Przemysł Zbrojeniowy
Air Fair 2019: Wirtualne wieże i cyfrowe radary Saab
![Fot. J.Sabak](https://cdn.defence24.pl/2019/05/20/800x450px/wTTvCv5pDWF2joBGd1y86nehNHRteCeR58MkD1y6.pfff.jpg)
Podczas salonu lotniczego AiR Fair 2019 w Bydgoszczy koncern Saab zaprezentował możliwości wirtualnych wież kontroli lotów w aplikacjach cywilnych, ale również wojskowych. Jest to rozwiązanie znajdujące coraz szersze zastosowanie. Podobnie jak radary Giraffe w technologii AESA.
Giraffe 4A to wielofunkcyjny radar, który może być używany do obserwacji przestrzeni powietrznej i obrony przeciwlotniczej, a także ostrzegania i lokalizowania celów dla artylerii. Jest to cyfrowy wielokanałowy system z technologią Active Electronically Scanned Array (AESA) opartą na azotku galu (GaN). System posiada również wersję morską Sea Giraffe, która jest wykorzystywana m.in. przez US Navy.
![Antena radaru Giraffe. Fot. Saab](https://cdn-legacy.defence24.pl/defence24.pl/upload/2019-03-21/popol5_girafferadarliander23401316.jpg)
Wirtualne wieże kontroli lotów to rozwiązanie, które również zdobywa sobie rosnącą rzeszę użytkowników m.in. w Wielkiej Brytanii, Irlandii, Norwegii czy USA. Pierwszym użytkownikiem była Szwecja, która utworzyła sieć lotnisk z wirtualnymi wieżami kontrolowanych z jednego centrum operacyjnego. Obecnie podobne rozwiązanie rozwijają szwedzkie siły zbrojne.
![image](https://cdn-legacy.defence24.pl/defence24.pl/upload/2019-05-20/prrx77_Zrzutekranu20190520o00.55.56.jpg)
Podobnie jak w aplikacji cywilnej, również dla zastosowań wojskowych wirtualna wieża kontrolna posiada wiele zalet. Umożliwia uproszczenie i obniżenie kosztów obsługi niewielkich, rzadko używanych lotnisk, dzięki możliwości zdalnego kierowania lotami, ale też zwiększa bezpieczeństwo personelu zarządzającego startami i lądowaniami, gdyż może on być w bezpiecznej odległości nie tylko od radarów, ale też od samego lotniska.
![image](https://cdn-legacy.defence24.pl/defence24.pl/upload/2019-05-20/prrx5r_SaabATCwidows.jpg)
Systemu obserwacyjne wieży mogą występować w wersji mobilnej, wyposażonej we własne źródło zasilania i kontenerowe stanowisko kierowania. Dzięki dookólnemu systemowi obserwacji, opcjom takim jak termowizja i cyfrowemu systemowi obróbki danych wieża tego typu oferuje wiele dodatkowych opcji. Możliwe jest nałożenie na obraz np. danych o prędkości i identyfikacji obserwowanych obiektów latających, obserwacja konkretnych maszyn w osobnym oknie wirtualnym, czy obserwację w podczerwieni. Sensory wieży mogą również stanowić element dozoru obiektu, sygnalizując np. ruch na obserwowanych obszarze.