Unimog oraz Tatra T-815) oraz osadzonej na nim zmodernizowanej armatohaubicy TRF1 kal. 155 mm z lufą o długości 52 kalibrów. System ten wykorzystuje szeroką gamę różnego rodzaju amunicji kal. 155 mm, a w tym m.in. uniwersalną LU, przeciwpancerną BOUNS, dalekiego zasięgu ERFB NR czy nową precyzyjną KATANA. Zasięg skutecznego ognia wynosi od 4,5 do ponad 40 km (lub nawet ponad 55 km przy użyciu amunicji precyzyjnej o zwiększonej donośności).

image
Reklama
WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS
Reklama
Reklama