Przemysł Zbrojeniowy
Airbus rośnie w Polsce
Na spotkaniu z dziennikarzami firma Airbus przedstawił swoje ostatnie osiągnięcia i plany na polskim rynku. O rewolucji nie ma mowy, ale widoczny jest miarowy wzrost obecności tego giganta lotniczego w Polsce.
Na wstępie prezentacji przedstawiono obecność Airbusa w Polsce. Firma rozpoczęła działalność nad Wisłą w roku 2001, kiedy zakupiła zakłady PZL Warszawa-Okęcie. Zakłady te funkcjonują do dzisiaj. Rozwijają swoje kompetencje i obecnie znajduje się tam clean room, w którym budowane są satelity, prowadzone są serwisy popularnych na świecie lekkich samolotów transportowych C295, a także produkcja lotnicza. Przede wszystkim struktur lotniczych do samolotów cywilnych Airbusa, ale także średnich samolotów A400M Atlas i C295.
Jeżeli chodzi o te ostatnie to Polska była nz nie pierwszym klientem eksportowym i decyzja o pozyskaniu tych samolotów wiązała się z pozyskaniem zakładów na Okęciu. Do niedawna produkowano w nich 40 proc. struktury lotniczej do każdego zamówionego na świecie C295. Teraz odsetek ten ma wzrosnąć do 60 proc., ponieważ do Polski jest właśnie przenoszona produkcja struktury centropłata.
Czytaj też
Zakłady na Okęciu (należące do Airbus Defence and Space) to nie wszystko. Od dawna w Polsce Airbus Helicopters posiada również zakłady projektowe śmigłowców w Łodzi, a także położone nieopodal nich w Strykowie, świeżo otwarte centrum testowe. O tym jak placówki te są istotne, świadczy fakt, że w ostatnim czasie oblatany został Racer – demonstrator technologii nowej generacji pionowzlotu Airbusa – z jednym wirnikiem głównym i dwoma śmigłami pchającymi. Wiele kluczowych rozwiązań do niego zostało zaprojektowanych i wyprodukowanych właśnie w Łodzi.
W Gdańsku z kolei funkcjonuje Airbus NavBlue, czyli spółka zajmująca się rozwiązaniami z zakresu elektronicznej nawigacji dla statków powietrznych.
Obecnie Airbus zatrudnia nad Wisłą ponad 800 pracowników (z 4400 w całej Europie), posiada sieć polskich poddostawców złożoną z 50 firm, a w 2023 roku zainwestował tutaj 400 mln EUR. Jak poinformowali przedstawiciele firmy na terenie Polski zarejestrowane są 72 cywilne i należące do służb śmigłowce produkcji Airbusa w tym maszyny eksploatowane przez Lotnicze Pogotowie Ratunkowe i Straż Graniczną. W Polsce nie zakupiono za to jak dotąd ani jednego samolotu odrzutowego.
Jak widać obecność Airbusa w Polsce jest duża i to bez większych inwestycji w produkty tej firmy przez Państwo Polskie. Wyjątkami są tutaj 17 samolotów C295 i 28 śmigłowców H135/H145 zakupionych dla polskich służb i wojska. Przedstawiciele firmy mówią, że angażują się w naszym kraju ponieważ w Polsce jest bardzo dobrze wykwalifikowana kadra techniczna i warto ją zatrudniać, mimo że przestaliśmy być już krajem taniej siły roboczej.
Nie oznacza to oczywiście, że Airbus nie ostrzy sobie zębów na polskie kontrakty. Duże nadzieje są upatrywane w możliwym zamówieniu przez Polskę śmigłowców szkolnych H145M – samodzielnie lub wraz z pakietem szkoleniowym. System szkolenia pilotów śmigłowców jest Polsce potrzebny w związku z pozyskiwaniem nowoczesnych maszyn wsparcia pola walki (AW149, S-70i) ale także spodziewanym zakupem śmigłowców bojowych AH-64E. Śmigłowce H145 różnych wersji są obecnie powszechnie wykorzystywane na świecie do szkolenia zarówno na śmigłowce wsparcia i transportowe jak i bojowe AH-64. Istnieją do tego gotowe programy szkoleniowe.
Airbus jest także przetargiem na samoloty tankowania powietrznego (ma tutaj A330 MRTT uważanego często za najlepsze rozwiązanie w tej klasie na świecie), a także cywilnymi samolotami regionalnymi dla PLL LOT. Tutaj proponowany jest nowy samolot A220.
KrzysiekS
A330 MRTT to akurat najlepszy samolot w swojej klasie. Co do innych zakupów to można dyskutować.
Chyżwar
Owszem. Sensowne by było pozyskanie także C-295 MPA.
Piotrgra
A330 MRTT to najlepsze rozwiązanie ale obawiam się, że kupimy coś z wypadającymi panelami...
Davien3
A to są jakieś tankowce na bazie B737 MAX??
Nico44
Davien3 nie ale są na bazie 767 i oprócz usa , Japonią i Izraelem nikt ich nie chce wszyscy wolą MRTT od Airbusa lub powietrzne tankowce od embraera
[email protected]
Ale sa na bazie B626
xtomek2023
Z innej beczki, jak można tak namalować szachownice na C-295. Niestety,sam brałem w tym udział Ale nic nie mieliśmy do gadania w LOTAMS.. Może jeszcze pomiędzy silnikami i kadłubem. Wojskowy artysta w akcji.Sam niestety robiłem szablony.
ANDY
teraz po amerkanach i brytyjczykach ze wspólnikami resztkę polskich firm około zbrojeniowych przejmą niemcy do spólki z francuzikami ... a później tak jak przy zakupie AH64 ... podziękują nam za współpracę i będą wciskać przepłacany przez nas sprzęt ...
Flaczki
To co kupujemy A400, MRTT i EF2000?
Nico44
MON planuje kupić tańsze niż EF2000 i f 18 f 15 .. budżet mon na modernizację SZ nie jest z gumy a obecnie mamy problem czy będziemy produkować czołgi k2 w Polsce a już się okazało że Peru będzie produkować FA-50
Nico44
A400 w miejsce herkulesów tak mają większe możliwości niż obecnie używane c 130 herkules , MRTT ma być wypożyczony w ramach umowy leasingu
LMed
W odwrotnej kolejności chyba?
gregoz68
Państwo Polskie? Co to ... jest!?
Nico44
Polska , RP , państwo w którym mieszkasz
MiP
Skoro amerykanie mają nas gdzieś w sprawie AH-64 to pokazujmy że mamy wybór,może da to tym panom za oceanem do myślenia
mick8791
Ale o co Ci niby chodzi? Przecież mamy zgodę na zakup do 96 AH-64. Teraz to tylko od nas zależy czy złożymy zamówienie!
Takijeden
W przypadku śmigłowców szturmowych nie ma żadnej alternatywy, no może poza Viperem, który też jest amerykański.
Davien3
A niby jaka mamy alternatywę?? Zabawkowe AW129 czy nieistniejące AW249 A może potwornie drogie i kiepskie Tigery??