Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

Boeing nie dostarczy części do rosyjskich samolotów

Boeing 777 linii Rossiya
Autor. Anna Zvereva (CC BY-SA 2.0)

Amerykański gigant lotniczy Boeing wystosował krótkie oświadczenie, zgodnie z którym firma ta czasowo zawiesiła wszystkie „duże” operacje w Rosji. Oznacza to m.in. zawieszenie dostaw części do samolotów Boeinga wykorzystywanych przez rosyjskie linie lotnicze.

Reklama

Tym samym ustają dostawy, wsparcie techniczne i usługi serwisowe Boeinga dla rosyjskich linii lotniczych. Zamknięte zostaje także Moskiewskie Centrum Projektowe, w którym pracowało dotąd 1000 rosyjskich inżynierów. Wcześniej podobne, zatrudniające 1100 inżynierów centrum Boeing musiał zamknąć w Kijowie w związku z wybuchem pełnoskalowej wojny 24 lutego. Zamknięcia są spowodowane obawami o życie ich pracowników.

Reklama

Przy okazji Boeing zawiesił też pozyskiwanie z Rosji tytanu potrzebnego do produkcji niektórych konstrukcji lotniczych.

Czytaj też

Amerykańskie samoloty stanowią duży odsetek we flotach cywilnych należących do różnych linii lotniczych. Przykładowo największy rosyjski przewoźnik lotniczy Aerofłot ma flotę liczącą 187 samolotów z czego 59 to samoloty produkcji Boeinga a tylko 10 to maszyny produkcji rosyjskiej Suchoj Superjet. Resztę stanowią samoloty produkcji europejskiego Airbusa. Podobnie Russian Airlines dysponuje flotą 126 samolotów w tym 31 to maszyny Boeinga, a 41 - Airbusa. Z kolei linia lowcostowa Pobieda wykorzystuje wyłącznie samoloty Boeinga.

Reklama

Oświadczenie Boeinga pojawiło się po tym jak wiele firm lotniczych świadczących usługi serwisowe w Europie i Ameryce Północnej poinformowało o rezygnacji ze wspierania czy nawet leasingowania samolotów dla rosyjskich operatorów.

Rosyjskie linie lotnicze reprezentują 6 proc. światowego potencjału, jeżeli chodzi o ruch lotniczy. Około 515 samolotów o wartości ok. 10 mld USD przez nie jest leasingowanych.

Reklama

Komentarze (5)

  1. mc.

    Aerofłot - 185 maszyn, LOT - 85 maszyn. Biorąc pod uwagę liczbę mieszkańców i odległości to coś słabo to w Rosji wygląda, no chyba że posiadają dużą liczbę "regionalnych przewoźników". P.S. Lufthansa - 275 samolotów.

    1. xdx

      Lufthansa ma 713 odchodzą 44 przyjdą 74

  2. Tani35

    Zemsta Tatarów na Zachodzie? Ja to napiszę z humorem. Wladze Tatarystanu zaoferowały rozpoczęcie natychmiastowej produkcji samolotów pasazerskich Tu-214 i 334. Mają gotowe linie produkcyjne dokumentację i samoloty prototypowe po badaniach. Ich produkcja ma nie wpływać na produkcję dla Armii. Czemu zemsta? Samoloty te przegrały z Boeingami i Airbusem bo warunki finansowe jakie dał zachód były lepsze jak produkcja w kraju. Teraz Tatarzy chcą się odkuć za prawie dwadziescia lat braku zakupów . W sumie decyzja jest łatwa do przewidzenia. Sankcje oprócz strat przynoszą korzyści. A przede wszystkim dają szansę na rozwój

  3. Tani35

    Tam lata muzeum An-2 czy An-24 to standart. Tu-154 to nowoczesny samolot. Tu-134 w wersji salonka to bazowy samolot ruskiego sztabu. Ja te samoloty pamietam z mojej mlodosci. Tym samolotom zadne sankcje nie zaszkodza bo tam nie ma elektroniki. Regionalnym jest Turbolet czechoslowacka konstrukcja z lat 70 tych. Tam ludzi jest malo dlatego ruch lotniczy jest niewielki. W Kałudze zimowej stolicy Rosji na sali poczekalni bylo 12 krzeseł. My tego nie rozumiemy bo u nas było inaczej. W koncu Polska to kraj 400km na 400km. Tam az boje się obliczyc. W koncu nie moja szkapa nie mòj wòz.

  4. Tani35

    To nie calkiem tak. Jest ban na wszystkie zachodnie samo.oty i czesci . Z 1200 samolotow pasazerskich ubędzie ok 700 szt bo do miesiaca muszą oddac wszystkie z leasingu. Dotyczy to takze Bombardiera. Ruscy cofaja się tak 30 lat do tylu po to kleca Jła 96m. Czytalem na necie analize jednego z ruskich analityków. On twierdzi że dadza rade będą mieli elektrotechniczny przemysľ Ukrainy i muszą przetrwac do 2025. Wtedy mają już mieć swoje samoloty MS-21 czyli cos ala Boeing 737. Pozyjemy zobaczymy. Jada na jednym wozku z Chinczykami wiec chyba mial racje. Z ila 114 rezygnuja ma go zastapic Mi-26 bo mają już Motor Sicz. Tak piszą a jak będzie zobaczymy. Zreszta w sumie za granice nikt nie bedzie latal. Dla mnie ciekawa jest sprawa silnika do Superjeta. Sprezarka jest francuska ale podobno na razie na nia sankcji nie ma. Ale mają już wlasny zamiennik. Czyli silnik. Podobno..... Jedno jest pewne ani Boeing ani Airbus do Rosji nie wròcą.

  5. Valdore

    No to juz sobie Aerofłot nie polata

    1. Wewo

      Dokładnie. Przecież tam mają prawie same zachodnie samoloty.

    2. Valdore

      Wewo, i nie maja ich czym zastapić.

Reklama