Reklama
  • Wiadomości

Bryzy "w pełnym szkle" odebrane - czas na symulator

Ostatni z ośmiu zamówionych przez Siły Powietrzne samolotów PZL M28 B/PT Bryza w wersji Glass Cocpit opuścił zakłady PZL Mielec i został oficjalnie odebrany przez komisję Inspektoratu Uzbrojenia. Maszyna o numerze bocznym 0225 zasili 8. Bazę Lotnictwa Transportowego w Krakowie. Nie kończy to jednak realizacji kontraktu z 2008 roku, który obejmuje również symulator lotów.

  • Wnętrze samolotu M28 Bryza w wersji "Glass Cocpit" -  - fot. iu.wp.mil.pl
    Wnętrze samolotu M28 Bryza w wersji "Glass Cocpit" - - fot. iu.wp.mil.pl
  • Fot. iu.wp.mil.pl
    Fot. iu.wp.mil.pl
  • Ostatni z 8 samolotów M28 Bryza ze "szklanym kokpitem" - fot. iu.wp.mil.pl
    Ostatni z 8 samolotów M28 Bryza ze "szklanym kokpitem" - fot. iu.wp.mil.pl

Symulator służący szkoleniu załóg samolotów Bryza ma zostać uruchomiony w dęblińskiej Szkole Orląt we wrześniu 2014 roku. Natomiast nowa "szklana" Bryza trafi już w najbliższych dniach do macierzystej jednostki. 

Zewnętrznie maszyna ta nie różni się w zasadzie od starszych samolotów M28 Bryza. Zmiany zaszły przede wszystkim w zakresie awioniki. Wprowadzono między innymi nowy system nawigacyjny, platformę inercyjną, radar pogodowy i centralę danych aerodynamicznych.

Najbardziej widoczne w kabinie są jednak nowe, cyfrowe wskaźniki wykorzystujące 4 ekrany LCD. Obsługują one zarówno podstawowe funkcje uniwersalnego systemu zobrazowania parametrów lotu i danych nawigacyjnych, jak też funkcje EICAS (Engine-indicating and crew-alerting system).

Maszyny w tej konfiguracji będą w krakowskiej bazie wykorzystywane zarówno do zadań szkoleniowych jak i realizacji zadań operacyjnej. 

WIDEO: Zmierzch ery czołgów? Czy zastąpią je drony? [Debata Defence24]
Reklama
Reklama