- Wiadomości
Amerykanie i Niemcy połączą F-35 z Europą
Northrop Grumman podpisał z firmą Rohde&Schwarz porozumienie w sprawie współpracy w zakresie nowoczesnych systemów łączności. Jednym z obszarów współpracy jest zapewnienie komunikacji pomiędzy samolotami piątej i czwartej generacji.

Autor. DOD F-35 Joint Program Office
Porozumienie obu firm zostało podpisane podczas Berlińskiej Konferencji Bezpieczeństwa. Memorandum obejmuje współpracę w zakresie technologii systemów łączności dla Europy o wysokim stopniu odporności na zakłócenia, w tym współdziałania między myśliwcami piątej i czwartej generacji.
Zgodnie z oficjalnym komunikatem porozumienie ma obejmować między innymi umożliwienie współpracy w zakresie możliwości „strategicznych” połączeń wielodomenowych, w tym dla łączności powietrze-powietrze i powietrze-ziemia oraz łączności z naziemnymi zestawami obrony powietrznej. Northrop Grumman i Rohde&Schwarz mają też razem pracować nad rozwiązaniami, które będą wykorzystywać mocne strony obu firm i spełniać cele strategii bezpieczeństwa narodowego Niemiec, celów rozwoju zdolności NATO i polityki obronnej Unii Europejskiej.
Wiceprezes Rohde&Schwarz Hansjörg Herrbold ds. bezpiecznej komunikacji stwierdził, że uzyskanie interoperacyjności pomiędzy nowymi i istniejącymi platformami lotniczymi ma szczególne znaczenie dla budowy europejskich zdolności Sił Powietrznych.
Zobacz też
Warto dodać tutaj kilka słów komentarza. W kontekście komunikowanych zdolności łączności pomiędzy samolotami 5 i 4 generacji wydaje się prawdopodobne, że w ramach memorandum będą prowadzone prace nad przygotowaniem do współdziałania nowo wprowadzanych do niemieckich sił powietrznych F-35 i Eurofighterów, które już są tam używane i wykorzystują łączność Rohde&Schwarz. Zapewnienie jak najszerszej zdolności wymiany danych między tymi myśliwcami jest korzystne z operacyjnego punktu widzenia, bo F-35 mają bardzo nowoczesne sensory oraz możliwość przebywania fizycznie bliżej ugrupowania przeciwnika (z uwagi na konstrukcję zgodnie z zasadami technologii stealth), natomiast Eurofighterów w niemieckich siłach powietrznych jest kilkukrotnie więcej niż będzie F-35 (35) i będą one mogły przenosić dużą liczbę uzbrojenia. Dodajmy, że radiostacje Rohde&Schwarz są powszechnie używane także w Polskich Siłach Powietrznych.
Zobacz też
Komunikat wymienia też współpracę w zakresie systemów obrony powietrznej. Koncern Northrop Grumman uważa, że system zarządzania obroną powietrzną IBCS mógłby znaleźć zastosowanie we wdrażaniu inicjatywy European Sky Shield Initiative, czyli budowy systemu obrony powietrznej krajów NATO pod kierownictwem Niemiec. Tak o tej kwestii mówiła Defence24.pl Kathy Warden, prezes Northrop Grumman: „Zdecydowanie uważam, że Zintegrowany System Obrony Przeciwlotniczej i Przeciwrakietowej działa najlepiej, gdy jest zintegrowany na poziomie międzynarodowym. Ten system o otwartej architekturze umożliwia i faktycznie ułatwia integrację suwerennych zdolności i może łączyć ze sobą systemy różnych krajów. Właśnie o to chodzi Stanom Zjednoczonym w ramach współpracy z sojusznikami, że jeden system, taki jak IBCS, ułatwia integrację i dzielenie się wspólnym obrazem operacyjnym w celu obrony przestrzeni powietrznej. Myślę więc, że wizja tego projektu może być łatwo spełniona przez IBCS. Polska jest już teraz w stanie zintegrować się z taką architekturą, ponieważ wybrała IBCS”.
WIDEO: Zmierzch ery czołgów? Czy zastąpią je drony? [Debata Defence24]