Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

Będzie modernizacja samolotów patrolowych Atlantique 2

Francuska marynarka wojenna podpisała kontrakt na modernizacje 15 samolotów Atlantique 2 – fot. www.defence.gouv.fr
Francuska marynarka wojenna podpisała kontrakt na modernizacje 15 samolotów Atlantique 2 – fot. www.defence.gouv.fr

Minister obrony Francji zatwierdził umowę zawartą pomiędzy dyrekcją generalną ds. uzbrojenia DGA (Direction générale de l’armement) oraz koncernami Dassault Aviation i Thales na temat modernizacji francuskiej floty samolotów patrolowych Atlantique 2 (ATL2).

 

Wynegocjowany przez DGA kontrakt obejmuje modernizację systemów zadaniowych na 15 samolotach Atlantique 2. Poza Thalesem i Dassault Avitation w pracach modernizacyjnych weźmie dodatkowo udział konsorcjum złożone z koncernu stoczniowego DCNS oraz zakładów służby przemysłowej i lotniczej SIA (Service Industriel de l’Aéronautique).

Co kto robi?

Koncern Dassault Aviation będzie odpowiedzialny za rozwój „serca” systemu czyli przede wszystkim procesora misji LOTI1 (Logiciel Opérationnel de Traitement de l’Information) opracowanego przez DCNS. Dassault Aviation będzie dodatkowo odpowiedzialny za integrację wszystkich, dostarczonych przez podwykonawców podsystemów, zbudowanie zdolnego do lotów prototypu, a po jego przebadaniu – przerobienie go na samolot operacyjny.

DCNS będzie współpracował przy dostosowaniu procesora LOTI1 do zadań ATL2, tak by na podstawie pokładowych systemów obserwacji technicznej można było stworzyć obraz sytuacji taktycznej wokół samolotu oraz wypracować dane dla zabranych przez statek powietrzny systemów uzbrojenia (przede wszystkim rakiet i torped). Będzie to wymagała zupełnie nowego podejścia, ponieważ z założenia „morski” Atlantique 2 ma mieć również możliwość przenoszenia broni precyzyjnej do zwalczania celów lądowych (w tym bomb naprowadzanych laserowo).

Koncern elektroniczny Thales będzie modernizował podsystem radiolokacyjny wliczając w to radar pokładowy (m.in. z rozwiązaniami wprowadzonymi wcześniej na samolotach myśliwskich Rafale) z systemem identyfikacji radiolokacyjnej „swój-obcy” IFF i podsystem cyfrowej wymiany danych hydroakustycznych najnowszej generacji STAN (Système de traitement acoustique numérique de dernière génération).

STAN ma zabezpieczyć wymianę informacji z całą gamą najnowszych sonoboi hydroakustycznych pozwalając na wykrywanie obiektów podwodnych w szerokiej gamie częstotliwości. Zakłady SIA zajmą się opracowaniem nowych konsol taktycznych.

Jaki ma być efekt końcowy prac modernizacyjnych?

Efektem końcowym przeprowadzonych prac modernizacyjnych ma być samolot patrolowy z praktycznie od nowa zbudowanym wyposażeniem elektronicznym, obejmującym system taktyczny, systemy obserwacji technicznej oraz konsole operatorskie. Mają być przy tym wykorzystane najnowsze osiągnięcia francuskiego przemysłu, jeżeli chodzi o optoelektronikę, systemy hydroakustyczne i radiolokacyjne, a także sposób wykorzystania systemów uzbrojenia (rakiet przeciwokrętowych Exocet SM39, torped MU90, bomb naprowadzanych laserowo typu GBU-12). Nadal jednak najważniejszym zadaniem ATL2 mają być działania charakterystyczne dla morskich samolotów patrolowych, w tym zwalczanie okrętów podwodnych i nawodnych oraz udział w akcjach poszukiwawczo ratowniczych.

Dzięki modernizacji samoloty Atlantique 2 mają być wykorzystywane operacyjnie do 2030.

Czym jest Atlantique 2?

Pierwszy samolot ATL2 został wprowadzony w październiku 1989 r. a ostatni w 1997 r. Zastąpiły one wcześniej wykorzystywane lotnicze „patrolowce” Breguet 1150 Atlantic. Nowe samoloty nie zostały jednak nazwane „Atlantic 2” otrzymując nazwę „Atlantique 2” ponieważ akceptujący program ówczesny prezydent Francji François Mitterand uznał, że stara nazwa jest napisana z błędem ortograficznym.

ATL2 zostały wprowadzone do dwóch dywizjonów lotniczych : 21F w Nîmes-Garons i 23F w Lann-Bihoué. W rzeczywistości część z tych maszyn jest zawsze oddelegowane do nadzorowania francuskich obszarów zamorskich i do wykonywania misji zagranicznych (działając np. z terytorium Czadu lub Wybrzeża Kosci Słoniowej).

Alantique 2 jest napędzany dwoma silnikami Rolls Royce o mocy 5000 KM. Załogę stanowi aż 13 osób. Samolot ten może spędzić w powietrzu maksymalnie 12 godzin i ma zasięg 4300 Mm.

 

Reklama
Reklama

Komentarze (1)

  1. ww

    Kiedys takiego przechwyciłem nad Bałtykiem