Orzeł znów do remontu

8 października 2021, 12:43
ORP_Orzel_Pioch1
Fot. kmdr ppor. Radosław Pioch/3 FO
Reklama

Komenda Portu Wojennego Gdynia poinformowała o udzieleniu PGZ Stoczni Wojennej zamówienia na naprawę bieżącą okrętu podwodnego ORP Orzeł. Wykonawcy poszukiwano od kwietnia bieżącego roku, a zamówienia udzielono ostatecznie 1 października.

Zakres naprawy obejmuje w szczególności konserwację i naprawę kadłuba, naprawę zbiorników wysokiego ciśnienia, balastowych, paliwowych, napraw hydrauliki sterowej i ogólnookrętowej, systemu wydechu spalin. Udzielenia zamówienia dokonano w oparciu o procedurę ograniczoną przyspieszoną. Złożoną ofertę oceniono biorąc po uwagę przede wszystkim cenę oferty (90 proc. oceny) oraz "ryzyko poniesienia kosztów wykonania prac nieobjętych zamówieniem podstawowym, a których wykonanie jest niezbędne do prawidłowego wykonania lub zakończenia prac (10 proc.)". W postępowaniu złożono łącznie dwie oferty. Ostateczny kontrakt ma wartość prawie 22,5 mln PLN wraz z VAT-em. Jak wynika z opublikowanych informacji zwycięski oferent zleci prawdopodobnie część prac podwykonawcy lub podwykonawcom.

Okręt podwodny ORP Orzeł należy do sowieckiego projektu 877E (typ Pałtus) z napędem konwencjonalnym i został przekazany polskiej marynarce wojennej w połowie 1986 roku. Wówczas była to nowoczesna jednostka myśliwska. Obecnie jest to jedna z najstarszych jednostek tego typu na świecie. W 2014 jednostka trafiła do generalnego remontu, który miał potrwać dziewięć miesięcy. Prace jednak przedłużyły się z uwagi na poszerzenie ich zakresu jak i w wyniku uszkodzeń powstałych w trakcie prowadzonych prac. Jednostka uderzyła m.in. w suchy dok w trakcie wyciągania do niego, a w 2017 na pokładzie wybuchł pożar. W morze Orzeł zdołał wyjść dopiero w 2018 roku, ale prowadzono na nim kolejne prace.

Okręt jest wykorzystywany w działalności szkoleniowej. W styczniu 2021 roku odbył rejs szkoleniowy, brał też w bieżącym roku udział w innych ćwiczeniach na morzu. Obecna naprawa jest planowa i zapewne ma na celu utrzymania jednostki w służbie. Jest to konieczne w wyniku problemów z zakupem następcy i wycofaniem ze służby wszystkich pozostałych okrętów podwodnych Marynarki Wojennej, należących do jeszcze starszego typu Kobben. Dzięki utrzymaniu Orła w służbie Polska ma zachować kadry i infrastrukturę dla okrętów podwodnych które mają zostać zakupione w kolejnych latach w ramach programu Orka. W służbie pozostanie najprawdopodobniej do końca dekady.

Reklama
Reklama
Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 96
Reklama
wtedy nie zatonie
piątek, 5 listopada 2021, 10:53

w planach wykonanie okrętowej kaplicy i zamontowanie mobilnego ołtarza?

kamyl
niedziela, 10 października 2021, 13:49

Nie rozumiem dlaczego do tej pory nic nie zrobiono... Skoro PiSu nie stać na oceaniczne okręty podwodne to dlaczego nie kupią kompaktowych szturmowych okrętów do 500 ton wyporności np. Włoski drass DG 550 czy Turecki STM 500? Takie okręty są znacznie tańsze i szybciej się je buduje oraz bardzie nadają się na akwen tj. Morze Bałtyckie. A Orła jeszcze sprzedać jako agresora dla USA

SYGNALISTA
niedziela, 10 października 2021, 13:34

Okręt ma być przekazany strukturom NATO i po wyremontowaniu go mówi się o stoczniach Niemiec alb Francji ,ma służyć jako okręt radio wywiadu ,szpiegowsko-dywersyjny jako jednostka operacyjna dla całych struktur NATO

Krzys
niedziela, 10 października 2021, 11:28

Wydokowywanie Orła generuje niepotrzebne koszty. Niech on tam już zostanie...

