- Wiadomości
Boeing nie dostarczy części do rosyjskich samolotów
Amerykański gigant lotniczy Boeing wystosował krótkie oświadczenie, zgodnie z którym firma ta czasowo zawiesiła wszystkie „duże” operacje w Rosji. Oznacza to m.in. zawieszenie dostaw części do samolotów Boeinga wykorzystywanych przez rosyjskie linie lotnicze.

Autor. Anna Zvereva (CC BY-SA 2.0)
Tym samym ustają dostawy, wsparcie techniczne i usługi serwisowe Boeinga dla rosyjskich linii lotniczych. Zamknięte zostaje także Moskiewskie Centrum Projektowe, w którym pracowało dotąd 1000 rosyjskich inżynierów. Wcześniej podobne, zatrudniające 1100 inżynierów centrum Boeing musiał zamknąć w Kijowie w związku z wybuchem pełnoskalowej wojny 24 lutego. Zamknięcia są spowodowane obawami o życie ich pracowników.
Przy okazji Boeing zawiesił też pozyskiwanie z Rosji tytanu potrzebnego do produkcji niektórych konstrukcji lotniczych.
Zobacz też
Amerykańskie samoloty stanowią duży odsetek we flotach cywilnych należących do różnych linii lotniczych. Przykładowo największy rosyjski przewoźnik lotniczy Aerofłot ma flotę liczącą 187 samolotów z czego 59 to samoloty produkcji Boeinga a tylko 10 to maszyny produkcji rosyjskiej Suchoj Superjet. Resztę stanowią samoloty produkcji europejskiego Airbusa. Podobnie Russian Airlines dysponuje flotą 126 samolotów w tym 31 to maszyny Boeinga, a 41 - Airbusa. Z kolei linia lowcostowa Pobieda wykorzystuje wyłącznie samoloty Boeinga.
Oświadczenie Boeinga pojawiło się po tym jak wiele firm lotniczych świadczących usługi serwisowe w Europie i Ameryce Północnej poinformowało o rezygnacji ze wspierania czy nawet leasingowania samolotów dla rosyjskich operatorów.
Rosyjskie linie lotnicze reprezentują 6 proc. światowego potencjału, jeżeli chodzi o ruch lotniczy. Około 515 samolotów o wartości ok. 10 mld USD przez nie jest leasingowanych.
WIDEO: Zmierzch ery czołgów? Czy zastąpią je drony? [Debata Defence24]