Polityka obronna
Pożegnalny lot ostatnich myśliwców F-4 Phantom II
Po przeszło pięćdziesięcioletniej eksploatacji w Siłach Powietrznych Republiki Korei (ROKAF), ostatnie samoloty myśliwsko-bombowe F-4 Phantom II przechodzą 7 czerwca na zasłużoną emeryturę. W ubiegłym tygodniu wykonały one jeden z ostatnich lotów przed zakończeniem wieloletniej służby.
Myśliwiec został opracowany na zamówienie amerykańskiej Marynarki Wojennej (U.S. Navy) przez wytwórnie McDonnell Aircraft Corporation pod koniec lat 50. XX wieku. Od 1960 do 1996 roku wykorzystywany był przez U.S. Air Force i U.S. Navy jako podstawowy myśliwiec przewagi powietrznej i główny samolot myśliwsko-bombowy.
Do momentu wdrożenia kolejnej maszyny wytwórni McDonnell Douglas - myśliwca F-15 Eagle, dzierżył on również rekord najdłużej wytwarzanego samolotu myśliwskiego, pozostając w produkcji przez 24 lata. Wyprodukowanych zostało przeszło 5 tysięcy sztuk F-4 Phantom II.
Pierwsza partia amerykańskich odrzutowców dotarła do Republiki Korei w 1969 roku, co stanowiło poważne wzmocnienie lotnictwa bojowego tego państwa, które starało się rozbudować swój potencjał obronny, w tym flotę samolotów w obliczu zagrożenia stwarzanego m.in. przez radzieckie odrzutowce Korei Północnej w warunkach ostrej rywalizacji na Półwyspie Koreańskim.
Czytaj też
Wprowadzenie najnowocześniejszych wówczas samolotów oznaczało początek przewagi powietrznej Południa nad Północą. Seul kontynuował zakupy coraz bardziej zaawansowanych myśliwców, takich jak F-16, w czasie gdy Korea Północna podupadała gospodarczo i dalej opierała swoje siły powietrzne na odrzutowcach z czasów sowieckich.
Pożegnanie Phantomów
Cztery samoloty F-4 Phantom II należące do ROKAF wystartowały ze swojej bazy w Suwon, na południe od Seulu. Podczas pożegnalnego lotu odrzutowce najpierw skierowały się na południe nad bazę lotniczą w centralnym mieście Cheongju – gdzie w latach 1979-2018 stacjonowały te maszyny, a która obecnie obsługuje amerykańskie myśliwce F-35A.
Trasa lotu upamiętniającego służbę myśliwców była pełna symbolizmów, samoloty odwiedziły przestrzeń powietrzną, w której w 1983 roku wysłano je do przechwycenia radzieckiego ciężkiego bombowca, a także lądował w bazie lotniczej w południowo-wschodnim mieście Daegu, gdzie po raz pierwszy Korea Południowa otrzymała odrzutowce.
Phantomy zastąpić mają odrzutowce KF-21 Boramae, opracowane przez Korea Aerospace Industries, które planowo mają zostać wdrożone do Sił Zbrojnych Republiki Korei do 2026 roku.
Czytaj też
KF-21 ma współtworzyć trójosiowy system odstraszania przed ewoluującymi zagrożeniami nuklearnymi i rakietowymi ze strony Korei Północnej. Obejmuje on system obrony powietrznej i przeciwrakietowej Korei oraz plan operacyjny mający na celu obezwładnienie przywódców Północy w poważnym konflikcie.
rwd
Powinien trafić do naszego muzeum, byłby jakiś pożytek z koreańskich kontraktów.
Jkseweryn
Jeden F4 już jest w muzeum lotnictwa w Krakowie warto zobaczyć i porównać z MiGami daje do myślenia .