- Wiadomości
Nowe wcielenie czeskiego szkolnego odrzutowca L-39. Pierwszy lot
Demonstrator czeskiego samolotu szkolnego L-39NG pomyślnie odbył swój pierwszy lot. Maszyna wyposażona jest w silnik Williams International FJ44-4M, awionikę Genesys Aerosystems i wyświetlacze wielofunkcyjne firmy Speel Praha. Producent deklaruje, że pierwsze L-39NG trafią do użytkowników w 2018 roku.
Demonstrator czeskiego odrzutowego samolotu szkolno-treningowego L-39NG pomyślnie odbył swój pierwszy lot z lotniska zakładów Aero Vodochody w Odolena Voda. Zmodernizowany do wersji Next Generation (NG) popularny samolot L-39 wyposażony jest w silnik Williams International FJ44-4M, który zastąpił radziecką jednostkę napędową AI-25TL. Producent podkreśla, przy tym że do oblotu zmodyfikowanego samolotu doszło zaledwie trzy tygodnie po otrzymaniu nowej jednostki napędowej. Maszyna otrzymała również awionikę Genesys Aerosystems oraz wyświetlacze wielofunkcyjne i nahełmowe produkowane przez firmę Speel Praha. Widoczną zmianą kształtu L-39NG w stosunku do L-39 jest zastąpienie przez kompozytowe końcówki skrzydeł zbiorników paliwa. Pierwszy zbudowany od podstaw L-39NG ma wznieść się w powietrze w 2016 roku, a do klientów samoloty powinny trafić dwa lata później. Fabrycznie nowa maszyna ma charakteryzować się przeprojektowanym kadłubem, który będzie lżejszy, trwalszy i o lepszych własnościach aerodynamicznych od tego stosowanego w L-39. Zbiorniki paliwa mają zostać zamontowane w skrzydłach, a samolot ma otrzymać pięć pylonów na uzbrojenie.
Samolot L-39NG ma służyć do ekonomicznego (koszt poniżej 2500 USD za godzine) szkolenia załóg myśliwców 4. i 5. generacji. W pokazie, który miał miejsce przy okazji pierwszego lotu, wzięli udział dowódca Czeskich Sił Powietrznych Generał brygady Libor Štefánik oraz przedstawiciele Ministerstwa Obrony. Pierwszym odbiorcą odrzutowców L-39NG ma być firma LOM Praha, która świadczy usługi szkoleniowe dla sił zbrojnych Republiki Czeskiej w ramach Flight Training Center działającego na lotnisku w Pardubicach.
Prezes firmy Aero Vodochody, Ladislav Simek informował, że umowy o przystąpieniu do programu L-39NG lub listy intencyjne podpisano także z innymi odbiorcami cywilnymi: firmą szkolącą załogi samolotów bojowych Draken International z Florydy oraz zespołem akrobacyjnym Breitling Jet Team. Aero Vodochody chcą zainteresować swoją konstrukcją także innych użytkowników maszyn L-39, które w liczbie ponad 3000 sztuk trafiły do blisko 50 krajów. W czerwcu 2015 roku firma poinformowała o tym, że prowadzone są rozmowy w sprawie sprzedaży L-39NG dla sił powietrznych dwóch państw. Jednym z nich może być Wietnam, który wyrażał zainteresowanie L-39NG lub Jakiem-130 w roli nowych samolotów treningowych.
W związku z promocją nowej wersji L-39, oblatany w tym tygodniu demonstrator ma wziąć udział w szeregu pokazów lotniczych i targów. Najbliższa okazja do zobaczenia tego samolotu na żywo będzie podczas Ostrava NATO Days, które odbędą się w dniach 19 -20 września br.
(AH)
WIDEO: "Żelazna Brama 2025" | Intensywne ćwiczenia na poligonie w Orzyszu