Reklama
  • Wiadomości
  • Analiza

Poznańskie wsparcie dla pancernych napędów w Kielcach

Podczas MSPO Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne S.A. z Poznania prezentują model power-packa dla NBBWP Borsuk oraz zamontowany na prezentowanym Leopardzie 2A5 wyremontowany zespół napędowy wraz z kluczowymi podzespołam zregenerowanymi siłami WZM. Budowa i wsparcie nowoczesnych zespołów napędowych wozów bojowych to jeden z obszarów specjalizacji spółki.

Model power-packa dla Borsuka. Fot. Mateusz Zielonka/Defence24.pl
Model power-packa dla Borsuka. Fot. Mateusz Zielonka/Defence24.pl

>>> MIĘDZYNARODOWY SALON PRZEMYSŁU OBRONNEGO MSPO 2021 - WIADOMOŚCI, ANALIZY, WYWIADY - SERWIS SPECJALNY DEFENCE24.PL <<<

Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne S.A. (WZM) znane są przede wszystkim z konsekwentnie rozwijanych od lat kompetencji w zakresie obsług i propozycji modernizacji wozów rodziny Leopard 2 czy bojowych wozów piechoty BWP-1. Rozbudowują jednak również możliwości związane z działalnością Centrum Zespołów Napędowych, w tym obsługą silników o mocy do 1500 KM, ale też z projektowaniem i produkcją nowoczesnych, szybkowymiennych zespołów napędowych power-pack. Jednym z efektów pracy CZN oraz Biura Badań i Rozwoju jest power-pack dla Nowego Pływającego Bojowego Wozu Piechoty Borsuk, prezentowany na MSPO 2021 w postaci modelu 3D.

Już w poprzednich latach w zakładzie zaprojektowano zespół napędowy typu power-pack przeznaczony dla Kołowego Transportera Opancerzonego nowej generacji lub innego rozwiązania. Moduł ten integruje silnik MTU 8V 199 TE 20, skrzynię przekładniową Allison 4800SP oraz podzespoły służące do zaopatrywania pojazdu w niezbędną energię.

Prezentowany w tym roku zespół napędowy przeznaczony dla Borsuka osiąga masę (z płynami) ok. 3 200 kg, ma wymiary 2436 mm x 1949 mm x 1421 mm i spełnia normę emisji spalin EURO 3. Jest on wyposażony w silnik MTU 8V199 TE20 o mocy maksymalnej 530 kW/720 KM i maksymalnym momencie obrotowym 2700 Nm. Zintegrowano z nim automatyczną skrzynię przekładniową Allison / Caterpillar X300 o czterech biegach do jazdy do przodu i dwóch wstecznych, z hydraulicznym mechanizmem skrętu. W skład zespołu wchodzi też układ chłodzenia, pompy układu hydraulicznego zasilania pędników i wentylatorów, alternator o wydajności 320 A, układ filtracji powietrza dolotowego wraz z separatorem odśrodkowym.

Po rozpoczęciu dostaw Borsuka podzespoły power-pack’a, w tym ich główne komponenty (silniki, przekładnie) będą mogły być serwisowane w WZM S.A. Spółka już obecnie posiada kompetencje w zakresie jednostek napędowych przeznaczonych dla wozów bojowych i pojazdów wsparcia oraz nowoczesną hamownię wykorzystywaną do ich obsługi. Obecnie prowadzą one remonty silników MTU MB873 Ka-501 używanych w czołgach Leopard 2 oraz naprawy przekładni RENK HSWL 354. Wsparcie eksploatacji, w tym naprawy gwarancyjne i bieżące obsługi są prowadzone też dla innych silników MTU, typu 6R106, używanych w samochodach Jelcz 442.32. Świadczone są również usługi w ramach całodobowego (24/7) serwisu mobilnego.

