Reklama

Siły zbrojne

Prezes PZL Mielec: Przedłożymy MON ofertę śmigłowców Black Hawk

Janusz Zakręcki, Prezes Zarządu PZL Mielec, Fot. A.Hładij/Defence24.pl
Janusz Zakręcki, Prezes Zarządu PZL Mielec, Fot. A.Hładij/Defence24.pl

W związku z rozpoczęciem przez Inspektorat Uzbrojenia MON negocjacji dotyczących dostawy nowych śmigłowców dla Sił Zbrojnych RP, Prezes PZL Mielec Janusz Zakręcki poinformował w wydanym oświadczeniu, że kierowane przez niego przedsiębiorstwo przedstawi „szczegółową propozycję, która będzie również obejmowała zaangażowanie firm wchodzących w skład PGZ”. Oferta będzie oparta na wiropłatach typu Black Hawk. 

W poniedziałek (20.02.2017r) Inspektorat Uzbrojenia MON ogłosił rozpoczęcie negocjacji z trzema wykonawcami, którzy złożyli wstępne oferty na dostawę 16 śmigłowców dla wojska. W tym dniu przekazano trzem producentom, wśród których są zakłady PZL Mielec, zaproszenia do składania ofert.

W wydanym oświadczeniu prezes mieleckich zakładów podkreślił, że kierowana przez niego firma przedstawi MON "szczegółową propozycję, która będzie również obejmowała zaangażowanie firm wchodzących w skład PGZ". Janusz Zakręcki napisał także: "Chcemy rozmawiać o tym, jak budowa Black Hawków w Polsce może stać się optymalnym rozwiązaniem dla polskiej obronności, polskich potrzeb przemysłowych i gospodarczych, oraz pomóc w budowie silniejszej i bezpieczniejszej Polski".

Czytaj więcej: Ruszają negocjacje ws. śmigłowców dla specjalsów i marynarki [HARMONOGRAM]

Janusz Zakręcki stwierdził przy tym, że rozpoczęcie przez Inspektorat Uzbrojenia negocjacji z wykonawcami jest pozytywnym krokiem w procesie zakupu nowych helikopterów dla Polskich Sił Zbrojnych. Prezes napisał: "W nadchodzących tygodniach nasz zespół będzie analizował wymogi przedstawione przez Ministerstwo Obrony Narodowej i przygotuje całościową ofertę opartą na helikopterach Black Hawk".

Prezes mieleckich zakładów podkreślił również, że Black Hawk został zaprojektowany specjalnie do celów militarnych, a nie stanowi adaptacji wersji cywilnej. "Jest to wszechstronny, wytrzymały i niezawodny śmigłowiec, który legitymuje się znakomitymi osiągami, działając w najtrudniejszych warunkach bojowych. Produkowany w Polsce od 2010 roku S-70i Black Hawk jest obecnie użytkowany przez sześć krajów. (...) Jest wykorzystywany w 31 krajach, z których wiele jest partnerami Polskich Sił Zbrojnych" - możemy przeczytać w oświadczeniu. 

Jednocześnie Janusz Zakręcki zwrócił uwagę na korzyści jakie daje produkcja helikopterów tego typu w Mielcu dla gospodarki: "Dziś produkcja Black Hawków zapewnia zatrudnienie 1700 pracownikom PZL Mielec i daje blisko 5.000 dodatkowych miejsc pracy u 50 partnerów w ramach polskiego łańcucha dostaw, nie mówiąc już o cennych wpływach eksportowych dla polskiej gospodarki narodowej". 

Jak podała Katarzyna Jakubowska z Centrum Operacyjnego MON, Inspektorat Uzbrojenia ogłosił rozpoczęcie negocjacji z wykonawcami, którzy wcześniej złożyli wstępne oferty na dostawy śmigłowców dla Wojsk Specjalnych i Marynarki Wojennej. 20 lutego br. resort skierował do potencjalnych wykonawców zaproszenia do złożenia ofert wstępnych. 

Propozycje dotyczą pozyskania ośmiu maszyn w wersji bojowego poszukiwania i ratownictwa (CSAR w wariancie specjalnym) dla pododdziałów Wojsk Specjalnych oraz ośmiu wiropłatów służących do zwalczania okrętów podwodnych (ZOP) wyposażonych dodatkowo w sprzęt medyczny pozwalający na prowadzenie akcji poszukiwawczo-ratowniczych (CSAR - bojowego poszukiwania i ratownictwa). W pierwszej kolejności negocjacje będą dotyczyły śmigłowców dla Wojsk Specjalnych. W obu postępowaniach zaproszenia otrzymały: konsorcjum w składzie PZL Sp. z o.o. oraz Sikorsky Aircraft Corporations; WSK „PZL-Świdnik” – S.A.; konsorcjum w składzie Airbus Helicopters societe par actions simplifiee oraz Heli Invest Sp. z o.o. Services S.K.A.

Czytaj też: MSPO 2016: Przeciwpancerny Black Hawk z Mielca

PAP/AH 

 

Reklama

"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie

Komentarze (22)

  1. Podatnik polski

    Z tego co przerzynałem w prasie branżowej to "Karakal" to jest to zmodernizowana "Puma" - czy coś pominąłem?

    1. Davien

      Jak co to zmodernizowany i to dość poważnie Cougar , podobnie jak nasze F-16 to modernizacja F-16A a Su-35 to modernizacja Su-27. W sprzęcie lotniczym to norma i o niczym nie przesądza.

  2. Kamil

    Black Hawk to skorupa, reszta jest jak klocki Lego. To jakie "klocki" wsadzimy do tej skorupy to kwestia funduszy jakie będziemy posiadali na doposażenie maszyn. Oczywiście wiele możemy sobie wymyślić, ale nie oznacza to że amerykański kongres zgodzi się na to aby wydać nam odpłatnie wszystkie elementy jakich używa ich armia. Także skończcie mówić o BiedaHawkach, będziemy chcieli i otrzymamy zgodę to będziemy używać najnowszych technologii, nie dostaniemy zgody FMS to będzie szukać technologii w Europie i certyfikować.

    1. Lol

      Z tym szukaniem technologii w Europie i certyfikacją, oczywiście sobie żartujesz, prawda?

  3. jacki

    problem w tym ze mielecki S-70 i (ta literka i w nazwie to nie przypadek i jak international)ma z Black Hawka-mi używanymi przez US Army czy ostatnio kupionymi przez Slowacje tylko wspolna skorupę kadłuba i nazwe

  4. Jedna uwaga - S-70i to nie jest żaden "Black Hawk", a co najwyżej cywilny "Bieda Hawk". Prawdziwe "Black Hawk-i" niedawno zakupiła Słowacja i nie były to te z Mielca...

    1. AmbraCA

      Pozostałe elementy struktury wiropłatu i układ dynamiczny są wspólne, a PZL Mielec produkuje elementy tj. kabiny, pylon, stożek ogonowy do UH-60M - wiki. Słowacja zamówiła 9 sztuk wersji M do której części produkuje Mielec. Nie ma żadnej wersji Black Hawk z certyfikatem cywilnym. Kolejny troll?

  5. JJJ

    Mielecka wersja S70i jest bez uzbrojenia podkreślam jeszcze raz bez uzbrojenia (czyli zwykła transportowa nic więcej, nawet cywilna bo jak ktoś będzie chciał może sobie kupić jako taxi nawet), każda próba zamontowania uzbrojenia bez zgody producenta (patrz Lockheed Martin ) nie wchodzi w grę a jak chcemy uzbrojenie z USA musi być zgoda kongresu, koniec kropka. Skończmy te dywagacje cywilny czy nie bo akurat wersja S70i może być i tą i tą.

    1. say69mat

      Lockheed Martin - jako gestor oferty - deklarował, że na potrzeby naszej armii trafią uzbrojone śmigłowce S70. W konfiguracji zgodnej z życzeniem gestora zamówienia, czyli sił zbrojnych RP.

  6. Max Mad

    Cóż nie miejmy żadnych złudzeń że to będzie coś innego niż Blackhawk. Kierownictwo MON powtarza od ponad roku że to musi być Blackhawk, bo tak! Macierewicz tyle razy to powtórzył włącznie z deklaracjami że wybrał i zdecydował że przeprowadzanie w tej kwestii jakiegokolwiek postępowania jest jedynie próbą uwierzytelnienia podjętej już dawno temu decyzji. Taki pic na wodę pod publiczkę. Co do maszyn morskich... no tutaj może być niespodzianka i faktycznie AW101 zostanie wybrany... co by było decyzją świetną jak dla mnie.

    1. KrzysiekS

      Max Mad Obawiam się że wszystko będzie BH w różnych wersjach pytanie jakich Pan M. chwalił się rozmową w Monachium z kimś z LM że była bardzo owocna.

  7. Olaf

    Jednej rzeczy nie kumam. MON podaje że w drugim postępowaniu mają być maszyny ZOP/SAR. A tu Mielec mówi o ZOP/CSAR? Kto się pomylił? BTW O ile mogę sobie wyobrazić ZOP i SAR w AW101 czy NH90 to w BH jest to nierealne.

    1. KrzysiekS

      Olaf kupujemy wersję ZOP/CSAR w niczym to nie przeszkadza wykonywać misję SAR chodzi bardziej o ilość miejsca zależną ile osób planujemy ratować oraz nie zapominajcie w wersji CSAR przewiduje się ratowanie osób wyszkolonych w wersji SAR zaistnieje potrzeba ratowania osób które być może pierwszy raz są na morzu.