;)))
poniedziałek, 11 października 2021, 08:56

...jako pierwszy na świecie okręt-dok-pomnik ! (oczywiście imienia świętej pamieci itd...)

Popieusznik
środa, 13 października 2021, 10:05

Nie bój się, dokończ. Pomnik imienia ś✞p Jana Pawła II.

Jato
niedziela, 10 października 2021, 08:59

Orzeł jako okręt szkolny, bo przecież nie bojowy, ma służyć do końca dekady. A co potem z tymi wyszkolonymi ? Będą bawić się swoimi okręcikami podwodnymi w czasie kąpieli w wannie ? Bo jak wskazują wszystkie znaki na ziemi i na niebie, za ministra Błaszczaka nowe okręty podwodne PMW ujrzy nie wcześniej jak po roku 2040. O ile w ogóle ujrzy. A jesteśmy taką potęgą. Oczywiście tylko oficjalnie, czytaj, propagandowo.

War
niedziela, 10 października 2021, 19:47

Jak mozna wyszkolic marynarzy na okrecie zlomie z systemami z lat 80tych??????

Jato
poniedziałek, 11 października 2021, 07:23

A jak to jest, że przyszłych kapitanów nowoczesnych statków i przyszłych dowódców okrętów, szkoli się na żaglowcach ?

heheh
sobota, 9 października 2021, 23:03

Cytuję klasyka: " Czy słowo może zatopić wielki okręt bojowy ?..."

Zobaczymy za 10 lat
sobota, 9 października 2021, 22:08

Montują najnowsze tajne uzbrojenie, jakie? Tego nie mogę napisać

Tajny agęułnt
niedziela, 10 października 2021, 10:38

Szybkostrzelne proce bojowe z pociskami manewrujacymi i rozsmieszajacymi, ale to tajemnica prosze dalej tego nie podawac...

Ernst Stavro Blofeld
sobota, 9 października 2021, 20:54

Dramat. Rządzą ultra patrioci z PiS a MW tonie, tylko obiecanki cacanki i wywożenia miliardów do USA

Jarecki
sobota, 9 października 2021, 20:16

Po co remontować tą trumnę. Chyba tylko po to aby co niektórzy się nachapali. Wartość bojowa tej krypy jest zerowa.

Piotr II
sobota, 9 października 2021, 18:16

Niekończąca się opowieść, przykre i tragiczne.

HMS292
sobota, 9 października 2021, 17:55

Ja rozumiem że tradycja zobowiązuje ale ten okręt stanowi większe zagrożenie dla załogi niż na przeciwnika. Żeby czasem nie stało się z Orłem to co z Kurskiem.

x
sobota, 9 października 2021, 20:17

Kursk zatopili amerykanie.(USS Memphis USS Toledo).

chateaux
niedziela, 10 października 2021, 06:36

Gdyby zatopili go Amerykanie, na dodatek dwóch, to nie byłoby co z niego zbierać, nie mówiąc o wydobywaniu.

y
niedziela, 10 października 2021, 00:17

Dowcipne !

x
niedziela, 10 października 2021, 08:51

Pisalem juz ze mam zdjecia wraku Kurska z doskonale widocznym otworem po wejsciu torpedy z blachami kadluba wgietymi do srodka wokol otworu.Torpeda MK-48.Jeszcze dowcipniejsze.

Yeti
niedziela, 10 października 2021, 13:30

Ta.. masz nawet pewnie zdjęcie samej torpedy.

