- Wiadomości
Autosan opracuje autobus elektryczny z zewnętrznym źródłem napędu
Konsorcjum pod przewodnictwem Autosan sp. z o.o. ma opracować projekt budowy autobusu z tylnym, zewnętrznym, elektrycznym układem napędowym. Na projekt otrzymało 5 mln zł z Narodowego Centrum Badań i Rozwoju.

Środki przeznaczone na ten cel pochodzą z Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój na lata 2014-2020. Projekt autobusu z tylnym, zewnętrznym, elektrycznym układem napędowym przewiduje budowę autobusu elektrycznego klasy I ze źródłem energii wydzielonym poza pierwotny obrys autobusu. Zastosowanie takiego rozwiązania umożliwi szybką wymianę magazynu energii i wyeliminuje problem długotrwałego ładowania.
Pozyskanie środków na budowę autobusu z zewnętrznym źródłem napędu to znakomita wiadomość dla Autosanu. Umożliwi to zaprojektowanie autobusu gwarantującego nie tylko większy zasięg i pojemność, ale również bezpieczeństwo pasażerów. Jesteśmy bardzo zadowoleni, że poprzez sanocką spółkę Polska Grupa Zbrojeniowa zwiększa swoje kompetencje w segmencie elektromobilności
Poprzez budowę autobusu elektrycznego z zewnętrznym magazynem energii chcemy osiągnąć dwa cele. Po pierwsze, zdecydowane zwiększyć zasięg autobusu, po drugie – obniżyć koszty eksploatacji poprzez ładowanie magazynu energii w godzinach, w których sieci energetyczne dysponują nadmiarem energii elektrycznej. Jednocześnie zwiększony zasięg i możliwość wymiany magazynu energii pozwolą na wykorzystanie autobusów elektrycznych nie tylko w przewozach miejskich, ale także lokalnych, regionalnych i krajowych. Dodatkowo powstanie również techniczna i organizacyjna możliwość oddzielenia w firmach przewozowych funkcji transportu pasażerów od funkcji zapewnienia energii dla autobusów elektrycznych. Liczymy, że nasz produkt przełamie dotychczasowe bariery rozwoju elektromobilności
Spółka Autosan uczestniczy również w organizowanym przez NCBR postępowaniu na opracowanie i dostawę innowacyjnych pojazdów bezemisyjnego transportu publicznego, które nie są wyposażone w silnik spalania wewnętrznego i spełniają wymogi dopuszczenia do ruchu drogowego oraz posiadają co najmniej dwie innowacje: wyposażenie w zestandaryzowane moduły bateryjne, oraz styk umożliwiający sterowanie pojazdem w zakresie wszystkich funkcjonalności dostępnych z kabiny kierowcy. W skład konsorcjum wchodzą: Autosan (lider), Łukasiewicz — Instytut Elektrotechniki, Łukasiewicz — Przemysłowy Instytut Automatyki i Pomiarów PIAP, Łukasiewicz — Przemysłowy Instytut Motoryzacji, Enika sp. z o.o. oraz Politechnika Warszawska.
WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS