Przemysł Zbrojeniowy
Autosan opracuje autobus elektryczny z zewnętrznym źródłem napędu
Konsorcjum pod przewodnictwem Autosan sp. z o.o. ma opracować projekt budowy autobusu z tylnym, zewnętrznym, elektrycznym układem napędowym. Na projekt otrzymało 5 mln zł z Narodowego Centrum Badań i Rozwoju.
Środki przeznaczone na ten cel pochodzą z Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój na lata 2014-2020. Projekt autobusu z tylnym, zewnętrznym, elektrycznym układem napędowym przewiduje budowę autobusu elektrycznego klasy I ze źródłem energii wydzielonym poza pierwotny obrys autobusu. Zastosowanie takiego rozwiązania umożliwi szybką wymianę magazynu energii i wyeliminuje problem długotrwałego ładowania.
Pozyskanie środków na budowę autobusu z zewnętrznym źródłem napędu to znakomita wiadomość dla Autosanu. Umożliwi to zaprojektowanie autobusu gwarantującego nie tylko większy zasięg i pojemność, ale również bezpieczeństwo pasażerów. Jesteśmy bardzo zadowoleni, że poprzez sanocką spółkę Polska Grupa Zbrojeniowa zwiększa swoje kompetencje w segmencie elektromobilności
Poprzez budowę autobusu elektrycznego z zewnętrznym magazynem energii chcemy osiągnąć dwa cele. Po pierwsze, zdecydowane zwiększyć zasięg autobusu, po drugie – obniżyć koszty eksploatacji poprzez ładowanie magazynu energii w godzinach, w których sieci energetyczne dysponują nadmiarem energii elektrycznej. Jednocześnie zwiększony zasięg i możliwość wymiany magazynu energii pozwolą na wykorzystanie autobusów elektrycznych nie tylko w przewozach miejskich, ale także lokalnych, regionalnych i krajowych. Dodatkowo powstanie również techniczna i organizacyjna możliwość oddzielenia w firmach przewozowych funkcji transportu pasażerów od funkcji zapewnienia energii dla autobusów elektrycznych. Liczymy, że nasz produkt przełamie dotychczasowe bariery rozwoju elektromobilności
Spółka Autosan uczestniczy również w organizowanym przez NCBR postępowaniu na opracowanie i dostawę innowacyjnych pojazdów bezemisyjnego transportu publicznego, które nie są wyposażone w silnik spalania wewnętrznego i spełniają wymogi dopuszczenia do ruchu drogowego oraz posiadają co najmniej dwie innowacje: wyposażenie w zestandaryzowane moduły bateryjne, oraz styk umożliwiający sterowanie pojazdem w zakresie wszystkich funkcjonalności dostępnych z kabiny kierowcy. W skład konsorcjum wchodzą: Autosan (lider), Łukasiewicz — Instytut Elektrotechniki, Łukasiewicz — Przemysłowy Instytut Automatyki i Pomiarów PIAP, Łukasiewicz — Przemysłowy Instytut Motoryzacji, Enika sp. z o.o. oraz Politechnika Warszawska.
Huciany
Kolejna kasa w BLOTO!!!!!
Zgadza się
Andrettoni
Dlaczego pchamy się w bezsensowną technologię elektryczny zamiast w wodór? Niemcy propagują wiatraki, które nie dają stałej mocy. Tę moc można gromadzić w drogich i nieekologicznych akumulatorach albo dzięki elektrolizie produkować wodór i trzymać zbiorniki wodoru zamiast akumulatorów. Natomiast mieszanka wodoru z gazem ziemnym potencjalnie może zastąpić nawet czysty gaz, który używamy w domach, bo to paliwo bliższe technologicznie już znanemu. Dlaczego producenci nie robią fabrycznych samochodów zasilanych LPG i mieszanką LPG z wodorem, a w przyszłości zasilanych samym wodorem?
Tlen
Wodór bardzo źle się przechowuje...
Genijalny
Fascynujący pomysł: akumulatory na zewnątrz zamiast w środku, przykręcane do karoserii śrubkami albo na zatrzask. Aż dziw, że Chińczycy tego wcześniej nie wymyślili.
56 Bis
Nie to stary pomysł z przyczepką akumulatorową, wymienianą na pętli. Przy okazji - zawsze mnie dziwiło dlaczego np. w Warszawie pozbyto się cichych, szybkich i czystych trolejbusów.
Polak mały
Mimo wszystko ma to logistyczny i ekonomiczny sens.
Emeryt Polak
A nie mogli by produkwać respiratorów ? Bynajmniej mieli by z tego korzysć wszyscy zainteresowani.
mick8791
Człowieku jak już to w tym kontekście "przynajmniej"! "Bynajmniej" to zaprzeczenie!!!
