Reklama

Siły zbrojne

Fot. Leonardo Helicopters

Ośrodek szkoleniowy dla załóg AW101 otwarto w Norwegii

Norweski Minister Sprawiedliwości i Bezpieczeństwa Publicznego Per-Willy Amundsen, dokonał uroczystego otwarcia Norweskiego Ośrodka Szkoleniowego AW101 przy Lotnisku Stavanger Sola. W ośrodku szkoleniowym znajduje się Pełny Symulator Lotu AW101 (ang. Full Flight Simulator), który posłuży do szkolenia norweskich załóg śmigłowcowych i będzie dostępny także dla innych klientów użytkujących AW101.

Pierwszy kurs szkoleniowy w ośrodku – dla pilotów Królewskich Norweskich Sił Powietrznych - rozpoczął się również wczoraj, poprzedzając dostawę pierwszych dwóch AW101 z transzy 16 maszyn zamówionych przez norweskie Ministerstwo Sprawiedliwości i Bezpieczeństwa Publicznego do realizacji misji poszukiwawczo-ratowniczych.

Z przyjemnością dokonuję uroczystego otwarcia Norweskiego Ośrodka Szkoleniowego AW101, który dzięki wykorzystaniu najnowocześniejszych symulatorów i technik szkoleniowych, umożliwi przeprowadzenie zaawansowanych kursów szkoleniowych naszym załogom śmigłowcowym realizującym misje poszukiwawczo-ratownicze w Norwegii. Ośrodek nie tylko pomoże obniżyć koszty szkolenia, ale – co najważniejsze – poprawi także bezpieczeństwo i umożliwi załogom poznanie nowych możliwości jakie śmigłowiec AW101 i jego systemy zapewnią będąc w służbie naszych sił powietrznych.

Per-Willy Amundsen, Minister Sprawiedliwości i Bezpieczeństwa Publicznego Norwegii

Ten symulator AW101 oferuje najnowsze osiągnięcia w zakresie technologii symulacyjnych i umożliwi nam zapewnienie norweskim pilotom najwyższej jakości szkolenia. Produkowane dla norweskiego klienta AW101 są dzisiaj bez wątpienia najbardziej zaawansowanymi technologicznie oraz oferującymi najlepsze zdolności śmigłowcami poszukiwawczo-ratowniczymi na świecie i nie możemy doczekać się chwili, gdy te maszyny wejdą do służby, aby nieść pomoc norweskiemu społeczeństwu przez wiele nadchodzących lat.

Daniele Romiti, Dyrektor Zarządzający, Leonardo Helicopters

Pełny Symulator Lotu AW101 (ang. Full Flight Simulator), wspólnie opracowany przez Leonardo i firmę CAE na Poziomie D, czyli najwyższym dla komercyjnych symulatorów lotu, to urządzenie CAE Serii 3000. Umiejscowiony w nowo dobudowanym skrzydle do Ośrodka Szkolenia Lotniczego firmy Thales, symulator jest obsługiwany i zarządzany przez firmę Leonardo Helicopters, która prowadzi szeroką gamę kursów szkoleniowych jako OEM (eng. Original Equipment Manufacturer). Ponadto w ośrodku znajdować się będzie urządzenie, będące własnością Królewskich Norweskich Sił Powietrznych, które posłuży do szkolenia załóg śmigłowcowych w zakresie posługiwania się konsolą misji SAR realizowanych z użyciem AW101. Ośrodek jest zlokalizowany w odległości zaledwie 800 m od Lotniska Stavanger Sola, co sprawia, że jest łatwo dostępny dla załóg z całego świata, które mogą uczestniczyć w kursach na nowy typ, doszkalających oraz specjalistycznych z zakresu obsługi śmigłowca AW101.

Czytaj też: Warszawska prezentacja AW101. Ciężka maszyna w ofercie dla Polski

Pełny Symulator Lotu AW101 zapewnia wysoki poziom realizmu podczas szkoleń z zakresu realizacji konkretnych misji, włączając w to misje poszukiwawczo-ratownicze (SAR), w tym na polu walki (Combat SAR), transport na morskie platformy wydobywcze oraz inne operacje morskie. Symulator umożliwia pilotom przećwiczenie trudnych procedur bez ryzyka – takich jak lot na niskim pułapie, działanie w ograniczonej przestrzeni, autorotacja czy lądowanie na platformach morskich. Symulator AW101 łączy opracowany przez firmę Leonardo Helicopters dynamiczny model lotu i modelowanie awioniki oraz oprogramowania z kluczowymi technologiami symulacyjnymi firmy CAE, takimi jak: elektryczny system kinematyczny o sześciu stopniach swobody z wydajną platformą wibracyjną odtwarzającą bodźce o krytycznym znaczeniu dla pilotów śmigłowców, system wizualny CAE Medallion-6000, a także sferyczny system wyświetlania z bezpośrednią projekcją o ekstremalnie szerokim polu widzenia – 210 stopni na 80 stopni. Nowy Pełny Symulator Lotu AW101 obejmuje także ważne systemy misji, takie jak tryb autopilota SAR, mapa cyfrowa, radar, komputer zarządzania misją, wielofunkcyjne jednostki sterujące i wyświetlające, wyświetlacze kokpitu oraz system flotacyjny.

Nowy ośrodek szkoleniowy dla użytkowników śmigłowców AW101 w Sola będzie specjalnym oddziałem Akademii Szkoleniowej Leonardo Helicopters z siedzibą w Yeovil, powiększając tym samym sieć Regionalnych Ośrodków Szkoleniowych Leonardo Helicopters. W grudniu 2013 r. firma Leonardo Helicopters podpisała kontrakt z norweskim Ministerstwem Sprawiedliwości i Bezpieczeństwa Publicznego na dostawę 16 śmigłowców AW101 w konfiguracji SAR wraz z usługami wsparcia i szkolenia na pierwsze 15 lat eksploatacji maszyn.

Reklama

"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie

Komentarze (3)

  1. kobuz#

    Inni pokazują, jak się dba o własne siły zbrojne i nie czeka się na Amerykanów. Zamiast dyskutować i przekształcać w nowe holdingi, Czesi i Norwedzy pokazują, jak się unowocześnia siły zbrojne. Powoli, ale systematycznie. A w Polsce głośne obietnice 2% PKB, czego absolutnie nie widać w wydawanych sumach na zbrojenie.. Ot, polska rzeczywistość.. so what

  2. Ktos

    No i tak właśnie powinno byc u nas SAR MSWiA a nie marnotrawić kasę MONu aby utrzymać etat gen.

    1. KrzysiekS

      KrzysiekS->Ktos Masz rację 4 maszyny SAR MSWiA i 4 maszyny ZOP MON zamówienia MSWiA w przypadku śmigłowców powinny by c realizowane wspólnie z MON (większa liczba inna cena u dostawcy, być może inne zakupy MSWiA jak karabinki itp powinny być realizowane wspólnie a przynajmniej zamawiane wspólnie potem koszty można rozbić mało tego MON kontrolowało by cenę zakupów MSWiA i na odwrót).

    2. dk.

      Tym bardziej, że obecna forma machiny urzędniczej MON, to oczywisty hamulcowy poprawy obronności. Czyli efekt końcowy identyczny, jak byłby w wypadku sabotażu.

  3. Alexxx

    Czyli będziemy sie u nich szkolić jak wybierzemy ofertę Leonardo.....

Reklama