Szczery
sobota, 9 października 2021, 23:44

Kursk zatonął w wyniku podania szczepionki antycovidowej.

Maldek
sobota, 9 października 2021, 15:50

Już by jaj nie robili i go zezlomowali co nas nie stać na co najmniej 3 okrety na sie dziwię tym marynarza że jeszcze do tej trumny chcą wchdzic

Wsa
poniedziałek, 11 października 2021, 08:24

Jak ciebie stac to idz i kup. Za swoje. Daj przyklad.

janek
sobota, 9 października 2021, 12:32

Morze:) w końcu zakończy się ,,epopeja'' niepotrzebnych o.p. w jeziorze operacyjnym Bałtyk?:))))

Gienek
sobota, 9 października 2021, 18:15

Ja mam prowokacyjne pytanie. Czy zamiast topienia pieniędzy w kolejny remont tej trumny nie wydać tych pieniędzy np. na ok. 4 tyś kolejnych MSBS Grot? Co ma w przypadku większą wartość w sytuacji konieczności opędzania się od tej swołoczy ze wschodu jak się nam zwalà na plecy?

Victor
sobota, 9 października 2021, 23:01

Prowokacyjnie pomyśl. Widzisz co się dzieje na granicy. Nie wojna ale i nie spokój. Pomyśl że to samo może być na granicy morskiej. Sprowadzamy gaz statkami z USA. Budujemy gazociąg z Norwegii. Brakuje ci wyobraźni co może się stać.

Gienek
niedziela, 10 października 2021, 08:42

I serio taki złom ma odstraszać agresora? To może jeszcze „Błyskawice” wypuścić w morze a z Dzwonu Zygmunta odlać armaty, które zostaną ustawione na „Darze Pomorza”. ?

Gienek
sobota, 9 października 2021, 18:15

Ja mam prowokacyjne pytanie. Czy zamiast topienia pieniędzy w kolejny remont tej trumny nie wydać tych pieniędzy np. na ok. 4 tyś kolejnych MSBS Grot? Co ma w przypadku większą wartość w sytuacji konieczności opędzania się od tej swołoczy ze wschodu jak się nam zwalà na plecy?

Edda
niedziela, 10 października 2021, 19:49

Grot nie ma tu zadnej wartosci bojowej. Napisz jeszcze ze zamiast Orla lepiej kipic 1mln strzal. Efekt taki sam.

rezerwa 77r.
sobota, 9 października 2021, 11:09

przypominam że od czasu tzw. przemian systematycznie i z premedytacją demontowano armię , likwidacja garnizonów na wschodzie , wyprzedaż magazynów na godzinę ,, W" wyprzedaż budynków koszarowych i reszty , likwidacja służby wartowniczej , wprowadzono prywatne firmy ochroniarskie , likwidacja kuchni , wprowadzenie CATERINGU , co może ,, rozwolnić " żołnierzy , dziwne zakupy np. LEOPARDY za 1 euro koszt naprawy miliardy , czy np. MIG -29 od ,, sąsiada " czym zmniejszono ilość nowych samolotów : modernizacja ŻEGLAREK kilku siedzi ,, zniknęło setki mln. " czy dziwna bezkosztowa budowa GAWRONA // dobrze że PiS zakończył , gdyż kadłub miał zostać sprzedany lub złomowany ,

Oll
niedziela, 10 października 2021, 19:50

Brednie i tyle. Dam wymyslasz takie bzdury?

heheh
niedziela, 10 października 2021, 14:56

celnie w sedno

MI6
sobota, 9 października 2021, 15:02

gdyby nie Leo za 1 euro to dziś jeździlibyśmy jedynie na T72 i twardych, MiGi zmniejszyły liczbę nowych samolotów??? o czym bajdurzysz? myślisz, że gdybyśmy nie wzięli migów od Niemców to w to miejsce kupilibyśmy nowe? nic z tych rzeczy chłopie, akurat te zakupy jak na tamte czasy były sensowne, co do reszty twoich opinii-pamiętasz wojsko z twoich czasów a czasy się zmieniają, dziś nie mamy już 400tys wojaków i poboru jak w latach 70-tych to i potrzeby inne

