Reklama
  • Wiadomości

Nowy amerykański BWP coraz bliżej

Dowództwo wojsk lądowych USA w dniu 1 lipca rozesłało zapytanie dotyczące składania ofert przez zainteresowane podmiotu w programie OMFV (Optionally Manned Fighting Vehicle), znanym jako postępowanie, które ma wyznaczyć następcę całej rodziny amerykańskich bojowych wozów piechoty M2 Bradley.

Fot. Ministerstwo Obrony Narodowej.
Fot. Ministerstwo Obrony Narodowej.
Reklama

Wojna na Ukrainie - raport specjalny Defence24.pl

Reklama

Obecnie prowadzone są przygotowani do 3 i 4 fazy programu przyszłego bojowego wozu piechoty US Army, których rozpoczęcie przewiduje się odpowiednio w roku podatkowym 2023 i 2025. Czas składania ofert kończy się w dniu 1 listopada bieżącego roku. Efektem trzeciego etapu będzie wybór maksymalnie trzech rokujących projektów i ma to nastąpić w trzecim kwartale 2023 (rok podatkowy). Każda z firm biorących udział w postępowaniu musi dostarczyć 11 prototypów, z czego dwóch kompletnych do przeprowadzenia prób balistycznych oraz elementów pancerza dodatkowego. Ostateczny wybór dostawcy OMFV przewidywany jest na czwarty kwartał roku podatkowego 2027, kiedy to zostanie podpisana umowa na produkcję małoseryjną. Dwa lata później powinien zostać przezbrojony pierwszy oddział, a rok później ruszyć produkcja seryjna. Próby poligonowe prototypów mają odbywać się na trzech poligonach: Yuma Proving Ground, Aberdeen Proving Ground i White Sands Missile Range.

Zobacz też

Pojazdy oferowane US Army mają mieć masę 36-45 ton, a wymagane uzbrojenie główne ma stanowić m.in. armata automatyczna o kalibrze minimum 30 mm, jednak najbardziej pożądaną będzie ta o kalibrze 50 mm (XM913). Tak znaczące podniesienie kalibru oznacza, poza zwiększeniem zdolności penetracyjnych pancerza, zmniejszenie jej zapasu wielokrotnie względem kalibru wykorzystywanego powszechnie w NATO. W skład załogi mają wejść tylko dwie osoby, wspomagane przez zaawansowane systemy sztucznej inteligencji, które mają odciążyć załogantów. Desant ma liczyć sześć osób, zatem o jedną osobę mniej niż w przypadku Bradleya. Wóz ma być napędzany jednostką hybrydową, efektem czego ma być cichsza jazda względem rozwiązań tradycyjnych i ułatwienie eksploatacji.

Reklama
WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS
Reklama
Reklama