Reklama

Polityka obronna

Turecka flota wzbogaciła się o pierwszy okręt podwodny nowego pokolenia

Najnowszy turecki okręt podwodny Piri Reis zacumowany przy nabrzeżu bazy morskiej Aksaz
Najnowszy turecki okręt podwodny Piri Reis zacumowany przy nabrzeżu bazy morskiej Aksaz
Autor. Ministerstwo Obrony Turcji

24 sierpnia w porcie wojennym Aksaz nad Morzem Śródziemnym, w obecności prezydenta Turcji Recepa Tayyipa Erdoğana, odbyła się uroczystość włączenia do służby nowego okrętu podwodnego Piri Reis (S 330).

Jest on pierwszym z sześciu okrętów podwodnych typu 214TN przeznaczonych dla tureckiej marynarki wojennej budowanych w lokalnej stoczni Gölcük Naval Shipyard z Gölcük nad morzem Marmara, na podstawie licencji i w oparciu o transfer technologii dostarczonych przez niemiecki holding stoczniowy thyssenkrupp Marine Systems (tKMS).

Reklama

Tureckie okręty typu 214

Historia tureckich okrętów typu 214 sięga 2 lipca 2009 r., kiedy stocznia HDW z Kilonii (wchodząca obecnie w skład tKMS) i tureckie Ministerstwo Obrony zawarły umowę dotyczącą licencyjnej produkcji okrętów tego typu, które miały zacząć wchodzić do służby już od 2015 r. Po wpłaceniu przez stronę turecką zaliczki 1 lipca 2011 r. weszło w życie zamówienie o wartości 2,06 mld euro na dostawę sześciu zestawów materiałów do budowy okrętów tego typu. Umożliwiło to thyssenKrupp Marine Systems rozpoczęcie realizacji tego kontraktu.

W ramach jego realizacji w Kilonii wstępnie montowane są elementy konstrukcyjne i mechanizmy tych jednostki, które następnie wysyłane są do Turcji. W Niemczech powstają również kluczowe elementy platformy, takie jak ogniwa paliwowe oraz inne elementy układu napędowego. Natomiast wszystkie systemy elektroniczne, w tym bojowy system dowodzenia, a także uzbrojenie są produkcji tureckiej.

W ceremonii wejścia do służby pierwszego okrętu podwodnego typu 214TN uczestniczył prezydent Turcji Recepa Tayyipa Erdoğana
W ceremonii wejścia do służby pierwszego okrętu podwodnego typu 214TN uczestniczył prezydent Turcji Recepa Tayyipa Erdoğana
Autor. Ministerstwo Obrony Turcji

Właściwa budowa prototypowej jednostki typu 214TN rozpoczęła się w Gölcük w 2013 r., przy czym oficjalne położenie stępki odbyło się 10 października 2015 r. Piri Reis został zwodowany 22 grudnia 2019 r., ale dopiero 1 grudnia 2022 r. okręt ten po raz pierwszy wyszedł w morze na próby, które trwały ponad półtora roku.

Budowa drugiej jednostki serii Hizir Reis (S 331) rozpoczęła się w 2017 r., zwodowano ją 23 maja 2023 r., zaś podczas ww. ceremonii poinformowano o rozpoczęciu przez nią prób morskich. Trzeci okręt podwodny tego typu, Murat Reis (S 332) budowany od 2018 r., został zwodowany 7 czerwca 2024 r. Aktualnie w Gölcük trwają prace konstrukcyjne nad pozostałymi jednostkami: Aydin Reis (S 333), Seydi Ali Reis (S 334) i Selman Reis (S 335). Planowane terminy dostarczenia ich do tureckiej marynarki wojennej to lata 2025-2029 (po jednym rocznie). Wszystkie okręty typu 214TN zostały nazwane na cześć osmańskich admirałów z XVI wieku.

Reklama

Tureckie okręty podwodne

Na tym nie koniec. Turcja konsekwentnie realizuje program mający na celu zaprojektowanie i budowę własnymi siłami okrętów podwodnych wyposażonych w napęd niezależny od powietrza (AIP), który nosi nazwę MilDen (akronim od tureckich słów Milli Denizalti — krajowy okręt podwodny). Założeniem programu jest to, że przedsiębiorstwa sektora obronnego zaprojektują w oparciu o samodzielnie opracowane technologie pierwszy w pełni turecki okręt podwodny, który zostanie zbudowany w państwowej stoczni dzięki wykorzystaniu dotychczas zdobytej wiedzy.