Xpt
sobota, 9 października 2021, 22:26

Zajechane leopardy i jeszcze bardziej zajechane migi-29 nie są realną siłą bojową a kosztują bardzo dużo w utrzymaniu.

rezerwa 77r.
sobota, 9 października 2021, 19:32

wszak miała być jedna eskadra F-16 więcej , LEOPARDY modernizacja , zostały rozebrane na żądanie NIEMIEC ,, producenta " ażeby określić ile czego potrzeba do remontu , dostawy bardzo ,, kuleją " /// LEOPARDY wstrzymały wszelkie działania przy możliwej modernizacji posiadanych czołgów , wstrzymywano ciągle modernizację BWP czy nawet MIG-29 , na czyje życzenie zlikwidowano zakłady produkujące proch ,

Spissek
sobota, 9 października 2021, 23:46

Tak, dzięki chytrym działaniom Niemiec zaprzestano też modernizacji polonezów.

Ty tak poważnie
poniedziałek, 11 października 2021, 09:55

Tu nie chodzi o spisek Panie Spissek. Tylko każdy dba o swoje interesy "prawie każdy". Jak patrzy się na to co robią miejscowi nadzorcy narodu to jesteśmy jednym z wyjątków na tle świata.

Wit
sobota, 9 października 2021, 13:07

Do dziś na allegro działają firmy o których wspominasz.

nick
sobota, 9 października 2021, 10:57

Przedłużanie fikcji o polskich siłach podwodnych. Najlepiej wydzierżawić ze 2 okręty od kogoś na Bałtykiem ,żeby utrzymywać załogi .Bo nowe okręty o ile będą to za minimum 10 lat.

Tiger
sobota, 9 października 2021, 10:43

To pokazuje Niemoc wszystkich Rzadow ktorecelowo Niszczyli Armie dlaczego zginęli wszyscy ważni wojskowi po to a by nie było nowoczesnej Armi cel miała Rosja i Niemcy

BARON
sobota, 9 października 2021, 10:33

Złomowiska militarnego polandia c.d.

Xzibit
sobota, 9 października 2021, 09:21

Ten ORZEŁ to już od ładnych paru lat jest w remoncie no ale w sumie po co nam flota podwodna jak Niemcy i ruskie takie mają :)

rezerwa 77r.
sobota, 9 października 2021, 14:16

konkretnie od 2014 r.

Anonim
sobota, 9 października 2021, 05:33

To jakiś żart ? Znów, przecież Orzeł jest w remoncie od co najmniej kilku lat. Tymczasem polscy marynarze już nie mają na czym pływać. Na dzień dobry należy wydzierżawić od Niemiec jeden okret podwodny i zdecydować wreszcie co dalej. Jeśli mają być niemieckie to zamówić dwa nowe plus ten używany do szkolenia. Francja nie proponuje nic pomostowego poza remontem ....Orła. Chociaż po klesce w Australii przydałby sie im chociaż mały sukces na otarcie łez, można u nich zamówić ze dwa/trzy okrety i pociski manewrujące. Szwedzi niby proponują jakiś okret pomostowy, problem w tym, ile lat budowali by nowe okrety ? Można też kupić okrety podwodne z Koreii Południowej, plus pociski manewrujące. Albo używane z Australii, kiedy bedą wymieniane na okrety z USA.

litości
sobota, 9 października 2021, 03:03

nie meczcie już dziadka Orła, pora na młode pokolenie z ogniwami niezależnymi od powietrza a z dziadka można zrobić mini muzeum sam bym się przeszedł :)

kazio
sobota, 9 października 2021, 01:14

Stan tego okrętu doskonale odzwierciedla stan obecnego rządu i ich działania. Niemoc, gaszenie pożarów i brak kompetencji.

xxc
piątek, 8 października 2021, 23:42

Jezus Maria! Ten okret to wieksze zagrozenie dla zalogi niz dla przecienika. Przeciez on ma zerowe zdolnosci bojowe!