  8. czytacz

    Pojawiające się opinie ,że ratownictwo morskie powinno być służbą cywilną okazują się jak najbardziej sensowne. Z tego co czytam ,wyłania się niestety taki obraz , że do wywróconego jachtu na Bałtyku będą latały śmigłowce ZOP. Rozumiem ,że z powodu braku środków ma być dwa w jednym czy trzy w jednym, ale racjonalne to nie jest.

    1. LL

      Jest to w 100% racjonalne. Przecież misje ZOP nie występują w czasie pokoju a ćwiczenia są zaplanowane natomiast misje SAR występują bardzo rzadko. Chciałbyś mieć flotę śmigłowców która pokryje całą linię brzegową a będzie startować kilka razy do roku? Utrzymywać bazy, pilotów mechaników? To jakiś absurd! Lepiej niech piloci wojskowi mają te kilkanaście godzin nalotu więcej w ciągu roku. Super sensowne rozwiązanie akurat.

    2. Gall Anonim

      Zapominasz, że na stanie Lotnictwa Marynarki Wojennej są jeszcze śmigłowce ratownicze W-3RM Anakonda, które są takiej wielkości, że akurat pasują aby latać do "wywróconego jachtu na Bałtyku".

  9. R 2020

    Trzeba kupić takie śmigłowce z których użytkujący je piloci i żołnierze będą najbardziej zadowoleni . Przecież to takie proste . Taka decyzja będzie mocno usprawiedlwiona i zakryje wiele niedoskonałości . Żołnierze nawet będąc już na emeryturze będą wspominać tych którzy podjęli właściwe decyzje w stosownym czasie . I nie liczcie się z groszem bo nie stać nas na to by zadowolić się byle czym !

    1. dropik

      bzdura.trzeba kupić takie które będą spełniać wiekszość wymagań wojska i nie zruinują budzetu mon teraz i w przyszlości. to tylko smigłowce i niebojowe

  10. ciekawy

    jak znowu wyskoczą z s70i to będzie nieśmieszny żart

    1. Marek1

      re-ciekawy - PZL Mielec NIE produkuje nic innego jak tylko S-70i. Jeśli ktoś zechce zrobić z niego BH-60(nie da się do końca), to musi dokupić drogie elementy awioniki, syst. obronne i uzbrojenie.

    2. kalio

      smieszny zart ? czlowieku powiedz to turcji ktora kupila ponad 100 sztuk s70i i sama je uzbraja

  11. maniek

    Żeby był wilk syty i owca cała. To najprawdopodobniej jeden przetarg wygra Mielec drugi Świdnik. Związki zawodowe będą zadowolone. Jak by Caracal wygrał znowu wrzawa będzie podniesiona przez związki.

  12. KrzysiekS

    cytuję: "ośmiu wiropłatów służących do zwalczania okrętów podwodnych (ZOP) wyposażonych dodatkowo w sprzęt medyczny pozwalający na prowadzenie akcji poszukiwawczo-ratowniczych (CSAR - bojowego poszukiwania i ratownictwa)" To nie mogą być maszyny typu BH zbyt mały w grę wchodzi tylko AW101 lub H225M Caracal.

    1. Qba

      Poczytaj o SH-60B i MH-60R

  13. maniek

    Przetarg niczym nie rożni się od tamtego taka różnica że teraz ustawiony jest pod Black Hawk. Nie ma możliwości żeby tak szybko zostały dostarczone pierwsze egzemplarze AW 101. Black też będzie sporo tańszy od AW. A w Polsce cena jest najważniejsza. I Black będzie produkowany w Polsce a czy AW w Polsce to tego nie wiem.

    1. ~jack

      Akurat AW 101 jest na pewno jeden nieużywany gotowy w Indiach bo nie wiedzą co z nim zrobić po dostarczeniu, gdy Indie zerwały kontrakt z powodu łapówek firmy Leonardo. Pewnie wymagałby doposażenia do wersji ZOP. A kilka kolejnych sztuk jest już w trakcie produkcji, więc mogą być szybciej lub w podobnym czasie dostarczone jak Caracale, których parę sztuk już zostało wyprodukowanych. Pytanie czy zeszliby trochę z ceny bo inaczej Leonardo wyprodukuje i będą im stały a tak upieką dwie pieczenie na jednym ogniu.

    2. Qba

      BH nie spełnia wymagań

  14. edi

    Ale POLSKA ARMIA chce UH 60 a nie cywila S70i.

