Polityka obronna

Nowoczesne wojsko potrzebuje nowoczesnych form komunikowania. O wizerunku żołnierza na ASzWoj

Szef MON Mariusz Błaszczak. Fot. Rafał Lesiecki/Defence24.pl
Szef MON Mariusz Błaszczak. Fot. Rafał Lesiecki/Defence24.pl

Żeby Wojsko Polskie było nowoczesne, niezbędne są także nowoczesne formy komunikowania – ocenił szef MON Mariusz Błaszczak, który w czwartek otworzył dwudniowe warsztaty poświęcone wizerunkowi współczesnego żołnierza oraz sposobom prezentacji sił zbrojnych.

Szef MON Mariusz Błaszczak zauważył, że ostatnie badania opinii społecznej wskazują, że 3/4 Polaków pozytywnie ocenia Wojsko Polskie. – To dobry wynik, ale to wynik, który może być jeszcze lepszy – powiedział Błaszczak przemawiając na Akademii Sztuki Wojennej w warszawskim Rembertowie.

Zdaniem szefa MON kluczem do budowy pozytywnego wizerunku żołnierzy i Wojska Polskiego jest zaufanie, które buduje w społeczeństwie poczucie bezpieczeństwa. Żeby wzmacniać jedno i drugie – mówił minister – należy odpowiednio komunikować się z opinią publiczną. – Pod słowem "odpowiednio" kryje się przesłanie, żeby mówić do społeczeństwa przy użyciu nowoczesnych środków, ale zrozumiałym językiem. Chodzi o to, żeby społeczeństwo rozumiało specyfikę służby. Chodzi o to, żeby Polacy wiedzieli, na czym polega służba w Wojsku Polskim, jak ona przebiega, jakie są zadania, które są powierzane żołnierzom – zaznaczył minister obrony.

Błaszczak podkreślił, że zmianą podejścia była zainaugurowana w 2018 r. kampania "Zostań żołnierzem Rzeczypospolitej", podczas której Wojsko Polskie zaczęło aktywnie zabiegać o kandydatów do służby, wychodząc poza mury wojskowych komend uzupełnień. Minister zwrócił też uwagę na wizerunkowe aspekty modernizacji technicznej sił zbrojnych, szczególnie na decyzję o pozyskaniu samolotów wielozadaniowych piątej generacji F-35 w ramach programu Harpia.

Żeby Wojsko Polskie było nowoczesne, niezbędne są także nowoczesne formy komunikowania. Dadzą one opinii publicznej wiedzę na temat służby w Wojsku Polskim, ale także dadzą wiedzę na temat osiągnięć Wojska Polskiego – powiedział minister, wskazując na bardzo dobre wyniki w sporcie i nauce, w tym wysokie miejsca w hackathonach. Wyraził też dumę, że pytając o motywy służby w Wojsku Polskim najczęściej słyszy od żołnierzy odpowiedzi odnoszące się do patriotyzmu.

Uczestnikom warsztatów szef MON przedstawił się jako fan mediów społecznościowych. Podkreślał, że za ich pośrednictwem informacja szybko dociera do szerokiego grona odbiorców. – Zależy mi, aby z tych nowoczesnych form komunikacji i docierania do opinii publicznej korzystało Wojsko Polskie i tego wymagam od moich współpracowników. W nowoczesny sposób powinniśmy informować opinię publiczną – podkreślił minister.

Zaznaczył też, że ważna jest kreatywność i oryginalność form promocji. – Musimy pamiętać w naszych działaniach o rzetelności. To jest niezwykle istotne – dodał Błaszczak. Dlatego – wyjaśniał – obecne kierownictwo MON o zakupach uzbrojenia i sprzętu informuje, gdy negocjacje są zakończone. – Deklaracje bez pokrycia składane wcześniej po pierwsze obniżyłyby pozycję negocjacyjną naszego kraju, a po drugie podważałyby wiarygodność. Zasada rzetelności, pokory i odpowiedzialności jest niezwykle istotna w komunikacji – przekonywał minister.

Błaszczak zapowiedział też, że w maju MON uruchomi nową wersję strony internetowej pod adresem www.wojsko-polskie.pl. Witryna pod tym adresem istnieje już od dawna, ale do tej pory nie była priorytetem resortu. Jednym z powodów zmiany jest migracja dotychczasowej strony internetowej MON do portalu rządowego gov.pl.

Na koniec minister zaapelował do uczestników konferencji – w przeważającej większości oficerów prasowych z całych sił zbrojnych – by "nie zwracali uwagi na krytyków". Minister najwyraźniej miał na myśli grupę generałów, którzy pożegnali się ze służbą w czasach poprzedniego szefa MON Antoniego Macierewicza. – W mojej ocenie ci krytycy chcieliby zamienić mundur wojskowy na polityczne stanowisko. Róbmy swoje – powiedział Błaszczak.