Wojmił
piątek, 8 października 2021, 22:51

Przestańcie już kontynuować tę donkiszoterię z okrętami podwodnymi... koszt ich utrzymania jest wysoki a marynarze mogliby być wykorzystani lepiej gdzie indziej...

Chateaux
sobota, 9 października 2021, 16:44

Tak, w polu przy wykopkach

Jato
sobota, 9 października 2021, 09:28

Wojmil - Na przykład przy sadzeniu ziemniaków.

R2d2
piątek, 8 października 2021, 22:07

Przeczytałem tytuł i pomyślałem że to rozwikłanie zagadki kolizji amerykańskiego okrętu podwodnego Seawolf...

Gdynianin
piątek, 8 października 2021, 21:56

Orzeł to złom, prędzej uwierzę że chodzi o podtrzymanie stoczni MW, która też jest w żałosnym stanie....może nawet i bardziej żałosnym niż Orzeł.

Andrettoni
piątek, 8 października 2021, 21:55

Trzeba było go zezłomować 10 lat temu i zaoszczędzone pieniądze przeznaczyć na coś co pływa.

Fanlub Daviena i GB
sobota, 9 października 2021, 11:25

Np. na "rakietowe" fregaty OHP? Dobre, bo amerykańskie? :D

Tom
sobota, 9 października 2021, 01:47

Śledzika ?

Polo
piątek, 8 października 2021, 21:45

Sabotaż poprzez bezmyślne topienie pieniędzy w sprzęt o zerowej wartości bojowej. Musimy zacząć wdrażać założenia Armii Nowego Wzoru.

Piotr
piątek, 8 października 2021, 21:11

Z kupy bata nie ukręcisz!

Alojzy
piątek, 8 października 2021, 20:30

Marynarka powinna go nazwać ORP Błaszczak. Zaraz znalazły by się pieniądze na remont i modernizację. To byłoby oczko w głowie ministra.

BUBA
piątek, 8 października 2021, 20:05

To juz nawet smiechu nie jest warte..... Orzel do kasacji i juz ... ktos juz siebie samego oklamuje ... nie szkoda wam pieniedzy .... moze i ludzi wam tez nie szkoda ...

sobota, 9 października 2021, 00:23

Nie ich pieniądze, więc mają to w d...e.

Dudley
piątek, 8 października 2021, 20:02

Skoro i tak służy jedynie do celów szkoleniowych to należy przestać palić głupa i dać go do remontu producentowi, zrobią to raz i dobrze. Najwyżej zamontują parę dodatkowych nie autoryzowanych urządzeń. Znacznie więcej kasy dostarczymy Rosjanom kupując ich gaz, ropę, węgiel i inne kopaliny.

Monika177777
piątek, 8 października 2021, 19:59

Warto lizingowane a puzniej kupić

rezerwa 77r.
piątek, 8 października 2021, 21:47

pamiętaj ,, później , później " z jakiego kraju piszesz , / POLKĄ nie jesteś ? /

SpartanDG
piątek, 8 października 2021, 19:35

Myślę, że znajdą się pieniądze na OP. Pytanie skąd I czy będą nowe. Nowych odrazu nie dostaniemy, budowa trwa latami a jeszcze współpraca finansowa. Nie wcześniej jak 5-6 lat. Trzeba szukać gdzie indziej. Jest propozycja szwedzka ale coś to jakoś za dobrze nie widzę. Jest i francuska. Swego czasu mówili, że mogą wyremontować i wyposażyć Orła czyli OP typu Kilo. Co ciekawe ten sam typ jest w Rumunii nie użytkowany od 20 lat. Przemysł francuski ma możliwości żeby te dwa okręty służyły dobrze Polsce przez kolejne 20 lat. I brać nowe OP z Francji we współpracy z polskim przemysłem. Nasz na to stać. Można postawić na Scorpene w liczbie 4 szt albo nawet 4 Barakudy z francuskimi rakietami. Bajka. Razem moglibyśmy mieć 6 OP. Trzymam kciuki za szybki i dobry wybór.