Na pewno wykorzystane zostaną tu doświadczenia stoczni Gölcük Naval Shipyard, w której od końca lat 70. ubiegłego wieku budowane są na podstawie niemieckiej licencji okręty podwodne dla tureckiej floty. Dotychczas były to trzy serie jednostek typu 209 – po cztery typu Atılay (209/1200), Preveze (209T1/1400) i Gür (209T2/1400), a obecnie okręty typu Reis (214TN). I zapewne to te ostatnie okręty będą dawcą inspiracji i niektórych rozwiązań technicznych dla nowych tureckich jednostek podwodnych.

Reklama

Program MilDen

Program MilDen podzielony został na kilka faz i rozciągnięty w czasie. Pierwszy etap – obejmujący studium wykonalności – rozpoczął się w marcu 2012 r. i zakończył w 2015 r. Druga faza realizowana w latach 2015-18 dotyczyła opracowania technicznej i operacyjnej specyfikacji przyszłego okrętu podwodnego. Jej pokłosiem było również opracowanie przez przedsiębiorstwa projektowego Savunma Teknolojileri Mühendislik ve Ticaret (STM) z Ankary projektu koncepcyjnego konwencjonalnego okrętu podwodnego TS1700 z systemem AIP.

Model koncepcyjnego okrętu podwodnego z systemem AIP typu TS1700
Model koncepcyjnego okrętu podwodnego z systemem AIP typu TS1700
Autor. Andrzej Nitka/Defence24

Bezapelacyjnie największym wyzwaniem dla tureckiego przemysłu będzie opracowanie niezależnego od powietrza systemu napędowego (Atmosphere Independent Power - AIP), które realizowane miało być w latach 2017-23. Zaplanowano, że do testów tego systemu wykorzystywany będzie okręt podwodny Batiray (S 349) typu 209/1200.

Kolejne fazy programu MilDen obejmują dwuletni okres wstępnego projektowania (2023-2025) mający na celu opracowanie kadłuba okrętu i zainstalowanie w nim systemu AIP. Następnie nastąpi trzyletni okres szczegółowego projektowania (2025-2028), który obejmie wszystkie pozostałe systemy niezbędne do funkcjonowania jednostki. Zgodnie z optymistycznymi zapowiedziami pierwszy zaprojektowany i zbudowany w Turcji okręt podwodny powstałby w latach 2028-33.

Reklama

"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie

Komentarze (5)

  1. Boczek

    user_1050711, 30 sierpień (11:49) Nie było żadnych procesów w tej sprawie. Pomyliłeś fakty.

    1. user_1050711

      Na temat niemieckiego lobbysty nie mogę nic napisać, gdyż nie przepuści Redakcja. Ale już najkrótsze poszukiwania w Google przynoszą tytuły w rodzaju ThyssenKrupp defeats claims by Greece in multibillion-euro submarine dispute. Zaś po grecku, w youtube jest cały trzyczęściowy ciąg filmów dokumentalnych telewizji publicznej, z masą dokumentów, pieczęci, podpisów itd...

    2. user_1050711

      I sprawdzam jeszcze, info prasowa z 16 stycznia 2019. 19 osób uznanych za winne, 8 uniewinnionych przez grecki sąd odwoławczy, konkretnie za przyjęcie łapówek przy kontrakcie o greckie okręty podwodne. Linku nie podaję, gdyż posty z linkiem nie są tu przepuszczane. Między oskarżonymi/winnymi szwajcarski bankier, który nawiał z Grecji po przecięciu branzoletki z geolokalizacją. Pieniądze przechodziły przez Szwajcarię, a jednak udowodniono.

    3. Boczek

      user_1050711, 1 wrzesień (06:03) Czyli: - nie ThyssenKrupp a Ferrostaal, - nie w Grecji i nie z powodu okrętów podwodnych, - a w Niemczech i z powodu stali na nie i związanej z tym korupcją.. I to wszystko.

  2. Alibi

    Wiadomo, jak jest z Niemcami. Najgorszy kraj do podpisywania umów zbrojeniowach.

    1. Chyżwar

      O amunicji 155 mm, którą od nich zamówiliśmy i nie dostaliśmy słyszałeś?

