Reklama
  • Wiadomości

Nowoczesne minowanie dla Wojska Polskiego

Inspektorat Uzbrojenia rozpoczął postępowanie w celu zrealizowania pracy rozwojowej, dotyczącej systemu minowania Baobab-K. Jego efektem ma być wprowadzenie do Wojska Polskiego pojazdów, pozwalających na szybkie stawianie zapór minowych.

  • Pojazd Baobab-K prezentowany na MSPO 2016. Fot. Defence24.pl.
    Pojazd Baobab-K prezentowany na MSPO 2016. Fot. Defence24.pl.
  • Pojazd Baobab-K prezentowany na MSPO 2016. Fot. Defence24.pl.
    Pojazd Baobab-K prezentowany na MSPO 2016. Fot. Defence24.pl.
  • Platforma Baobab w trakcie prób poligonowych w 2010 roku. Fot. Jerzy Reszczyński.
    Platforma Baobab w trakcie prób poligonowych w 2010 roku. Fot. Jerzy Reszczyński.

Inspektorat Uzbrojenia zamieścił ogłoszenie o zamówieniu wykonania usługi w postaci realizacji fazy badawczo-rozwojowej dotyczącej opracowania Pojazdu Minowania Narzutowego (PMN) o kryptonimie Baobab-K. Przedmiotem zamówienia jest realizacja etapu projektowania i rozwoju a w szczególności wykonanie prototypu i dokumentacji technicznej PMN. Sama praca ma być wykonywana etapami a każdy etap zakończony badaniami potwierdzającymi spełnienie wymagań stawianych przez wojsko.

Realizacja zadania może zostać powierzona jednemu wybranemu Wykonawcy lub konsorcjum firm przy czym nie dopuszcza się składania ofert wariantowych oraz przewiduje się przystąpienie do ubiegania się o realizację zamówienia przez maksymalnie trzech Wykonawców.

Czytaj więcej: „Nowe otwarcie” systemu minowania Baobab 

Termin składania ofert wyznaczono do 25.04.2017 roku a głównym kryterium decydującym o udzieleniu zamówienia będzie najniższa cena. 

PMN ma służyć do stawiania narzutowych pól minowych o głębokości minimum 180 metrów i gęstości 0,15-1,2 miny na metr bieżący oraz powinien być posadowiony na podwoziu o napędzie 8x8 (kabina opancerzoną spełniającą 1 poziom ochrony balistycznej wg STANAG 4569). Umieszczona na nim zostanie platforma ze sterowanymi elektrycznie zainstalowanymi 6 miotaczami (stawianie pól w trybie autoamtycznym lub półautomatycznym  oraz o 1 poziomie ochrony balistycznej) wraz z układem hydraulicznym rozsuwu platform, umożliwiającym automatyczne „przejście” z trybu transportowego w bojowe (i odwrotnie).

Baobab
Platforma Minowania Narzutowego Baobab prezentowana na tegorocznym MSPO. Fot. Defence24.pl.

PMN powinien posiadać system teleinformatyczny umożliwiający sterowanie procesem minowania w tzw. trybie automatycznym jak i „ręcznym” z wizualizacją pola minowego na mapie cyfrowej z możliwością automatycznego przesłania meldunku (poprzez radiostację UKF) o ustawionym polu minowym (wraz z jego parametrami). Dodatkowo, obligatoryjnie powinien być wyposażony w urządzenie dźwigowe umożliwiające montaż/demontaż miotaczy na/z pojazd. PMN powinien być wyposażony w zdalnie sterowany moduł uzbrojenia z 12,7 mm WKM-B oraz w wyrzutnie granatów dymnych.

Przypomnijmy, że Wstępne Założenia Taktyczno-Techniczne (WZTT) na PMN Baobab-K powstały jeszcze w 2010 roku a dopiero w 2014 roku konsorcjum firm w składzie Huta Stalowa Wola S.A. (lider), Jelcz Sp. z o.o., BZE Belma S.A., WB Electronics S.A., AREX Sp. z o.o. oraz WITI opracowało dokumentację etapu Określenie Założeń do Projektowania za kwotę niemal 500 tys. zł.

Baobab
Platforma Baobab w trakcie prób poligonowych w 2010 roku. Fot. Jerzy Reszczyński.

W sierpniu 2015 roku IU ogłosił postępowanie na realizację etapu projektowania i rozwoju pracy rozwojowej na opracowanie PMN, ale w przewidzianym terminie do MON nie wpłynął żaden, nie podlegający wykluczeniu, wniosek o dopuszczenie do udziału w nim. Kolejne postępowanie uruchomiono w listopadzie 2015 roku. Obecnie podejmowana jest więc kolejna próba realizacji tej fazy programu Baobab.

WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS
Reklama
Reklama