Z kolei szef Sztabu Generalnego Wojska Polskiego gen. broni Rajmund T. Andrzejczak rozważania na temat wizerunku żołnierza i sił zbrojnych rozpoczął od tezy, że źródłem siły jest morale wojsk. – Również wizerunek polskiego żołnierza wpływa na morale polskich żołnierzy. Tak jak jest postrzegany wewnętrznie, jak sami siebie widzimy – zaznaczył Andrzejczak. Zaznaczył, że morale to z jednej strony techniczna zdolność do wykonania zadania (np. umiejętność posługiwania się danym sprzętem lub bronią), a z drugiej – wola, by to zrobić.

Szef Sztabu Generalnego WP gen. broni Rajmund T. Andrzejczak. Fot. Rafał Lesiecki / Defence24.pl
Szef Sztabu Generalnego WP gen. broni Rajmund T. Andrzejczak. Fot. Rafał Lesiecki/Defence24.pl

Szef SGWP zachęcał też żołnierzy, by odpowiedzieli sobie na pytanie, jak wizerunek żołnierzy wyglądał w przeszłości. Andrzejczak, który karierę rozpoczynał w jednostce dziedziczącej tradycje Ułanów Krechowieckich, odwołał się przy tym do okresu II RP i legendy kawalerzystów – ludzi kulturalnych, eleganckich, honorowych i odważnych w walce. – Zadajmy sobie pytanie, co z okresu II Rzeczpospolitej, z legendarnej polskiej kawalerii, niezwykłych czynów wrześniowych czy później np. Monte Cassino jesteśmy w stanie implementować dzisiaj? – zachęcał szef SGWP.

Gen. Andrzejczak zwrócił też uwagę na to, jak dzisiaj żołnierze widzą samych siebie i jak się prezentują w mediach społecznościowych. – Czy to jest dokładnie to, czego oczekujemy? Czy można to zrobić lepiej? Czy można coś odjąć, coś dodać? – pytał. Zastanawiał się np., co można wyciągnąć z oblężenia ratusza w irackiej Karbali w kwietniu 2004 r., skutecznie bronionego przez polskich i bułgarskich żołnierzy.

Szef SGWP podkreślił także wyzwania przyszłości – jak ma wyglądać komunikacja, jak nowe technologie wspomagają wojsko i jakie wyzwania stawiają przed żołnierzami. – Nie ulega wątpliwości, że tych wyzwań pojawia się coraz więcej – ocenił gen. Andrzejczak.

Głównodowodzący zwracał też uwagę na aspekty bezpieczeństwa związane z tym, co żołnierze publikują w internecie. Odniósł się zarówno do tego, co widać na udostępnianych zdjęciach, jak i do aspektów związanych z cyberbezpieczeństwem, np. tego, czego można się dowiedzieć z metadanych będących częścią udostępnionych plików, przykładowo na temat lokalizacji.

Zdaniem szefa SGWP jeśli chodzi o informacje, które żołnierze publikują w internecie bardziej potrzebne są zmiany kulturowe niż zmiany prawne.

Generał skierował do uczestników warsztatów pytanie, czy jest zachowany balans między nowoczesnymi środkami komunikacji, które sprawiają, że wojsko działa w sposób reaktywny, a tym, co ważne i istotne, przez co wymagające pewnego dystansu.

Warsztaty były okazją nie tylko do rozmowy o wizerunku żołnierza i sił zbrojnych, ale i do budowania pozytywnego obrazu wojska. Rozpoczęły się od wręczenia nagród finansowych czterem żołnierzom, którzy uratowali ludzkie życie. Otrzymali je st. chor. sztab. Artur Czapiewski i st. kpr. Dariusz Witek z Orkiestry Wojskowej w Świnoujściu, którzy wspólnie uratowali pracownika firmy budowlanej, który zasłabł podczas prac w porcie wojennym w Gdyni, oraz st. szer. Damian Ortyl z 6 batalionu logistycznego, który udzielił pomocy poszkodowanym w poważnym wypadku drogowym, oraz szer. Piotr Tomczyk z 3 batalionu drogowo-mostowego, który z kolei ewakuował poszkodowanego w wypadku drogowym.

Fot. Rafał Lesiecki / Defence24.pl
Fot. Rafał Lesiecki/Defence24.pl

To są czyny bohaterskie. Dzięki właśnie takiej postawie, postawie służby, postrzeganie Wojska Polskiego w społeczeństwie jest dobre, a nawet bardzo dobre – skomentował Błaszczak. Wyraził przekonanie, że każdy, kto nosi mundur, w podobnej sytuacji zachowałby się tak samo.

Jeśli jesteś przedstawicielem wybranych instytucji zajmujących się bezpieczeństwem Państwa przysługuje Ci 100% zniżki!
Aby uzyskać zniżkę załóż darmowe konto w serwisie Defence24.pl używając służbowego adresu e-mail. Po jego potwierdzeniu, jeśli przysługuje Tobie zniżka, uzyskasz dostęp do wszystkich treści na platformie bezpłatnie.