Maszynę pokazywano podczas Air Show, wówczas jednak wyglądała ona zdecydowanie mniej bojowo, wyłącznie w transportowej konfiguracji. Była wyposażona w umieszczoną pod nosem głowicę FLIR. W Kielcach AW149 wzbogacił się o wieloprowadnicowe wyrzutnie pocisków niekierowanych kalibru 70mm, umieszczone na specjalnych pylonach. Na każdej burcie znalazła się jeden siedmioprowadnicowy i jeden dwunastorakietowy zasobnik.
Prezentowany w Polsce egzemplarz śmigłowca AW149 jest najnowszym z 6 prototypów konstrukcji. Seryjna produkcja ma rozpocząć się po uzyskaniu kwalifikacji wojskowej, co planowane jest na koniec bieżącego roku.
m
Wygląda to na typową prowizorkę - zresztą zamontowanie ich na tej wysokości wydaje się zupełnie niepraktyczne. AW149 mógłby zostać następcą W-3 pod warunkiem, że zostanie naprawdę rozwinięta jego wersja wojskowa. Sądzę, że WP mogłoby szerzej współpracować z WSK Świdnik np. wybierając AW101 na ciężki śmigłowiec transportowy, zaś Mangustę (również zmodyfikowaną) w programie "Kruk". Niestety wymagałoby to opracowania kompletnej koncepcji użycia śmigłowców w WP, a takie strategiczne, całościowe myślenie jest polskim decydentom obce. Szkoda, bo byłaby to szansa rozwoju zarówno dla wojska, jak i dla przemysłu - współpraca z AMV w/z Rosomakiem była mimo wszystko owocna, tutaj także rysuje się podobna szansa. Kto wie czy unieważnienie przetargu na śmigłowiec nie byłoby lepsze - wybierając koncepcję tj. zarysowana pokrótce powyżej być może można by uzyskać NH90 dla MW RP (i być może dla 7 EDS), zaś dla WL i SP zestaw AW149/AW101.
aviator
Odnośnie tej bojowej konfikuracji - Pan Prezes Świdnika podczas prezentacji dla Członków Inspektoratu Uzbrojenia powiedział, iż przedstawione wyrzutnie itp. są pod publikę, natomiast prawdziwe uzbrojenie jakie oferuje Świdnik można zobaczyć na stanowisku EC.
j.j.
do takiej prezentacji można podwiesić KAŻDĄ rakietę czy zasobnik, niestety żaden typ nie jest przetestowany do współpracy z systemami AW 149, jeszcze baaardzo długa droga do praktycznego zastosowania