WZM S.A. cały czas dążą do zwiększenia swoich kompetencji związanych z produkcją i wsparciem eksploatacji systemów napędowych dla wozów bojowych, z czym wiążą się prowadzone inwestycje. Przykładem jest hamownia, zmodernizowana w 2015 roku by dostosować ją do prawidłowej oceny stanu technicznego różnych jednostek napędowych o mocy do 1200 kW, momencie obrotowym do 7500 Nm oraz prędkości obrotowej do 5500 obr./min. Podstawą była automatyzacja procesu hamowania oraz przystosowania do współpracy z nowoczesnymi jednostkami napędowymi produkcji MTU i nie tylko. W skład hamowni wchodzą m. in.: pomieszczenie przygotowania silników (uzbrajanie jednoczesne do 8 silników), stanowisko prób, stanowisko sterownicze i instalacje kondycjonujące.

image
Zmodyfikowany przez poznańskie WZM Leopard 2A5 wraz z elementami regenerowanymi. Fot. Kacper Bakuła/Defence24.pl

Regeneracja dla Leoparda

Działalność WZM S.A. w zakresie układów napędowych czołgów Leopard 2 wykracza poza obsługi i remonty. Doświadczenie w obsłudze czołgów Leopard pozwoliło WZM na opracowanie własnego procesu regeneracji wahaczy układu zawieszenia czołgów Leopard 2A5. To sprawia, że wahacze, które w procesie weryfikacji kwalifikowane były do wymiany mogą być dalej eksploatowane.

Innym przedsięwzięciem, którego efekty możemy oglądać w Kielcach, jest opracowany wspólnie z firmą STOMIL Poznań S.A. kolejny proces regeneracji, tym razem kół nośnych do tego czołgu. Pozwala on na odzysk kół, które dotychczas były traktowane jako nienadające się do dalszego użycia. Główne etapy tego procesu to demontaż kół oraz ich weryfikacja pod kątem możliwości przeprowadzenia regeneracji, zdejmowanie bandaży gumowych, proces naprawiania powierzchni, obróbka mechaniczna i finalnie nałożenie nowego bandaża gumowego na koło nośne.

image
Zmodyfikowany przez poznańskie WZM Leopard 2A5 wraz z elementami regenerowanymi. Fot. Kacper Bakuła/Defence24.pl

Z kolei dzięki pozyskaniu licencji od producenta silnika, czyli firmy MTU oraz własnej inicjatywie w doborze oprzyrządowania i budowie stanowisk remontowych uzyskano zdolności do regenerowania pomp wtryskowych silnika MB873 Ka-501. Stanowi to nie tylko oszczędności dla wojska, ale i kolejny krok procesie polonizacji czołgów Leopard 2A5.

Produkcja narzędzi

Lata nabywanych doświadczeń zaowocowały zdobyciem potencjału do opracowania własnych narzędzi i przyrządów specjalnych oraz innego wyposażenia niezbędnego do realizacji obsług wozów bojowych różnych typów. WZM wdrożyły do produkcji kilkaset narzędzi oraz przyrządów specjalnych, które są wykorzystywane w toku realizacji procesów obsługowych oraz naprawczych. Są one także projektowane, wytwarzane i dostarczane podmiotom zewnętrznym zgodnie z ich indywidualnymi potrzebami, z wykorzystaniem własnych rozwiązań poznańskiej spółki.

Te doświadczenia pozwalają na uniezależnienie się od dostawców i usprawnienie procesów obsługowych i naprawczych. Z kolei indywidualne podejście do realizowanych zadań pozwala systematycznie zwiększać liczbę jednocześnie obsługiwanych i naprawianych systemów uzbrojenia.

Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne w Poznaniu stopniowo budują kompetencje do projektowania, budowy i wsparcia eksploatacji systemów napędowych ciężkich wozów bojowych. Centrum Zespołów Napędowych i opracowywane przez nie rozwiązania mogą w nadchodzących latach odgrywać coraz ważniejszą rolę w procesie wprowadzania i zabezpieczenia eksploatacji nowoczesnych pojazdów bojowych w Siłach Zbrojnych RP, we wszystkich stanach gotowości obronnej państwa.

Artykuł przygotowany we współpracy z WZM S.A.

>>> MIĘDZYNARODOWY SALON PRZEMYSŁU OBRONNEGO MSPO 2021 - WIADOMOŚCI, ANALIZY, WYWIADY - SERWIS SPECJALNY DEFENCE24.PL <<<

WIDEO: Zmierzch ery czołgów? Czy zastąpią je drony? [Debata Defence24]
Reklama
Reklama