Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

Fot. Saab

Cięcie blach szwedzkiego okrętu w Gdyni

W Stoczni Remontowej Nauta odbyło się palenie pierwszych blach dla okrętu wywiadowczego Królewskiej Szwedzkiej Marynarki Wojennej. Uroczystość wyznacza rozpoczęcie etapu produkcji jednostki. Zostanie ona zbudowana i zwodowana w Polsce, a następnie przepłynie do Szwecji, gdzie zostanie zamontowane wyposażenie specjalistyczne.

Jak czytamy w komunikacie Saab, postęp dotychczasowych prac uzyskał pozytywną ocenę szwedzkiej agencji zamówień obronnych (FMV), która wcześniej podpisała z Saab odrębną umowę na zaprojektowanie, budowę i dostawę szwedzkiego okrętu wywiadowczego. Podczas, gdy zostanie on zbudowany, zwodowany i jego wstępne próby zostaną wykonane w Polsce, montaż dodatkowego wyposażenia jednostki i prace instalacyjne wykonane zostaną w stoczni Saab w Karlskronie.

undefined
Fot. Saab

Jak zaznaczył Jyrki Kujansuu, wiceprezes Saab w Polsce i krajach bałtyckich, uroczystość pierwszego palenia blach oznacza pomyślne zakończenie etapu projektowego i rozpoczęcie prac produkcyjnych, a kontrakt na budowę okrętu rozpoznania radioelektronicznego, kluczowej jednostki we flocie, jest bardzo ważny dla jego szwedzkiej marynarki wojennej i wymaga od stoczni wysokiej jakości realizowanych prac.

undefined
Fot. Saab

Stocznia Remontowa Nauta odpowiedzialna będzie za całość prac przy budowie, wyposażeniu oraz wstępnych próbach morskich platformy szwedzkiego okrętu rozpoznawczego. Następnie o własnych siłach przepłynie on do Karlskrony gdzie w stoczni Saab Kockums nastąpi montaż specjalistycznego wojskowego wyposażenia elektronicznego oraz finalny etap prób morskich przed przekazaniem go użytkownikowi. 

Saab otrzymał od szwedzkiej agencji zamówień obronnych FMV kontrakt na zaprojektowanie, budowę oraz dostawę nowego okrętu rozpoznawczego o czym poinformowano 11 kwietnia 2017 roku. Całkowita wartość tego kontraktu to 730 milionów koron szwedzkich (ok. 323 mln złotych).

Reklama

"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie

Komentarze (12)

  1. Z

    I to jest wlasnie sukces !!! Kazdy spaw i kazdy krok dzielnego polskiego spawacza jest obserwowany i natychmiast podawany do wiadomosci ogolnopolskiej !! Niech lud wie, jaki mamy Pałer !

  2. zbig gniew

    Projekt, wyposażenie w specjalistyczny sprzęt i silniki biorą na siebie Szwedzi - to jest najwartościowsza część pracy. Kadłub i inne \"brudne\" roboty zleca się krajom trzeciego świata. Jeszcze jakiś czas temu takie \"brudne\" czynności wykonywano w Chinach, ale ich gospodarka jest właśnie w fazie opuszczania tego etapu rozwoju i przechodzenia na własne projekty według zasady - zaprojektowane i wykonane w Chinach. Oni już zlecają mało warotściowe prace (bez wkładu wartości dodanej) Bangladeszowi czy innej Kambodży. a my gdzie jesteśmy ?

    1. Zenek

      a my jesteśmy supermocarstwo i budujemy 12 lotniskowców rocznie. Masz, poza marudzeniem, jakieś konstruktywne pomysły?

  3. patriota

    Nasze dwa okręty rozpoznania radioelektronicznego projektu 863 służą od połowy lat siedemdziesiątych ubiegłego wieku, Tak wiekowe jednostki poddane zostaną modernizacji w ramach której otrzymają nowe systemy rozpoznania. Naprawdę warto? Zdecydowanie lepszym rozwiązaniem byłoby skorzystać ze szwedzkiego projektu i dostosować go do polskich wymagań. 730 milionów koron szwedzkich, to 72-73 miliony euro. Nawet tyle żal MON-owi wydać na marynarkę wojenną w jubileusz 100 lecia jej istnienia?

    1. rED

      Warto.

    2. Teodor

      Projekty sa wlasnoscia klienta czy firmy projektowej? NIe wiadomo jaka zawarli umowe?!

  4. Teodor

    Ten laser normalnie zachwyca, ale pisak reczny to lekka przesada. Skoro zakupili zautomatyzowane stanowisko lasera do ciecia blach to czy przypadkiem nie mogli zakupic drukarki natryskowej?