piątek, 8 października 2021, 20:57

Bartosz
piątek, 8 października 2021, 19:23

Problemy z zakupem? Umówmy się, że nikt tu niczego nie kupuje - to jest realny problem.

Slayer
piątek, 8 października 2021, 19:06

Coś strasznego....... Wstyd na cały świat :/

rezerwa 77r.
piątek, 8 października 2021, 18:51

jest okazja należy bardzo poważnie rozmawiać z AUSTRALIĄ , przechodzą na okręty z napędem ,, ATOMOWYM " COLLINSY wymiarami podobne do ORŁA , projekt SZWEDZKI po modernizacji /// lub KOREA POŁUDNIOWA OKRĘTY HDS 500 RTN

ppp
piątek, 8 października 2021, 22:11

Okręty typu Oberon wycofali po 28-31 latach . Collins jest w służbie 25(27) lat a warunki w jakich służyły okręty tego typu raczej nie były lepsze niż warunki z Morza Bałtyckiego i stan kadłubów czy mechanizmów może być niewiele lepszy lub nawet gorszy ( mechanicznie możliwe , że są bardziej zadbane niż ORP Orzeł) od naszego Orła . Collinsy są już wyeksploatowane i nie warto byłoby w nie się pchać . Jeżeli myśli się o okrętach podwodnych to należy brać pod uwagę znacznie młodsze jednostki lub nowe . To są okręty podwodne i ze względu na bezpieczeństwo ich służba jest krótsza niż jednostek nawodnych !!! Korozja blach kadłuba ciśnieniowego znacznie ogranicza dopuszczalne głębokościowe parametry jednostek . To nie są jednostki zbudowane ze stopów tytanu charakteryzujących się zwiększoną odpornością na korozję , których służbę można znacząco przedłużyć w stosunku do jednostek zbudowanych z bardziej konwencjonalnych materiałów . !!!

dropik
piątek, 8 października 2021, 20:58

B. dobry pomysł collinsy bedą już za 10-15 lat :P

YellowSubmarine
piątek, 8 października 2021, 18:30

A ja tam wiem że w trójmieście mają młodych -zdolnych podwodniaków którzy już konstruują swoje "łodzie podwodne " tylko czasy jeszcze nie te co trzeba nadeszły

Stary
piątek, 8 października 2021, 18:03

Uff, odetchnąłem z ulgą. To nie Orzeł zderzyła się z Seawolfem...

X
piątek, 8 października 2021, 17:58

Z Orlem jak z Honkerami i Starami z remontów wychodzą w gorszym stanie niż idą na niego

szweju
piątek, 8 października 2021, 22:55

no proste paliwo i części same się nie wyniosą za bramę ;-)

Lord Godar
piątek, 8 października 2021, 16:40

Tak zapytam z ciekawości ... Ile to już kasy poszło na ten okręt i ile jeszcze pójdzie , zanim ktoś wreszcie pójdzie po rozum do głowy i stwierdzi , że już nie warto bo i tak pożytku z tego nie będzie ? Tylko stocznia ma robotę i firmy , które potraktują to jako okazję aby coś zarobić , a efektem i skutkami i tak się nie przejmują , bo ten okręt to studnia bez dna i z takim podejściem jaki ma MON do prowadzenia jego remontów , to już chyba nigdy nie odzyska pełni możliwości operacyjnych . To już tylko gonienie króliczka pod pozorem utrzymania załogi w kupie ...

