Reklama

CRW Telesystem-Mesko z propozycjami dla Tarczy Wschód

Prezentowany na targach Granice 2025 samochód terenowy Mercedes-Benz G350 z zamontowaną na podnoszonym maszcie głowicą optoelektroniczną Sight-25HD
Prezentowany na targach Granice 2025 samochód terenowy Mercedes-Benz G350 z zamontowaną na podnoszonym maszcie głowicą optoelektroniczną Sight-25HD
Autor. M.Dura

„Inteligentne” systemy optoelektroniczne CONTROP proponowane wraz z polską firmą CRW Telesystem-Mesko pozwalają nie tylko na prowadzenie obserwacji do odległości 100 km, ale również na identyfikację i klasyfikację wykrytych obiektów z przekazaniem tych danych do wyższych szczebli dowodzenia. Mogą się więc przydać przy pracach nad „elektroniczną” częścią Tarczy Wschód.

Polska firma CRW Telesystem-Mesko wspólnie z CONTROP zaprezentowała na targach Granice 2025 w Lublinie dwa rozwiązania, które mogą być przydatne przy realizacji programu Tarcza Wschód: system obserwacji optoelektronicznej średniego zasięgu T-Sight (wykorzystujący głowicę Sight-25HD) oraz optoelektroniczny system obserwacji dalekiego zasięgu SPEED LR. Są to systemy opracowane i produkowane przez izraelską firmę CONTROP, z którą spółka CRW Telesystem-Mesko nawiązała strategiczną współpracę. Współpraca ta dotyczy zaawansowanych rozwiązań w dziedzinie optoelektroniki, zintegrowanych z systemami dowodzenia i kontroli C2 dla Sił Zbrojnych RP oraz innych służb rządowych.

Reklama

Jest więc możliwe, że w przypadku zainteresowanie polskich Sił Zbrojnych i służb mundurowych systemami proponowanymi przez CONTROP, ich produkcja będzie realizowana również w Polsce, a już na pewno będzie zabezpieczony krajowy serwis – i to w pełnym zakresie.

Czytaj też

Przedstawiciele CRW Telesystem-Mesko podkreślają przy tym, że rozwiązania proponowane przez nich wspólnie z CONTROP nie są dostępne w polskim przemyśle. Dowodem na to jest system SPEED-ER, który jest w stanie np. wykryć samolot klasy F-16 z odległości kilkudziesięciu kilometrów. Dlatego zastosowanie rozwiązań CONTROP może zwiększyć zdolność do optycznego wykrywania dalekiego zasięgu – w tym załogowych i bezzałogowych statków powietrznych. Jest to o tle ważne, że przy tego rodzaju celach, konieczne jest prowadzenie rozpoznania nawet w odległości ponad 20 km od granicy. A tego nie da się osiągnąć kamerami „przemysłowymi” które najczęściej są rozwieszane bezpośrednio do ochrony linii granicznej.

Rozwiązania firmy CONTROP były dodatkowo tworzone z myślą o pracy ciągłej, w każdych warunkach i otoczeniu, oraz przy skróconym czasie pomiędzy wykryciem, analizą zobrazowania i przekazaniem sygnału do wyższych szczebli dowodzenia. Jest to możliwe, ponieważ optoelektroniczne systemy obserwacji firmy CONTROP mają z zasady zdolność do samodzielnej analizy zobrazowania, w tym rozróżniania w ramach funkcji ATR (Automatic Target Recognition) takich obiektów jak: pojazdy czy ludzie. Dodatkowo pomocą jest system stabilizacji, który pozwala na śledzenie obiektów nawet znajdujących się w odległości kilkudziesięciu kilometrów.

W analizie zobrazowania duże znaczenie mają algorytmy sztucznej inteligencji, które dają systemom firmy CONTROP możliwość uczenia się. Użytkownik tego rozwiązania ma przy tym pełną samodzielność w kształtowaniu swojej własnej bazy definicji określających wykrywany obiekt (Target Data Bank), bez konieczności nawiązywania w tym celu kontaktu ze stroną izraelską.

W przypadku systemu T- Sight mamy do czynienia z lekkim, ważącym 13 kg zestawem optycznym, integrującym: kamerę termowizyjną średniofalową MWIR (pracującą w paśmie 3-5 µm) z detektorem matrycowym FPA o rozdzielczości 640×512, kamerę dzienną o rozdzielczości 1980×1080 px (Full HD Color Zoom) oraz dalmierz laserowy bezpieczny dla oczu o zasięgu od 50 do 15000 m (pracujący na fali 1,54µm). Jest to rozwiązanie wykorzystywane w wielu państwach, które przepracowało już bardzo dużo czasu, również w warunkach bojowych (w tym na granicy Izraela).