    1. maniek

      HAHAHA Od kiedy jakakolwiek wersja BH była samolotem cywilnym. S70i jest okrojoną wersją UH60 którą Sikorsky może sprzedawać bez zgody USA. Sikorsky potwierdził że powtórnie złoży propozycję sprzedaży S70i

  15. Willgraf

    wersja cywilna Black Hawk nie jest potrzebna WP ...zgodnie z Prawem ISA ,żadna wojskowa maszyna nie może być składana w zakładach poza USA ..zatem to kolejny KOT w Worku i granie na medialność ..Mielec nie posiada w swojej ofercie wojskowych śmigłowców !

    1. Maho

      Turcy będą mieli 100 cywilnych śmigłowców w armii?

    2. Kili

      Nawet F35 składa się np w Włoszech, pozdrawiam.

    3. say69mat

      Drogi Willgraf, pisząc Prawo ISA masz na myśli prawo redagowane przez jedną z wymienionych instytucji: - ISA - Intelligence Support Activity - jedną ze służb specjalnych USA??? - ISA - irańską agencję kosmiczną??? - ISA - izraelską agencję kosmiczną??? - ISA - izraelską agencję bezpieczeństwa??? - ISA - włoską agencję kosmiczną??? Chciałbym zatem zwrócić uwagę, że instytucje typu Intelligence Support Activity mają raczej niewiele wspólnego ze stanowieniem jakichkolwiek praw, norm czy standardów technicznych.

  16. Lord

    Moim zdaniem będą zakupione dwa typy śmigłowców. Dla sił specjalnych zostanie wybrany BH, mam nadziej że w wersji amerykańskiej NH60 (NH90), ale tu musi się zgodzić kongres amerykański, a to chyba nie będzie maiło miejsca, albo dostaniemy przerobiony S70i. Drugim śmigłowcem będzie AW101, labo inny śmigłowiec tej firmy. Caracali raczej chyba nie będzie, bo francuska firma chce wystąpić o odszkodowanie i może nie złożyć swojej oferty w tym przetargu. Więc w tym przypadku pozyskamy śmigłowce z firm, które mają fabryki w Polsce i zapłacimy Francji za odstąpienie od kontraktu.

    1. Maho

      BH i NH90 to dwa inne śmigłowce.

    2. Robert

      ... I zamiast 50 maszyn będziemy mieli 16 sztuk i koszmar logistyczny.

    3. liko

      Będzie s70i, niestety!!! AW to mrzonka!

  17. Leon

    Przecież specjalsi latają na stosunkowo nowych Mi zakupionych na potrzeby misji w Afganistanie, niepotrzebnie forsuje się zakup dla nich kosztem liczby i łączenia maszyn dla SAR i ZOP. Rozumiem brak pieniędzy na zakup ale nie rozumiem w takim razie baraniego uporu do pozostawienia ratownictwa morskiego w strukturach MW zamiast przeniesienia jej "do cywila" i sfinansowania tego zakupu przy pomocy środków z UE.

  18. SirAdi

    I znowu zaczyna się kpina z Państwa Polskiego... Poprzednicy wybrali Caracala, bo mimo że niedoskonały, to jednak najbardziej odpowiadał wymogom spośród trójki zgłoszonych w przetargu. Czyżby oferenci nie wyciągneli z tego wniosków, ponownie proponując nieinteresujący nas sprzęt? Przecież dysponują odpowiednimi maszynami (NH90, AW101, S-92)

    1. maniek

      Z tym NH90 to se żarty robisz leciutki śmigłowiec nie nadający się na niespokojne może.

    2. Davien

      Jeżeli to ma byc CSAR to NH-90 odpada, bo nie ma nawet takiej wersji i długo nie będzie, natomiast co wyszło z S-92 jako maszyny wojskowej to spójrz na Cyclone w Kanadzie- od ponad 10 lat nie uzyskały gotowości bojowej.

    3. xyz

      Caracal najbardziej odpowiadał wymogom, bo było one pod niego napisane...

  19. olo

    S70i jest maszynom CYWILNĄ a my potrzebujemy UH 60 które nawet Słowacja kupiła. Na UH 60 trzeba zgody USA bo są tam systemy uzbrojenia sprzedawane tylko za zgodą Amerykanów. S70i to cywilna wersja sprzedawana każdemu bantustanowi bez pozwoleń.

    1. Ronin

      Co to znaczy cywilna wersja, w ogóle wiesz o czym piszesz ?

  20. Brabbit

    Ilu oni rannych upchają do tego BH, jeden leżący plus ekipa medyczna? To już do sokoła zmieści sie wiecej

  21. edi

    ZOP i SAR nie zmieści się na małym BH. Do tego trzeba AW 101.

  22. asdf

    Czyli nadal biedahawk, tylko teraz łaskawie zaoferują go z uzbrojeniem.

Reklama