  5. Anty 50 C-cali przed 500+

    czy zobaczymy (na def24 np) kiedy \"Szwed\" dotrze do stoczni po drugiej stronie? i o Finalnych testach morskich...bo jest u Nas na sznurku - w basenie portowym taki jeden - o dumnej nazwie niszczyciela II wojny. Tamtego przekazano naszej WM PO...9 m-cach

  6. Sas

    Opisówka na wypałkach ręczna 3 swiat.... Popisowy rozkrój zaślepki grodzi , dziwne to wg. Kartki majsta zajmujace kawaleczek arkusza , gdzie norma jest ze na poczatek spala sie cale arkusze , wyglada jak akcja dla kamer , a nie zaczecie palenia na poważnie .

  7. Rzodkiewka

    Teraz tak - Szwecja uczestniczy w kilku naszych przetargach, kupuje od nas produkty, oferuje nam transfer technologii i dobrą broń. Co zrobi z tym MON? Zrewanżuje się i wejdzie we współpracę? Raczej nie. Dlaczego? Bo woli klękać przed USA i dawać im wygrywać wszystkie przetargi zamiast grac na kilku polach jednocześnie. Szkoda, bo Szwedzi to porządny partner, który oferuje naprawdę wiele i zapewne także zrewanżuje się w zakupach u nas.

    1. Piotr

      I tu sie zgadzam możnaby bardzo wiele razem wspólnie zrobić byłoby i taniej i często lepiej ale ......polityka

    2. dkdkdkddid

      No właśnie, nikt im nie każe krytykowac Polaków w Brukseli a robią tą zapominając o swoim Malmo

  8. PRS

    Czyli rozpoczyna się faza finalna budowy. To info dla tych wszystkich, którzy ciągle wypisują, że nie mamy ani możliwości technicznych ani kompetencji w tej dziedzinie. Mamy... Oczywiście konkluzją jest to, że niestety nasz MON w swojej bierności i krótkowzroczności nie widzi potrzeby posiadania przez Państwo Polskie tego typu specjalistycznego okrętu. Kasa nie jest jakoś kolosalna, jak najbardziej do udźwignięcia przez roczny budżet MON. W opcji pesymistycznej Nauta nie dotrzyma terminów i będzie musiała (a właściwie to my-podatnicy) zapłacić karę umowną. Zapewne wielu naszych wrogów będzie próbowało tego dopilnować. W opcji optymistycznej ,,nowy\" MON zawrze umowę z Saabem na zbudowanie podobnego okrętu dla Polski. Trzymajmy kciuki za Nautę i oby wszystko przebiegło bez problemów.

    1. Boczek

      PSR, przecież my budujemy tylko zwykły statek - skorupę i nic więcej. Ale co do reszty, że powinien taki powstać, to się zgadzam - tyle, że to potwornie droga jednostka. No i last but not least - mam nadzieję, że na nasze okręty to stal będzie palona pod wodą.

    2. -CB-

      Ale zwróciłeś uwagę, że to będzie budowa kadłuba oraz montaż napędu, CMK, mostka itp. z dostarczonych przez Szwedów elementów? W dodatku to okręt rozpoznawczy z kadłubem bliższym statkom niż okrętom stricte bojowym. Całe specjalistyczne wyposażenie zostanie zamontowane już w Szwecji. Chyba nikt nie twierdził, że do takich akurat zadań nie mamy kompetencji (choć z zarządzaniem w samej Naucie może być już kiepsko). Podobne \"okręty\" nawet kiedyś i sami w całości produkowaliśmy, natomiast nigdy w historii nie zrobiliśmy nic pokroju korwety/fregaty/niszczyciela/okrętu podwodnego itp. czyli okrętów uderzeniowych. Dwie podjęte próby (Kaszub i Gawron) skończyły się fiaskiem, więc jednak coś w tym braku kompetencji jest...

    3. Piotr

      Hej po pierwsze nie zapłacą podatnicy tylko udziałowcy Nauty jeś coś. Po drugie budujemy skorupe a to co ważne i wartościowe kilka razy bardziej od skorupy zamontują sami u siebie bo my nie mamy niczego takiego! Taka jest ta prawda i nie ma co górnolotnie pisać bo nie ma onczym.

  9. smutny

    A Ślązak już ponad 1000 mln i to nie koniec.

  10. Luke

    Jakos wszystkom co maja dostemp do jakiejs wody oplaca sie budowanie okrentuw I miec marynarke a Polsce jak zawsze nie!

  11. MiP

    A kiedy cięcie blach na super uzbrojone Holowniki które podniosą naszą MW z dna :)

  12. feffefef

    ładnie, obce instytucje budują u nas okręty, a my sobie nic, ba obce i jak się okazuje politycznie wrogie,

Reklama