- Wiadomości
PAS 17: Uzbrojony dron klasy MALE z Turcji [FOTO]
Podczas paryskiego salonu lotniczego koncernu Turkish Aerospace Industries (TAI) zaprezentował m. in. uzbrojony w pociski i bomby kierowane wariant bezzałogowca Anka. Maszyna rozwijana od ponad dekady przez Turcję została już wprowadzona do służby. W bieżącym roku wojsko ma przyjąć do służby uzbrojony wariant Anka S.
Na ekspozycji statycznej TAI zaprezentował maszynę Anka S uzbrojoną w cztery lekkie kierowane pociski rakietowe Cirit oraz dwie lekkie bomby naprowadzane laserowo MAM-L. Oba typy uzbrojenia pochodzą od tureckiego, krajowego producenta, firmy ROKETSAN.
70 mm pociski kierowane laserowo CIRIT stosowane są do niszczenia celów lekko opancerzonych, a także szybko poruszających się pojazdów. Pocisk wyposażony jest w wielozadaniową głowicę, o właściwościach zapalających, przeciwpancernych. CIRIT cechuje się zasięgiem od 1,5 do ponad 8 km i wagą 15 kg. Jest on odpalany ze specjalnie zaprojektowanej wyrzutni czteroprowadnicowej i oprócz bezzałogowców Anka S przenoszą je m. in. śmigłowce T129 ATAK oferowane Polsce w programie „Kruk”.
Czytaj też: Lekkie bomby kierowane dla dronów z Turcji
Lekkie bomby kierowane laserem MAM-L, noszące też oznaczenie Small Micro Munition (SMM) to nowość w ofercie ROKETSAN zaprezentowana w ubiegłym roku podczas targów Eurosatory 2016. Bomby te ważą nieco ponad 22 kg i mają mniej niż metr długości. Dysponują półaktywnym systemem naprowadzania laserowego i uniwersalną głowicą odłamkowo-burzącą. Istnieje jeszcze lżejsza wersja MAM-C, powstała na bazie 70 mm pocisków rakietowych i ważąca zaledwie 8,5 kg.
Bezzałogowiec TAI Anka S może przenosić uzbrojenie na dwóch pylonach podskrzydłowych. Łączy ładunek użyteczny to 200kg i może się na niego składać dowolna kombinacja rakiet i bomb, radar SAR i inne systemy rozpoznawcze. Maszyna wyposażona jest w głowicę optoelektroniczną wyposażoną w dalmierz oraz wskaźnik celów dla uzbrojenia kierowanego promieniem lasera.
Czytaj też: PAS 17: Turbośmigłowy szturmowiec z Turcji
Wyposażony jest w silnik Thielert Centurion 2.0 o mocy 155 KM, który umożliwia lot z prędkością maksymalną 217 km/h, a maksymalny pułap to ok. 9200 m. Długotrwałość przebywania bezzałogowego samolotu w powietrzu oceniania jest na 24 godz., a dzięki zastosowaniu w modelu Anka S łącza satelitarnego promień działania jest w zasadzie nieograniczony.
WIDEO: "Żelazna Brama 2025" | Intensywne ćwiczenia na poligonie w Orzyszu