Przemysł Zbrojeniowy
Air Fair 2019: Wirtualne wieże i cyfrowe radary Saab

Podczas salonu lotniczego AiR Fair 2019 w Bydgoszczy koncern Saab zaprezentował możliwości wirtualnych wież kontroli lotów w aplikacjach cywilnych, ale również wojskowych. Jest to rozwiązanie znajdujące coraz szersze zastosowanie. Podobnie jak radary Giraffe w technologii AESA.
Giraffe 4A to wielofunkcyjny radar, który może być używany do obserwacji przestrzeni powietrznej i obrony przeciwlotniczej, a także ostrzegania i lokalizowania celów dla artylerii. Jest to cyfrowy wielokanałowy system z technologią Active Electronically Scanned Array (AESA) opartą na azotku galu (GaN). System posiada również wersję morską Sea Giraffe, która jest wykorzystywana m.in. przez US Navy.

Wirtualne wieże kontroli lotów to rozwiązanie, które również zdobywa sobie rosnącą rzeszę użytkowników m.in. w Wielkiej Brytanii, Irlandii, Norwegii czy USA. Pierwszym użytkownikiem była Szwecja, która utworzyła sieć lotnisk z wirtualnymi wieżami kontrolowanych z jednego centrum operacyjnego. Obecnie podobne rozwiązanie rozwijają szwedzkie siły zbrojne.

Podobnie jak w aplikacji cywilnej, również dla zastosowań wojskowych wirtualna wieża kontrolna posiada wiele zalet. Umożliwia uproszczenie i obniżenie kosztów obsługi niewielkich, rzadko używanych lotnisk, dzięki możliwości zdalnego kierowania lotami, ale też zwiększa bezpieczeństwo personelu zarządzającego startami i lądowaniami, gdyż może on być w bezpiecznej odległości nie tylko od radarów, ale też od samego lotniska.

Systemu obserwacyjne wieży mogą występować w wersji mobilnej, wyposażonej we własne źródło zasilania i kontenerowe stanowisko kierowania. Dzięki dookólnemu systemowi obserwacji, opcjom takim jak termowizja i cyfrowemu systemowi obróbki danych wieża tego typu oferuje wiele dodatkowych opcji. Możliwe jest nałożenie na obraz np. danych o prędkości i identyfikacji obserwowanych obiektów latających, obserwacja konkretnych maszyn w osobnym oknie wirtualnym, czy obserwację w podczerwieni. Sensory wieży mogą również stanowić element dozoru obiektu, sygnalizując np. ruch na obserwowanych obszarze.
CBWP. Realna potrzeba czy kosztowna fanaberia? | Czołgiem!