- Wiadomości
Armija 2019: Dwa okręty podwodne dla WMF FR
Podczas odbywającej się w Moskwie wystawy Armija 2019, stocznia Admirałtiejskije Werfi z Sankt Petersburga podpisała z ministerstwem obrony kontrakt na budowę dwóch kolejnych okrętów podwodnych proj. 677 (Łada), mających być czwartą i piątą jednostką tego typu w składzie rosyjskiej floty (WMF FR).

Historia jednostek tego typu jest długa i zawiła. Okręty projektu 677 miały być następcami słynnych Warszawianek (projekt 877/636), a ich produkcja miała być realizowana zarówno dla potrzeb własnej floty, jak i na eksport. Ujawnione podczas prób prototypowego Sankt-Pietiersburga (B-585) problemy z układem napędowym i innymi systemami pokładowymi spowodowały, że okręt ten od 22 kwietnia 2010 r. służy we Flocie Północnej jedynie w charakterze jednostki doświadczalnej, a nie bojowej.
Problemy z systemami okrętu mogły mieć jeszcze poważniejsze skutki, w listopadzie 2011 r. poinformowano nawet, że rosyjska flota w ogóle zrezygnuje z budowy tych jednostek. Jednak już w lipcu 2012 r. nowy dowódca rosyjskiej floty adm. Wiktor Czirkow zdecydował o warunkowym wznowieniu ich produkcji według zmodyfikowanego projektu. Decyzję p ponownym wprowadzeniu okrętów tego typu do planów zakupu sprzętu wojskowego należy odczytać jako chęć wzmocnienia własnego przemysłu stoczniowego i zwiększenie jego szans na zagraniczne kontrakty dotyczącej, eksportowej wersji okrętów projektu 677E (Amur-1650).

Kolejne jednostki z tej serii budowane są już zgodnie ze zmodyfikowanym projektem, w którym uwzględniono wnioski z dotychczasowej eksploatacji prototypu. Seryjne okręty będą miały zmodernizowane systemy kontroli pracy urządzeń pokładowych, elektryczny układ napędowy oraz kompleks nawigacji. Dodatkowo, w przyszłości mają one zostać wyposażone w napęd niezależny od powietrza (AIP), nad którym pracuje centralne biuro projektowo-konstrukcyjne Rubin z Sankt Petersburga.
Pierwszy z nich, Kronsztadt (B-586), którego stępkę położono 28 lipca 2005 r. a zwodowano 20 września 2018 r., obecnie przechodzi testy na uwięzi. Planuje się, że jeszcze w tym roku jednostka ta wyjdzie w morze. Według optymistycznych planów, ma wejść do służby w przyszłym roku. Drugi z budowanych okrętów, Wielikije Łuki (B-587), jest obecnie na etapie formowania bloków kadłuba i umieszczania w nich urządzeń wielkogabarytowych. Według informacji sprzed dwóch lat miałby on wejść do służby w 2021 r., podobnie jak jednostki bliźniacze we Flocie Północnej.
WIDEO: Zmierzch ery czołgów? Czy zastąpią je drony? [Debata Defence24]