Reklama

Wojsko, bezpieczeństwo, geopolityka, wojna na Ukrainie

Fot. OSŻW

Piątek z Defence24.pl: Wywiad z szefem węgierskiego MSZ; Nowe wagony dla wojska; Charakterystyka Oddziału Specjalnego ŻW; Problemy rosyjskiego przemysłu lotniczego; Porozumienie Polski i Litwy o współpracy wojskowej

Piątkowy przegląd prasy pod kątem bezpieczeństwa i obronności.

Emilian Kotowski, Gazeta Finansowa, „Nowe fregaty mają bronić polskiego nieba, a same nie obronią się przed rakietami”: Eksperci wskazują, że prawdopodobna decyzja MON o zakupie fregat obrony powietrznej nie jest przemyślana. Czy uda się odbudować polską Marynarkę Wojenną? „Raport <<Tarcza broni Tarczy>> opublikowany przez think tank Centrum Analiz Strategicznych i Bezpieczeństwa (CASiB), zawiera ocenę koncepcji pozyskania fregat obrony przeciwlotniczej i jej konsekwencje dla bezpieczeństwa państwa polskiego. Raport będący częścią programu <<Rozwój Marynarki Wojennej RP wobec nowych zagrożeń>> powstał w oparciu o symulacje, które jednoznacznie wykazały, że użycie w czasie konfliktu zbrojnego fregat do obrony przeciwlotniczej Polski nie będzie możliwe i wymiernie osłabi potencjał obronny kraju, czyniąc z nich kolejne cele wymagające osłony.”


Jerzy Haszczyński, Rzeczpospolita, „Nie wychodzimy z NATO”: Wywiad z Peterem Szijjartó, szefem węgierskiego Ministerstwa Spraw Zagranicznych. „Oskarżanie Węgier o prorosyjskość jest nie fair, to nie nasze firmy budują Nord Stream 2 [...] Mam dość rozpowszechnionego w mediach poglądu, że Węgry prowadzą bliską współpracę z Rosją.”


Rzeczpospolita, „Transport”: Nowe wagony mają służyć wojsku do transportu łącznie ok. 500 ludzi z bronią i wyposażeniem oraz spełniać wymagania dotyczące eksploatacji na terenie Polski, Czech, Słowacji, Węgier i Rumunii. „Oferta spółki H. Cegielski - Fabryka Pojazdów Szynowych okazała się najkorzystniejsza w postępowaniu na osiem wagonów kolejowych dla wojska za 82,5 mln zł brutto, jakie przeznaczyły na to PKP Intercity. Oferta Cegielskiego wyniosła 104,7 mln zł brutto.”


Paweł Kryszczak, Gazeta Polska Codziennie, „Elita szkarłatnych beretów”: Charakterystyka Oddziału Specjalnego Żandarmerii Wojskowej w Warszawie. Formacja sprawdziła się podczas m.in. Euro 2012, szczytu NATO (2016), Światowych Dni Młodzieży (2016), konferencji Komitetu Wojskowego NATO (2018), szczytu klimatyczny COP24 (2018) oraz podczas konferencji bliskowschodniej. „Oddział Specjalny Żandarmerii Wojskowej w Warszawie utworzony w 2004 r. na mocy zarządzenia Nr 52/MON z dnia 22 września 2003 r. jest jedną z najlepiej wyposażonych i wyszkolonych jednostek w WP z olbrzymim doświadczeniem. Do głównych zadań OS ŻW należy m.in. wykonywanie czynności ochronnych, przeciwdziałanie aktom terrorystycznym oraz ich fizyczne zwalczanie. [...] Do realizacji zadań w środowisku wodnym oddział wykorzystuje łodzie typu RIB. Ponadto podczas realizacji zadań ustawowych żandarmi wykorzystują m.in. mobilny punkt kontroli bezpieczeństwa na podwoziu mercedesa sprintera 318 - wyposażony m.in. w aparat do prześwietlania bagażu i bramkę do detekcji przedmiotów metalowych oraz przyrządy noktowizyjne, termowizyjne i laserowe.”


Konrad Wysocki, Gazeta Polska Codziennie, „Putin straszy NATO rakietami”: Wypowiedzi prezydenta Rosji - Władimira Putina - zaogniają stosunki z Zachodem. „Oskarżanie USA o lekceważenie traktatu INF, groźby pod adresem pozostałych państw NATO, w tym zapowiedź wycelowania rakiet w kraje Sojuszu - to główne wątki przemówienia prezydenta FR Władimira Putina do obu izb rosyjskiego parlamentu. Niemal natychmiast na słowa przywódcy Kremla zareagowały władze NATO. [...] Rosyjskie oświadczenia zawierające groźby o celowaniu w [naszych] sojuszników są nie do przyjęcia - stwierdził Piers Cazalet z biura prasowego NATO.”


Michał Kokot, Gazeta Wyborcza, „Rosyjskie <<superdżetki>> wcale nie są super”: Problemy rosyjskiego przemysłu lotniczego. „Koniec marzeń o odrodzeniu rosyjskiego przemysłu lotniczego? Samolot średniego zasięgu Suchoj Superjet SSJ100 miał otworzyć Rosjanom drzwi do światowego rynku. Ale odrzutowce wciąż się psują, brakuje części zamiennych i nie ma komu ich naprawiać. [...] Linie lotnicze jedna po drugiej rezygnują z <<super-dżetek>>, których powstało dotąd ponad 120. Na początku roku przestały nimi latać Brussels Airlines, które wybrały samoloty kanadyjskiego Bombardiera. Belgowie z powodu częstych awarii maszyn w ciągu 22 dni musieli odwołać aż 92 loty.”


Rafał Stefaniuk, Nasz Dziennik, „Kluczowe inwestycje”: Wizytę w Polsce rozpoczęła wczoraj prezydent Litwy Dalia Grybauskaite. Rozmowy polsko-litewskie oparte zostały między innymi na sektorze militarnym i infrastrukturalnym. „Po pierwsze kwestie bezpieczeństwa, wzajemnego postrzegania zagrożeń i odpowiedzi na te zagrożenia poprzez współpracę wojskową, i w ramach NATO dwustronną, w tym daleko idącą także współpracę i koordynację działań w zakresie rozwoju armii i współpracy wojskowej - powiedział Krzysztof Szczerski, szef gabinetu prezydenta RP Andrzej Dudy. Wczoraj ministrowie obrony narodowej obu krajów, Mariusz Błaszczak i Raimundas Karoblis, podpisali dokumenty o współpracy wojskowej. Jest to m.in. porozumienie techniczne dotyczące ustanowienia bezpiecznego połączenia umożliwiającego wymianę informacji radiolokacyjnych między siłami zbrojnymi obu państw.”


Reklama

"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie

Komentarze

    Reklama