Rhotax
sobota, 9 października 2021, 07:12

Zadzwonie do MON i spytam. Podsunąłem pomysł budowy Łuku Tryumfalnego Zwycięstwa w Afganistanie .

Kmicic
piątek, 8 października 2021, 16:26

Kończ waść, wstydu oszczędź

Jan
piątek, 8 października 2021, 16:25

Będzie jak nowy , bedzie pan zadowolony.

Jerzy
piątek, 8 października 2021, 16:12

Sądząc po zdjęciu tytułowym to wprawdzie nie "Orka", ale za to znakomicie imituje Walenia.

Kompetencje
piątek, 8 października 2021, 15:53

Gdzie nam Orki budować skoro o jednego starego lumpa zadbać nie potrafimy?

piątek, 8 października 2021, 15:51

Zostawić miecznika i orke i kupić i to szybko 1 dywizjon nsm, 3 dywizjon homara i jeden dywizjon Wisły.

prezes
piątek, 8 października 2021, 22:56

może zamiast homara to ośmiorniczki albo inne plusy z karty pisu?

Wlad
piątek, 8 października 2021, 15:24

Jak to jest, że okręty podwodne zbudowane w stoczniach zachodnich bez problemu służą 30-40 lat, a okręty zbudowane w ZSRR i Rosji po 15-20 latach to niesprawny złom. Dobrze, że "Orzeł" utrzymuje się na jeszcze powierzchni wody, a nawet po zanurzeniu jeszcze się wynurzył! Rumuński okręt tego samego typu od 20 lat nie pływa i służy do szkolenia stojąc na "kołkach" w suchym doku. Oby "Orła" nie czekał taki los. A "pomostówek" na horyzoncie nie widać.

ppp
piątek, 8 października 2021, 21:55

Trochę należy zapoznać się historią ORP Dzik (sov. B441) typ 641- 1966-2003 ORP Wilk ( sov. B98) typ641 - 1963-2005 . Sowieckie okręty podwodne wytrzymują w służbie na Bałtyku( zasolenie- niska temperatura) 30-40 lat . W sowieckiej i rosyjskiej flocie okręty tego typu służyły po ok 30 lat ORP Orze (II) typ 613 1954-1983 ......... ORP Orzeł (III) - 1986 - .... ORP Sokół typ Kobben - 1966-2018 - przeszedł gruntowny remont z dokładnym remontem i wypiaskowaniem kadłuba - zmniejszona grubość blach chyba ograniczała dopuszczalną głębokość zanurzenia w stosunku do oryginalnej specyfikacji typu . Głębokość testowa zanurzenia 180 m (orygnalnie) . Dla porównania sowieckie okręty typu 641 pod względem parametrów wytrzymałościowych kadłuba przewyższały Kobbeny . Głebokość testowa tych okrętów - 246-296 m (robocza 280m) , maksymalna dopuszczalna 380 m . Dla Bałtyku średnia głebokość 52,3 m maksymalna 459m dlatego Kobbeny jako małe okręty były wystarczające do służby na tym akwenie i w strefie przybrzeżnej . Typ 877 głębokość operacyjną ma niższą? jak typ 641 , która wynosi 240 m oraz maksymalną ok 300 m , jest jednak jednostką w której zadbano szczególni o wyciszenie i wygłuszenie generowanych dźwięków - co szczególnie w latach 80-tych XXw . stawiało to jednostki w czołówce najlepszych okrętów podwodnych . ORP Orzeł ma już swoje lata i dochodzi do swego kresu w służbie ze względu na nieubłagane procesy korozyjne i zużycie mechaniczne mające ogromny wpływ na bezpieczne używanie łodzi podwodnych z powodu na ciśnienia i odkształcenia kadłuba podczs zanurzeń .