    2. Boczek

      Alibi, 29 sierpień (21:19). I o tym jest ten artykuł, Jak to przy kooperacji właśnie z Niemcami Turcy stali/stają się samodzielni. Drugi przykład to Korea. Pd. Ponadto kilku, którzy budowali całą serię do końca samodzielnie. I nie ma nikogo innego na świecie któremu by się taka sztuka udała. Może Francuzi w Egipcie. Gowindy - skończone, ale może dlatego że Francuzów z projektu wyrzucili. Po czym poszli do Niemców. i w 5 lat maja 4 fregaty - jedną sami właśnie kończą.

  3. user_1050711

    A czego nie napisano... Ten okręt tylko ze względów propagandowych, istotnych dla Niemców, mówi się że jest niegdyś oferowanym typem 214. W rzeczywistości różni się od niemieckiego projektu nawet wymiarami zewnętrznymi. A już zupełnie inaczej zaprojektowana jest stateczność, czyli położenie ciężkich elementów wnętrza. Co wiadomo od Greków, którzy część tych projektów wykonywali - przeprojektowując nieudane, wręcz bardzo niebezpieczne, wcześniejsze założenia niemieckie. Czemu z kolei Niemcy uparcie zaprzeczali, aż do przegranych postępowań sądowych.

    1. xdx

      Bajki o złych Niemcach - wydanie 2 lol

    2. user_1050711

      @XSX Panu za to płacą ? Ale nie sądzę, ponieważ sprawy sądowe o ten okręt "Papanikolis" Niemcy przegrali. Mimo, że płacili nawet za śmieszne wobec praktyki ekspertyzy profesorom politechnik. Niemieckich oczywiście. Potem jeszcze płacić musieli greckim biurom konstrukcyjnym za przeprojektowanie i greckiej stoczni za przebudowę.

    3. Boczek

      Ten sam OP co zawsze. Platforma powstaje z pakietów materiałowych przysyłanych z Kilonii. Długość może być różna - jak np. w przypadku 212A 2nd batch, bo doszly 2-3 wręgi pod śluzę dla specjałów.

  4. user_1050711

    UWAGA ! Oto ostatnie wystąpienie tureckiego prezydenta, wczorajsze. Fragmenty: Każdy Turek rodzi się wojskowym, Nasze wojsko to nadzieja dla uciśnionych narodów półksiężyca. Któż mógłby widzieć różnicę między Stambułem a Jerozolimą ? Kto może (śmie) rozróżniać Gażę od Gazantiep ? (miasto w Turcji). Turcja nie ogranicza się do jej granic geograficznych. Granice leżą w geografii naszego serca. Kto próbuje ograniczać Turcję do 782 tys km.kw. ten albo jej nie zna albo jest skrajnie naiwny. Nasze myśli za epicentrum będą mieć Turcję, niemniej nasza wizja jest wystarczająco szeroka by objąć cały śiwat. - mój koment to tylko to: Czyli zapomnijcie Państwo o Turcji jako mocarstwie lokalnym - ma stać się agresywnym terytorialnie mocarstwem światowym.

  5. Monkey

    Turcy powoli i konsekwentnie od lat 70-tych budują swoje zdolności w przemyśle zbrojeniowym. Tylko brać z nich przykład.

    1. user_1050711

      @Monkey. I ma Turcja także 80% inflacji. Pan zapomniał, czy nie wie ? Toteż proponowałbym brać przykład raczej z innych państw, też dysponujących sprawną siłą zbrojną. A po pierwsze, jeśli odjąć VATy i inflacje, bardzo wczesne emerytury także dla faktycznych urzędników zza biurek itp - nasze faktyczne wydatki na obronność były, przez lat ponad 30, w ogóle skrajnie niskie. Niezależnie kto rządził.

    2. sprawiedliwy

      Dokadnie. Mozna ich nie lubic ale mysla co popawic a my albo z Polki kupujemy z USa albo z Kolei a samo swoje co wymyslimy (Krab- ) do Ukrainy.

    3. Monkey

      @user_1050711: Pomimo tejże inflacji rozwinęli lotniskowiec Anadolu, produkują na licencji z Niemiec okręty podwodne, budują korwety dla Ukrainy, o czołgach, innych pojazdach opancerzonych i samolotach nowej generacji ledwo wspominając… Do tego to oni nam sprzedali Bayraktary, oferowali nowoczesne bojowe śmigłowce. A my czym się wyróżniamy? Pan może mi przypomnieć, bo widać zapomniałem.

Reklama