Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

Airbus Helicopters partnerem Korei Południowej przy budowie lekkiego śmigłowca

Fot. Airbus Helicopters
Fot. Airbus Helicopters

Koncern Airbus Helicopters wygrał międzynarodowy konkurs i będzie współpracował z południowokoreańskim zakładami lotniczymi KAI (Korea Aerospace Industries) w programie rozwoju lekkiego śmigłowca cywilnego i wojskowego dla Korei Południowej.

Celem programu jest zbudowanie dwóch typów śmigłowców nowej generacji klasy pięciotonowej, które spełnią południowokoreańskie wymagania na helikopter nowej generacji – lekki śmigłowiec cywilny (LCH) i lekki śmigłowiec uzbrojony (LAH).

Będzie to już kolejny program partnerski Airbus Helicopters z KAI. Obie firmy współpracowały bowiem wcześniej przy opracowaniu dwusilnikowego, średniego śmigłowca wielozadaniowego Surion.

Już wiadomo, że oba typy helikopterów lekkich (LCH i LAH) będą oparte na produkowanym przez Airbus Helicopters śmigłowcu H155 (wcześniej oznaczanym jako EC155). Jest to najnowszy model rodziny helikopterów Dauphin, która obejmuje wersję wojskową Panther i śmigłowce używane do zadań porządku publicznego.

Koncern Airbus Helicopters zobowiązał się przekazać południowokoreańskiemu partnerowi niezbędną wiedzę techniczną, podobnie jak to miało miejsce w programie Surion. Wersja LCH ma wejść do służby w 2020 roku, natomiast LAH zostanie wprowadzona dwa lata później.

Reklama

"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie

Komentarze (4)

  1. marek!

    szkoda, ze nie Swidnik.....no coz - milych snow na nastepne 25 - 30 lat.......jak nasze wojsko bedzie szukalo tej klasy smiglowca, to na ostatnia chwile, beda adoptowac Puszczyka? czy reanimowac Mi 2 ?

    1. Tyberios

      Tylko że ten śmigłowiec to będzie odpowiednik naszego Głuszca więc po co reanimować Mi-2?

  2. Wojmił

    Korea Płd... 40 lat temu byli w stosunku do nas do tyłu tak, że głowa boli... Dziś są jednym z leaderów technicznych-naukowych i gospodarczych tego świata... My zmarnowaliśmy 25 lat na modły i kłótnie (a miało być inaczej - to podobno w PRLu bylismy naukowo i technicznie blokowani) a oni w tym czasie wystrzelili do przodu... I mądrze to robią... realne założenia, współpraca z wieloma nie tylko z USA, wybieranie lepszych i bardziej perspektywicznych rozwiązań a nie tylko stawianie na tzw "sprawdzone" czyli amerykańskie...

    1. Tyberios

      Jakby pakowano w ciebie tyle kasy co Amerykanie w to państwo to też byś był "leaderem"...

    2. FG

      i nie sprzedają swoich zakładów "inwestorom" w ramach pseudoffsetów tylko rozwijają zakłady które są ich a nie inwestorów zagranicznych...

  3. hp7

    A ile płacą za takie rarytasy ??

  4. Tyberios

    Czyli wezmą, przynajmniej wnioskując po grafice, pylony na uzbrojenie, działko GIAT oraz głowicę obserwacyjną z Tigera i "ożenią" to z Pantherą. No na pewno zmniejszy to koszty opracowania pewnie też integracji, choć przynajmniej wybór GIAT'a jest nie do końca jasny. Ma dosyć spory odrzut i trudno powiedzieć czy nadaje się do jakby nie patrzeć lżejszej konstrukcji tej maszyny niż Tiger. No ale może po prostu biorą to co mają pod ręką?

Reklama