Reklama

Polityka obronna

Turecka flota wzbogaciła się o pierwszy okręt podwodny nowego pokolenia

Najnowszy turecki okręt podwodny Piri Reis zacumowany przy nabrzeżu bazy morskiej Aksaz
Najnowszy turecki okręt podwodny Piri Reis zacumowany przy nabrzeżu bazy morskiej Aksaz
Autor. Ministerstwo Obrony Turcji

24 sierpnia w porcie wojennym Aksaz nad Morzem Śródziemnym, w obecności prezydenta Turcji Recepa Tayyipa Erdoğana, odbyła się uroczystość włączenia do służby nowego okrętu podwodnego Piri Reis (S 330).

Jest on pierwszym z sześciu okrętów podwodnych typu 214TN przeznaczonych dla tureckiej marynarki wojennej budowanych w lokalnej stoczni Gölcük Naval Shipyard z Gölcük nad morzem Marmara, na podstawie licencji i w oparciu o transfer technologii dostarczonych przez niemiecki holding stoczniowy thyssenkrupp Marine Systems (tKMS).

Reklama

Tureckie okręty typu 214

Historia tureckich okrętów typu 214 sięga 2 lipca 2009 r., kiedy stocznia HDW z Kilonii (wchodząca obecnie w skład tKMS) i tureckie Ministerstwo Obrony zawarły umowę dotyczącą licencyjnej produkcji okrętów tego typu, które miały zacząć wchodzić do służby już od 2015 r. Po wpłaceniu przez stronę turecką zaliczki 1 lipca 2011 r. weszło w życie zamówienie o wartości 2,06 mld euro na dostawę sześciu zestawów materiałów do budowy okrętów tego typu. Umożliwiło to thyssenKrupp Marine Systems rozpoczęcie realizacji tego kontraktu.

W ramach jego realizacji w Kilonii wstępnie montowane są elementy konstrukcyjne i mechanizmy tych jednostki, które następnie wysyłane są do Turcji. W Niemczech powstają również kluczowe elementy platformy, takie jak ogniwa paliwowe oraz inne elementy układu napędowego. Natomiast wszystkie systemy elektroniczne, w tym bojowy system dowodzenia, a także uzbrojenie są produkcji tureckiej.

W ceremonii wejścia do służby pierwszego okrętu podwodnego typu 214TN uczestniczył prezydent Turcji Recepa Tayyipa Erdoğana
W ceremonii wejścia do służby pierwszego okrętu podwodnego typu 214TN uczestniczył prezydent Turcji Recepa Tayyipa Erdoğana
Autor. Ministerstwo Obrony Turcji

Właściwa budowa prototypowej jednostki typu 214TN rozpoczęła się w Gölcük w 2013 r., przy czym oficjalne położenie stępki odbyło się 10 października 2015 r. Piri Reis został zwodowany 22 grudnia 2019 r., ale dopiero 1 grudnia 2022 r. okręt ten po raz pierwszy wyszedł w morze na próby, które trwały ponad półtora roku.

Budowa drugiej jednostki serii Hizir Reis (S 331) rozpoczęła się w 2017 r., zwodowano ją 23 maja 2023 r., zaś podczas ww. ceremonii poinformowano o rozpoczęciu przez nią prób morskich. Trzeci okręt podwodny tego typu, Murat Reis (S 332) budowany od 2018 r., został zwodowany 7 czerwca 2024 r. Aktualnie w Gölcük trwają prace konstrukcyjne nad pozostałymi jednostkami: Aydin Reis (S 333), Seydi Ali Reis (S 334) i Selman Reis (S 335). Planowane terminy dostarczenia ich do tureckiej marynarki wojennej to lata 2025-2029 (po jednym rocznie). Wszystkie okręty typu 214TN zostały nazwane na cześć osmańskich admirałów z XVI wieku.

Reklama

Tureckie okręty podwodne

Na tym nie koniec. Turcja konsekwentnie realizuje program mający na celu zaprojektowanie i budowę własnymi siłami okrętów podwodnych wyposażonych w napęd niezależny od powietrza (AIP), który nosi nazwę MilDen (akronim od tureckich słów Milli Denizalti — krajowy okręt podwodny). Założeniem programu jest to, że przedsiębiorstwa sektora obronnego zaprojektują w oparciu o samodzielnie opracowane technologie pierwszy w pełni turecki okręt podwodny, który zostanie zbudowany w państwowej stoczni dzięki wykorzystaniu dotychczas zdobytej wiedzy.

Na pewno wykorzystane zostaną tu doświadczenia stoczni Gölcük Naval Shipyard, w której od końca lat 70. ubiegłego wieku budowane są na podstawie niemieckiej licencji okręty podwodne dla tureckiej floty. Dotychczas były to trzy serie jednostek typu 209 – po cztery typu Atılay (209/1200), Preveze (209T1/1400) i Gür (209T2/1400), a obecnie okręty typu Reis (214TN). I zapewne to te ostatnie okręty będą dawcą inspiracji i niektórych rozwiązań technicznych dla nowych tureckich jednostek podwodnych.

Reklama

Program MilDen

Program MilDen podzielony został na kilka faz i rozciągnięty w czasie. Pierwszy etap – obejmujący studium wykonalności – rozpoczął się w marcu 2012 r. i zakończył w 2015 r. Druga faza realizowana w latach 2015-18 dotyczyła opracowania technicznej i operacyjnej specyfikacji przyszłego okrętu podwodnego. Jej pokłosiem było również opracowanie przez przedsiębiorstwa projektowego Savunma Teknolojileri Mühendislik ve Ticaret (STM) z Ankary projektu koncepcyjnego konwencjonalnego okrętu podwodnego TS1700 z systemem AIP.

Model koncepcyjnego okrętu podwodnego z systemem AIP typu TS1700
Model koncepcyjnego okrętu podwodnego z systemem AIP typu TS1700
Autor. Andrzej Nitka/Defence24

Bezapelacyjnie największym wyzwaniem dla tureckiego przemysłu będzie opracowanie niezależnego od powietrza systemu napędowego (Atmosphere Independent Power - AIP), które realizowane miało być w latach 2017-23. Zaplanowano, że do testów tego systemu wykorzystywany będzie okręt podwodny Batiray (S 349) typu 209/1200.

Kolejne fazy programu MilDen obejmują dwuletni okres wstępnego projektowania (2023-2025) mający na celu opracowanie kadłuba okrętu i zainstalowanie w nim systemu AIP. Następnie nastąpi trzyletni okres szczegółowego projektowania (2025-2028), który obejmie wszystkie pozostałe systemy niezbędne do funkcjonowania jednostki. Zgodnie z optymistycznymi zapowiedziami pierwszy zaprojektowany i zbudowany w Turcji okręt podwodny powstałby w latach 2028-33.

Reklama

Komentarze

    Reklama