Technologie
ODIN zamiast ALIS. Nowy system do F-35
Pentagon poinformował, że eksploatowany dotychczas system ALIS (Autonomic Logistics Information System) służący do kontrolowania stanu technicznego i zamawiania części do F-35, planowania misji i remontów, zostanie zastąpiony nowym. Podobnie jak poprzednik zostanie on stworzony przez producenta Lightninga II, czyli Lockheed Martina.
System ALIS powstał w celu zwiększenia liczby dostępnych operacyjnie myśliwców F-35 w użytkujących go flotach. System ma jednak zdaniem amerykańskich wojskowych swoje wady. Po pierwsze szacuje się, że w czasie całego cyklu życiowego trwającego kilka dekad, jego funkcjonowanie kosztowałoby łącznie 16,7 mld USD. Po drugie US Air Force oceniło, ze jego obsługa dokłada jej 45 tysięcy dodatkowych roboczogodzin wynikających z tego ze nie wszystko działa i wiele pracy przy nim trzeba wykonywać poprzez manualne wprowadzanie danych. Powoduje to narzekania wśród pilotów a przede wszystkim personelu naziemnego. System ALIS jest też obwiniany o powodowanie opóźnień w prowadzeniu obsług samolotów, czyli jako obciążenie w procesie, który miał ułatwiać.
Czytaj też: Druga izraelska eskadra przezbrajana w F-35
Rozwiązaniem ma być zupełnie nowy system o nazwie ODIN (Operational Data Integrated Network), który ma zastąpić ALIS do grudnia 2022 roku we wszystkich samolotach poza tymi, które będą w tym czasie na okrętach. Zdaniem Pentagonu to realny, choć bardzo napięty termin.
ODIN ma powstać z myślą przede wszystkim o efektywności działania i w wyniku konsultacji przede wszystkim z pilotami i członkami personelu naziemnego. Wprowadzenie nowego — bazującego na przechowywaniu danych „w chmurze” i dostarczającego informacje niemal w czasie rzeczywistym — systemu ma m.in. doprowadzić do dalszego obniżenia kosztu godziny lotu Lightninga II.
SPY
Szpiegowanie użytkowników przez ALIS pominięte grobowym milczeniem. To temu systemowi akurat wychodzi perfekcyjnie ... Dramatyczne wady ALIS jako systemu do obsługi technicznej F35 posypane tona cukru i zalane lukrem. A trzeba powiedziec że ten system to skandal !
Logistyk z Jastrzębia
WP ma najlepsze rozwiązanie logistyki Komputer z 1988 r na,dyski Ich juz nikt nie kopiuje To jest zabezpieczenie
Tough79
No i nie wyszło bo tu akurat masz rację
Sztabowiec z Kielc
Kumpel po WAT po szkoleniu w USA został skierowany do logistyki Moze jemu przydał by sie taki system bo ma już cyber wprawę A u nas to kwiatek stoi na komputerze
Urko
ALIS był wadliwy od samego początku i wszyscy o tym wiedzieli. Nie wszyscy tylko chcieli o tym głośno mówić. Zmarnowano przez to dużo czasu i "troszeczkę" pieniędzy, ale w końcu rozsądek zwyciężył. I to chyba dobrze, prawda? Miejmy nadzieję, że nowy system będzie już "na czasie" i nie będzie wymagał, przy braku połączenia sieciowego podpinania nagrywarki płyt CD...
Olo
Teraz to w LM będzie wiedzieć nawet, jak pilot puści bąka. Mogą mu wtedy zdalnie kabinę przewietrzyć. I to z drugiego końca świata. No ale szpiegowanie przez sojusznika to nie szpiegowanie. Dokładnie jak w memie o fb i jego założycielu: kupiłem wyspę dla ochrony swojej prywatności z pieniędzy ze sprzedaży twojej prywatności.
Miszczu
Doskonały pomysł: zlecić opracowanie system firmie, która stworzyła poprzedni, pełen błędów. Wyglądać to będzie tak: L-M, aby jak najbardziej ciąć koszty, wepchnie gdzie się tylko da gotowe fragmenty systemu ALIS, zrobi nowy interfejs graficzny, po czym wystawi rachunek jak za system zupełnie nowy. W efekcie Pentagon będzie lżejszy o "kilka" dolarów, managerowie LM wypłacą sobie grube premie, oficjalnie ogłosi się ogromny sukces, a system jak był, tak będzie zbugowany a użytkownicy wściekli.
