Reklama

Wojsko, bezpieczeństwo, geopolityka, wojna na Ukrainie

Piątkowy przegląd prasy: "Ślązak" na wodzie; Co nam da wyżyna lotnicza?; Służby specjalne muszą pozostać anonimowe; Jak Gawron stał się Ślązakiem; Pobór pomoże w uzyskaniu wcześniejszej emerytury

Fot. M. Dura
Fot. M. Dura

Piątkowy przegląd prasy z zakresu bezpieczeństwa.

Paweł Wroński, Gazeta Wyborcza, "Ślązak" na wodzie: "Okręt patrolowy "Ślązak" - czyli dawna korweta "Gawron" - został wczoraj zwodowany w Stoczni Wojennej w Gdyni. To pierwszy od 21 lat okręt zbudowany w Polsce i przekazany marynarce wojennej (...) Budowa okrętu "Ślązak", pierwotnie trudnowykrywalnej przez radary korwety niemieckiego projektu MEKO A-100 "Gawron", trwa od 2001 r. Początkowo miało być sześć takich okrętów, ale z planów nic nie wyszło. Gdy w 2011 r. nowy szef MON Tomasz Siemoniak podliczył koszty (400 mln zl plus konieczny minimum miliard na dokończenie), określił okręt w wywiadzie dla "Wyborczej" jako "najdroższą motorówkę świata". Program został wstrzymany. Jednak z powodu trudności ze sprzedaniem gotowego kadłuba i protestami marynarki wojennej początkowy plan budowy korwety okrojono do mniej kosztownego patrolowca (koszt ma wynieść ok. 1 mld). W przyszłości jednak okręt zostanie być może doposażony m.in. w pociski woda-woda oraz wyrzutnie torpedowe."


Gazeta Wyborcza Radom, Co nam da wyżyna lotnicza?: "List intencyjny w sprawie utworzenia centrum lotnictwa wojskowego na łuku Łódź - Radom - Dęblin podpisali prezydent Radosław Witkowski oraz rektor Uniwersytetu Tech-nologiczno-Humanistycznego prof. Zbigniew Łukasik, a także przedstawiciele Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych, miast Dęblina i Łodzi, Politechniki Łódzkiej, Wyższej Szkoły Oficerskiej Sił Powietrznych w Dęblinie, Agencji Rozwoju Przemysłu oraz Łódzkiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej. List intencyjny zakłada połączenie i dalszą rozbudowę potencjału produkcyjnego, serwisowego, badawczego i szkoleniowego tych trzech miast. Wyżyna lotnicza będzie także oferować kursy dla pilotów wojskowych z Polski, ale i armii innych krajów."


Danuta Frey, Rzeczpospolita, Służby specjalne muszą pozostać anonimowe: "Ujawnienie numerów abonamentów parkingowych wydanych funkcjonariuszom służb mogłoby zagrozić ich działaniom, a nawet życiu" - pisze Danuta Frey. Chodzi o sprawę z Krakowa gdzie Stowarzyszenie "Obywatel na Straży" wystąpiło o ujawnienie danych dotyczących numerów abonamentów postojowych dla śródmiejskiej strefy parkingowej B."


Wojciech Budziłło, Gazeta Wyborcza Trójmiasto, Jak Gawron stał się Ślązakiem: "Umowa, jaką MON podpisał ze stocznią, obejmowała budowę jednego okrętu i drugiego w opcji oraz pięciu następnych jako kolejna opcja (jeśli będą na to pieniądze). Cena za jeden okręt - co ważne, w pełni uzbrojony - od samego początku była szacowana na 1,6 mld zł (około 400 mln euro). Wbrew różnym towarzyszącym budowie korwety mitom, jest to kwota porównywalna do kosztów budowy pojedynczej jednostki tej samej klasy w innych krajach. Trzeba także zauważyć, że gdyby od razu przystąpiono do budowy serii okrętów, cena za pojedynczy okręt byłaby znacząco niższa."


Bożena Wiktorowska, Dziennik Gazeta Prawna, Pobór pomoże w uzyskaniu wcześniejszej emerytury: Bożena Wiktorowska pisze, że Sąd Najwyższy uznał wczoraj, iż okres zasadniczej służby wojskowej odbytej na podstawie ustawy z 21 listopada 1967 r. o powszechnym obowiązku obrony PRL (Dz.U z 1967 r. nr 44, poz. 220) należy doliczyć do czasu pracy w szczególnych warunkach.

Reklama

Komentarze (1)

  1. Dewil

    Jakoś nie zwracałem nigdy uwagi na zagraniczne okręty ale na tym naszym widać wszystkie spawania elementów a same blachy są takie pomemłane - czy to normalne czy jednak ustępujemy sporo technologicznie zachodowi nawet w prostym by się zdawało procesie łączenia blachy...

    1. patriota

      Tylko ten okręt był budowany 14 lat. Pierwsze wodowanie w 2008 roku, później przymusowy postój. Czas swoje robi...

Reklama