dropik
piątek, 8 października 2021, 21:05

po jakich 20 latach . nasz kilo ma prawie 35 lat i był eksploatowany nieudolnie i bez wsparcia producenta, bezkosztowo. Ogolnie to złom ze wyposażeniem z lat 80tych. ogolnie masz rację ruski sprzet sie zuzywa szybciej

messer
piątek, 8 października 2021, 19:31

jakoś w Algierii Kilosy to nie złom. W Wietnamie też nie :D. Ostatnio algierskie okręty podwodne przepędziły izraelskiego Delfina. I co, można? Można. No ale Algieria ma ciepłe relacje z Rosją, dostęp do części łatwy.

Marco
piątek, 8 października 2021, 19:25

To nie tak... okręty buduję się by służyły przez te kilkadziesiąt lat ale co 5-7lat należy przeprowadzić remont. Co drugi raz remont generalny, tylko w Polsce ten okręt podwodny nigdy nie przeszedł remontu głównego. Remonty doraźne to i owszem ale jakiej jakości? Kto to niby miał zrobić? Nie wiem czy gdzieś na świecie jest na "chodzie" w przyzwoitym stanie okręt tego typu i rocznika. Argentynski i filipiński u-boot się rozsypały a były podobne rocznikowo więc domniemanie o jakości wykonania wsadz pan sobie w buty.

piątek, 8 października 2021, 20:12

Z tą różnicą, że tamte okręty się zanurzały

fghjk
piątek, 8 października 2021, 18:39

Bo na zachodzie sie sprzet wojskowy, nie tylko okrety, regularnie modernizuje i naprawia. A u nas to od zawsze panuje mentalnosc ze sprzet raz kupiony sluzy dopoki sie nie "rozkraczy". Tyle ze, jak juz sie "rozkraczy" to czesto nie ma za bardzo juz co remontowac i modernizowac, a nawet jak jeszcze by sie dalo to koszty sa tak horrendalne ze po prostu nie warto. to nie kwestia tago kto wyprodukowal tylko kto i jak uzytkuje. Inny przyklad MiG-29 w naszym lotnictwie, albo Mi-24, albo T-72 ( az dziwne ze zdecydowali sie w koncu jes odremontowac i choc troche w mninmalnym stopniu usprawnic). I tak jest praktycznie z kazdym sprzetem. F-16? Jakie byly w dniu zakupu takie sa, a plany jakiejs modernizacji to w glebokiej "wiadomo gdzie" sa i tak sobie beda pewnie latac az za kilka kilkanascie lat tez beda tak jak teraz MiG-29 ledwo latajacymi wrakami.

dropik
piątek, 8 października 2021, 21:10

jak mozesz modernizowac miga -29 ? oczywiscie możesz tam zainstalowac radar z Usa czy Izraela , ale na koniec i tak staniesz przed problemy wymiany silników czy innych agegatów które moze dostarczyć ci tylko producent , dziwnych częsci które moze jestes w stanie nawet wyprodukować , ale może sie okazać , że nie do konca będą takie jak powinny być (patrz serwis foteli wyrzucanych zakonczony śmiercią pilota).

Liwiec
piątek, 8 października 2021, 18:23

Ponieważ nie ma wsparcia serwisowego producenta, ani dostępności do oryginalnych części zamiennych.

ech te leniwe trolle
piątek, 8 października 2021, 17:15

Jak to jest, że co kolejny troll to bardziej beznadziejny? Orzeł ma 35 lat.

xXx
piątek, 8 października 2021, 15:13

Coś czuję, że prędzej się doczekamy okrętu kosmicznego, niż czegokolwiek z programu Orka.

Rhotax
sobota, 9 października 2021, 07:17

Raczej 5 Katedr do wyludzania kasy od naiwniakòw wierzacych.

Pjoter
piątek, 8 października 2021, 15:07

Już dajcie spokój szkoda kasy

Tweets Defence24