Gts
Wspaniale, kolejna dotacja na zakład ze szczątkową produkcją. Pis tylko pogrąża się w stosunku do inwestycji za PO, a które kiedyś wydawały się być niewystarczające. Nieopatrznie wczoraj włączyłem "jedynie słuszne wieści o 19:30" i dowiedziałem się o kolejnych sukcesach na ten rok i oszałamiającej wartości kontraktów drogowych... 400 mln czyli wg zdolności pis jakieś 14 km obwodnicy, jak tej w Sanoku. Skoro ludzie jednak wolą socjal od infrastruktury to trudno, te 45 mld rocznie zainwestowane z głową w infrastrukturę pewnie dałoby więcej miejsc pracy i dochody niż oczekiwany zwrot w VAT społeczeństwa konsumpcyjnego, a do tego rosłaby infrastruktura na lata. Tak samo z inwestycjami w sensowne projekty. Po co lepiej kupić nissana, bez budowy fabryki/montowni mimo iż jeszcze kilka lat temu robiło się karczemne awantury o niewystarczający ofset za poprzedników. Na szczęscie jest socjal, dopóki ma wartość i można coś za niego w sklepie kupić dopóty będziemy doświadczać rządów wywyższających się nielotów umysłowych i popierającego ich marginesu społecznego.
tutuś
inwestycje za PO? hahahahaha chyba w domek nad jeziorem za obrywy ze sprzedanych polskich fabryk..
tutuś
ale tytuł wprowadza w błąd, tu nie chodzi o "zewnętrzne źródło napędu" bo zapis taki sugeruje, że to silnik został przeniesiony na zewnątrz pojazdu tylko o "zewnętrzne źródło zasilania napędu" bo chodzi o same akumulatory
Stefan
I wszystko jasne, wiadomo już dlaczego od pewnego momentu PIS skutecznie dożynał URSUSA. Prywatny i nie ta opcja polityczna. Ucięto finansowanie montowni ciągników w Afryce, ucięto finansowanie na elektrycznego dostawczaka i autobus elektryczny. I teraz pojawia się cudownie koncepcja autobusu elektrycznego w Autosanie. A Lublin się może wypchać, bo trzeba zamknąć fabrykę.
fiufiu
To PRYWATNĄ firmę trzeba finansować?
Marek
Solaris jakoś sobie radzi. Poza tym skoro inna opcja polityczna, to burmistrzów z tej opcji jest do cholery i jeszcze trochę. Kto bronił im zamawiać? Montownie traktorów w Afryce także URSUS powinien sobie finansować. Nie twierdzę tu wcale, że państwo nie powinno pomagać w zacnym przedsięwzięciu bo powinno. Pragnąłbym także przypomnieć, że niemieccy koledzy odmawiali homologacji ciągnikom z Ursusa. Pretensję można mieć odnośnie następcy Honkera jak już.
Henryk44
Ursus zaczął mieć kłopoty już przed Pisem łapał za dużo srok i pogubił się w swoich inwestycjach.Polska jest dużym rynkiem dla sprzętu rolniczego i tego powinien się trzymać.
JSM
Nie rozumiem. Po co budować zewnętrzny napęd skoro wystarczy zewnetrzny zbiornik na paliwo (prąd)? Nie lepiej po prostu tankować świeży elektrolit bez wymieniania całych zespołów? A poza tym paliwem przyszłości jest wodór a nie prąd z sieci.
Prawdziwy fan P.Davien'a(?)
Na pętli następuje wymiana zespołu napędowego, wyczerpanego podczas jazdy, na nsladowsny ,gotowy do jazdy.Zamienny zespół jest ładowania dla kolejnego pojazdu.I tak w "kółko Macieju".
Marek
Co??? Tak możesz zrobić ze zdomieszkowanym aluminium i wodą. Aluminium z domieszką wraca do przeróbki, woda wraca do atmosfery w postaci pary. Obojętnie, czy silnik spalinowy, czy silnik elektryczny z ogniwem paliwowym. Będzie działać, tylko trzeba przestawić infrastrukturę na przeróbkę aluminium. Te cuda z kwasówkami polegają na tym, że akumulator został naładowany i odsączony. Poza tym kwasówka w takich pojazdach to jest delikatnie mówiąc poroniony pomysł.
LLd
Przecież to właśnie jest napisane w atrykule. O wymianie elektrolitu litościwie nie wspomnę
Dudley
A ja dostane milion? Sam zbudowałem przyczepę campingową zasilaną elektrycznie i posiada zewnętrzne źródło napędu w postaci mojego VW T5
tw0sw0rds
To szastanie pięniędzmi podatnika mnie przeraża. Po nas choćby potop.
7plmb
Życzę powodzenia !