Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

BTRy modernizowane w Polsce

Kołowy transporter opancerzony BTR-70DI (Zdjęcie Poglądowe).
Kołowy transporter opancerzony BTR-70DI (Zdjęcie Poglądowe).
Autor. Zinnsoldat/CC BY-SA 4.0

Polska firma MISTA Sp. z o.o. podała w połowie grudnia 2024 informacje o remoncie i modernizacji około 150 kołowych transporterów opancerzonych BTR-70 dla nieznanego klienta.

Wiele wskazuje na to, że modernizacja BTR-70DI mogła zostać wykonana na rzecz Ukrainy. Co ciekawe pierwotnie informacja ta ukazać się miała 18 grudnia w magazynie Aeromag Vietnam Special Issue Day 1.

BTR-70DI jest modernizacją pojazdu opracowaną na Ukrainie w ramach modernizacji wymieniono napęd na dwa nowoczesne zachodnie silniki wysokoprężnę Iveco Tector generujące łącznie moc 300 KM. Zdjęcia wskazują jednak, że pojazdy nie mają wzmocnionej siły ognia oraz opancerzenia.

Reklama

BTR widoczny na zdjęciach wyposażony jest w system wieżowy BPU-1, który posiada możliwość obrotu w zakresie 360 stopni, natomiast zakres podniesienia uzbrojenia to -5 do +30 stopni. Uzbrojenie stanowi wielkokalibrowy karabin maszynowy KWPT kalibru 14,5 mm na amunicję 14,5x114 mm oraz sprzężony z nim uniwersalny karabin maszynowy PKT kalibru 7,62 na amunicję 7,62x54 mm.

    Załoga pojazdu to dwóch żołnierzy oraz ośmiu żołnierzy drużyny piechoty. Masa pojazdu to około 13,6 ton, prędkość maksymalna na drodze to około 80 km/h, prędkość w wodzie to 9-10 km/h, zasięg operacyjny to około 400-600 km.

    Reklama

    WIDEO: Czekając na Trumpa - Wielkie odliczanie

    Reklama

    Komentarze (4)

    1. szczebelek

      To by pasowało, bo niektóre propozycje modernizacji bwp1 dla WP też ograniczały się do wymiany silników i skrzyni biegów, więc to jest poziom naszego przemysłu i wszystko się zgadza...

      1. Chyżwar

        Poziom naszego to kiedyś Malaj z ceramicznym pancerzem i innymi bajerami. A dziś na przykład Rak, ZSSW-30 i Borsuk, który obecnie jest najprawdopodobniej najlepszym pływającym BWP na świecie.

    2. Jan z Krakowa

      Ciekawe kto ponosi koszty tej modernizacji. Tak przy okazji, czy nie byłoby sensowne ekonomicznie nabycie na róznych rynkach pewnej ilości tego transportera, doraźnie zamiast ciężarówek dla przewozów naszego wojska. Silniki i skrzynie biegów pasują jak widać róznych producentów, inne części również. Ktoś powie bida- pojazd, dobrze ale byłby szybko, tanio, być może tanio w eksploatacji -- należałoby to przeanalizować. Widać że potencjał modernizacyjny posiada ta konstrukcja pomimo słabego pancerza , i braku rampy z tyłu (tam są na obu bokach małe drzwiczki dla desantu, umieszczone w niebezpiecznych miejscach -- należałoby to rownież. przeanalizować. Może lepiej czymś takim wozić żołnierzy, zamiast cięzarówkami. NB. Dawno temu US Army w Europie kupowała w PRL samochody Polonez, aby zminimalizować koszty. Takie moje rozważania mogą być potwierdzone albo obalone przez naukową ekonom.- technicznę analizę tej możliwości. Nie upieram się przecież że ma to sens.

      1. ginawa

        Masz jakieś xźródła do tych Polonezów w USArmy? Czyli chcesz kupić trupy i wpompowac w nie kupę kasy, angażując w to moce potrzebne do produkcji nowego sprzętu? Pomyślmy...

      2. Dudley

        Co ty chcesz Rosomaki zamienić na BTRy?

      3. Prezes Polski

        Jeśli ma być tanio, to trzeba kupić od USA kolejne pojazdy mrap. Jeszcze troche zostało. Ruską technikę sobie odpuścimy.

    3. DanielZakupowy

      BTR-70DI gdzie "DI" oznacza wersję ukraińską tego szrotu ale klient jest "nieznany" :)

    4. Ma_XX

      ...nieznany klient... - zapewne Watykan :D

    Reklama