Clan of Xymox
Nic dodać, nic ująć.
Gts
Witaj w korporacji. Firmy takie jak LM już kilkanaście lat temu przestały szukać najlepszych rozwiązań dla pentagonu, bardzo za to chcą sprzedać najdroższe, najlepiej właśnie w utrzymaniu.
Fan eksperta od badan F-35 przez CAGI.
Kiedys taki jeden ekspert od badan F-35 przez CAGI i od zwiekszania wytrzymalosci platowca na wieksza od dopuszczalnej pisal tutaj na forum, ze ALIS spowoduje, ze odtworzenie gotowosci bojowej bedzie trwalo, o ile pamietam godzine lub dwie (w kazdym badz razie mozna policzyc na palcach jednej reki), a tutaj prawdziwe zycie tak bolesnie zweryfikowalo ta alternatywna rzeczywistosc i ALIS bedzie zastapiony. I to jestdowod na to, ze tak usilnie wklejane przez tego pana broszurki reklamowe, niewiele maja wspolnego z rzeczywistoscia.
Gts
Z doświadczenia wiem, że każdy system który jest bezpośrednio połączony z producentem, generuje większe koszty, opóźnienia i przestoje niż nie podłączony. Po prostu producenci za dużo chcą tam umieścić, za dużo wiedzieć, za dużo części sprzedać i serwisów zrealizować. Oni twierdzą, że obsługa jest za słaba, żeby samemu panować nad serwisem, co w przypadku amatorskiego, niezbyt dobrze przeszkolonego personelu może być prawdą, ale jest to rzadsze zjawisko niż przestoje związane z "sabotażem" producenta (zużywające się przedwcześnie filtry, czujniki etc.)
reksio
Ja bym im sprzedał system WOG.
Fan eksperta od badan F-35 przez CAGI.
Kiedys taki jeden ekspert od badan F-35 przez CAGI i od zwiekszania wytrzymalosci platowca na wieksza od dopuszczalnej pisal tutaj na forum, ze ALIS spowoduje, ze odtworzenie gotowosci bojowej bedzie trwalo, o ile pamietam godzine lub dwie (w kazdym badz razie mozna policzyc na palcach jednej reki), a tutaj prawdziwe zycie tak bolesnie zweryfikowalo ta alternatywna rzeczywistosc i ALIS bedzie zastapiony. I to jestdowod na to, ze tak usilnie wklejane przez tego pana broszurki reklamowe, niewiele maja wspolnego z rzeczywistoscia.
Fanklub Daviena
He he he: jak LM coś wprowadza, to na pewno nie po to by obniżyć koszty... Mogę się założyć, że tak nie będzie. No chyba, że Pentagon zadbał, że "własność intelektualna" do tego oprogramowania będzie jego, ale na to LM się nie zgodzi. :)
Davien
Funku ale przeciez ty jak na razie zawsze zmyslałes:) Wiec i ten zakład przegrasz z kretesem jak każdy:)
chateaux
Akurat wszystko co powstaje za pieniadze Pentagonu jest wlasnoscia tego ostatniego.
Jassm
Cena za samolot F-35 i jego użytkowanie cały czas jest obniżana więc podejrzewam, że możesz przegrać ten zakład.
BUBA
Samolot na smyczy online. Tego nam potrzeba.......................................................................................................... ........................................................................................................................................................................................... Fajnie bo w ten sposób jest pełna kontrola nad uzbrojeniem w czasie rzeczywistym. Dzięki temu możemy zarządzać działaniami samolotu np. dając użytkownikowi uprawnienia użycia uzbrojenia i kupionych możliwości jedynie na danym obszarze. Po wyleceniu poza niego samolot działa w trybie serwisowym i musi wrócić do "wykupionego" obszaru działania...super narzędzie. Jestem za.
Davien
BUBA, jak nie wiesz jak działał ALIS czy teraz ODIN to po co głos w ogóle zabierasz
BUBA
Ten pan BUBA to nie ja, to ktos inny
Tough79
Prawdę pisze i jak zwykle zaklinasz rzeczywistość na swoje widzi mi się. Zarówno Alis jak i odin są narzędziem szpiegowskim a tym samym można za ich pomocą uczynić z tego cuda "nielota"
Logistyk z Jastrzębia
Zamowilem właśnie materiały budowlane Poprzez maszynopis w 3 kopiach A my chcemy obsługiwać F35