Prezentowana na targach Granice 2025 głowica optoelektroniczna T- Sight w wersji przenośnej
Prezentowana na targach Granice 2025 głowica optoelektroniczna T- Sight w wersji przenośnej
Autor. M.Dura

Zastosowana w T-Sight głowica Sight-25HD ma możliwość wykrywania i identyfikowania niewielkich dronów FPV do odległości 5 i 2 km, ludzi do odległości 11 i 4 km i pojazdów do odległości 17 i 7 km. Wszystko to może być realizowane przy pełnej integracji z dowolnym systemem kierowania i dowodzenia C2 i ze zobrazowaniem wykrywanych celów w widoku panoramicznym lub po ich nałożeniu na mapę elektroniczną.

YouTube cover video

Dzięki swojej kompaktowości, T-Sight może być wykorzystywane w wersji przenośnej i przewoźnej. W pierwszym przypadku system jest przenoszony przez dwóch żołnierzy, rozstawiany na trójnogu i obsługiwany zdalnie. Operatorzy mogą więc prowadzić obserwację z bezpiecznej odległości (kabel sterujący ma długość ponad 30 m), co jest szczególnie ważne na obszarze, na którym przeciwnik wykorzystuje dużą ilość dronów bojowych FPV. Informacje o wykrytych i zweryfikowanych obiektach można później przekazać drogą radiową. System może być zasilany z własnych akumulatorów, które pozwalają na pracę przez nawet 13 godzin.

Zamontowany w pojeździe pulpit sterowania systemu obserwacji optoelektronicznej T- Sight
Zamontowany w pojeździe pulpit sterowania systemu obserwacji optoelektronicznej T- Sight
Autor. M.Dura

W wersji przewoźnej głowica Sight-25HD jest podnoszona na maszcie przenoszonym przez nawet niewielkie platformy. Tego rodzaju rozwiązanie w wersji lądowej i morskiej zostało również pokazane na targach Granice 2025 wspólnie z firmą CONCEPT. Z jednej strony wykorzystano bowiem pojazd terenowy Mercedes-Benz G350, w którego wnętrzu zainstalowano pulpit sterowania głowicą z monitorem pokazującym obraz z kamery, a na zewnątrz umieszczono maszt z systemem optycznym.

Z drugiej strony pokazano również szybką, płaskodenną łódź desantową Jaszczur firmy CONCEPT z głowicą Sight-25HD, zamontowaną na specjalnej ramie przymocowanej do pokładu. Tego rodzaju integracja jest dowodem na skuteczność zastosowanego w T-Sight systemu stabilizacji w dwóch płaszczyznach, bez którego pełne wykorzystanie możliwości głowicy Sight-25HD byłoby niemożliwe. Co ciekawe sama łódź Jaszczur, bardzo interesująca pod względem koncepcyjnym, nie była wcześniej prezentowana z tego rodzaju systemem obserwacyjnym.

Łódź desantową Jaszczur firmy CONCEPT z głowicą Sight-25HD, zamontowaną na specjalnej ramie przymocowanej do pokładu
Łódź desantową Jaszczur firmy CONCEPT z głowicą Sight-25HD, zamontowaną na specjalnej ramie przymocowanej do pokładu
Autor. M.Dura

Innym rozwiązaniem firmy CONTROP, prezentowanym na targach Granice 2025 był zestaw SPEED-LR (Long Range), a więc wyspecjalizowany, w pełni cyfrowy, lądowy system obserwacyjny dalekiego zasięgu. Posiada ona wewnątrz już nie tylko kamerę termowizyjną HD średniofalową MWIR (pracującą w paśmie 3.6 - 4.15 μm z wykorzystaniem chłodzonej matrycy FPA 1280 x 1024), ale również kamerę SWIR (Short-Wavelength Infrared), stosowaną do obserwacji już po namierzeniu celu i działającą w zakresie bliskiej podczerwieni (w paśmie 0.9-1.7 μm z matrycą indowo-galowo-arsenowa 640x512).

Reklama

Zaletą czujnika SWIR, jest wykorzystywanie przez nią głównie odbitego promieniowania podczerwonego. W ten sposób generowany jest obraz bardzo podobny do tego, jaki dostarczają czujniki działające w paśmie widzialnym. Pozwala to na pozytywną identyfikację PID (positive identification), często wymaganą przez zasady użycia broni przed podjęciem faktycznych działań przeciwko celowi. Dodatkowo kamera SWIR pozwala też widzieć, co znajduje się za szybą, co jest kolejną ważną cechą w przypadku pojazdów, a także dobrze radzi sobie z takimi przeszkodami, jak mgła, wilgoć, mgła, kurz i dym.

System obserwacji optoelektronicznej dalekiego zasięgu SPEED-LR
System obserwacji optoelektronicznej dalekiego zasięgu SPEED-LR
Autor. M.Dura

Z drugiej jednak strony czujnik SWIR potrzebuje do działania minimalnego oświetlenia, czego nie musi mieć czujnik MWIR, wykrywający promieniowanie podczerwone emitowane bezpośrednio przez cel. Tak więc działa nawet w przypadku braku źródła światła. Według firmy CONTROP użycie dwóch pasm daje rzeczywistą zdolność do pracy całodobowej przez siedem dni w tygodniu.

SPEED-LR ma dodatkowo kolorową kamerę FHD opartą na przetworniku CMOS o wysokiej rozdzielczości z matrycą ogniskową (FPA) 1920×1280 pikseli. Kamera ta jest wyposażona w obiektyw z trzydziestokrotnym zoomem optycznym zapewniający szerokie pole widzenia 60°x36° i wąskie pole widzenia 2°x1,1°. System może być wyposażony opcjonalnie w dalmierz laserowy bezpieczny dla oczu o zasięgu ponad 20 000 m (pracujący na fali 1,54µm).

YouTube cover video

Jest to system stacjonarny, ponieważ sam moduł z układem optycznym waży 37 kg natomiast gimbal (zapewniający ruch w kącie elewacji ± 45° i ciągły ruch azymutalny) to kolejne 32 kg. Ten dodatkowy ciężar jest zrozumiały, ponieważ CONTROP do stabilizacji cyfrowej dodał również czteroosiową stabilizację opartą na żyroskopach. Tylko w ten sposób można bowiem zapewnić pełną kompensację niepożądanych ruchów głowicy optoelektronicznej, co jest niezbędne przy obserwacji na bardzo dużych zasięgach. Według producenta „dzięki tak wysokiemu poziomowi stabilizacji system może łatwo budować panoramiczny obraz 360°, ponieważ poszczególne klatki do siebie pasują”.

W ten sposób system SPEED-LR ma imponujące możliwości zasięgowe i rozpoznawcze. Firma CONTROP nie ujawniła jednak konkretnych danych odnośnie odległości wykrycia kanału dziennego. W przypadku kamery MWIR ten zasięg w odniesieniu do pojazdów ma wynosić 33 km, a kanału SWIR 40 km. Pracę operatora wspomaga przy tym wewnętrzne oprogramowanie oparte na algorytmach sztucznej inteligencji, pozwalające np. na automatyczną klasyfikację wykrywanych obiektów.

Przedstawiciele firmy CRW Telesystem-Mesko podkreślali przy tym, że ich firma, nie jest jedynie po to by coś sprzedać. Jest to firma „inżynieryjna”, która oferuje klientowi pomoc i obsługę przy wdrożeniu produktu i późniejszym jego utrzymaniu. Jest to również firma zdolna do rozwijania własnych rozwiązań. Przykładem tego może być prezentowany na targach Granice 2025 laserowy podświetlacz celu. Jest to nowa, pomniejszona wersja opracowanego już kilka lat temu przez spółkę CRW Telesystem-Mesko podświetlacza LPC-1 i późniejszego LPD-A. Na targach prezentowano prototyp nowego rozwiązania, który nie tylko jest o wiele mniejszy, ale również może być obecnie zdalnie sterowany.

Prototyp nowej generacji oświetlacza laserowego, opracowanego przez CRW Telesystem-Mesko
Prototyp nowej generacji oświetlacza laserowego, opracowanego przez CRW Telesystem-Mesko
Autor. M.Dura

Tego rodzaju systemy powinny być wprowadzane do wojsk powszechnie, ponieważ pozwalają one na uzyskanie wsparcia amunicją precyzyjną wystrzeloną przez artylerię, lub zrzuconą przez lotnictwo. Jest to możliwe nawet w odniesieniu do sił sojuszniczych, ponieważ oświetlacz pozwala na programowanie sekwencji impulsów zgodnie z dokumentem standaryzacyjnym NATO STANAG 3733.

Czytaj też

Może się to odbywać zdalnie - z centrum kierowania ogniem, albo ręcznie - przez operatora - z wykorzystaniem pokręteł na płycie tylnej urządzenia (na podstawie informacji przekazanej drogą radiową). Dzięki temu programowaniu, sygnał laserowy odbity od celu może być „odczytany” przez głowicę nakierowywanego pocisku.

Reklama
WIDEO: Defence24 Days 2024 - Podsumowanie największego forum o bezpieczeństwie
Reklama

Komentarze (3)

  1. Suchar

    Z tego tylko ten nowy CLU rokuje. Reszta izraelskiej "reklamówki" została zweryfikowana przez atak Hamasu w 2023, jak sobie latali nad tym "systemem" motolotniami i podjeżdżali buldożerami.

  2. Seb66

    Suuuuper. Tylko ....po co? Pytam bo MON właśnie na dniach "domknął" system rozbrajania WP z jakichkolwiek systemów antydronowych. Obecnie WP NIE POSIADA jakichkolwiek skutecznych systemów kinetycznych czy niekinetycznych. Zatem co nam po wykryciu , skoro NICZYM nie powstrzymamy przez KILKA NAJBLIZSZYCH LAT nawet POJEDYNCZEGO "shaheeda"? Bezsilnosc w domenie ANTYdronowej MON zapewnią nam od wielu LAT!!

  3. user_1076044

    Po co jakaś tarcza przecież to są biedni ludzie szukający swojego miejsca na ziemi

Reklama