Reklama
  • Wiadomości

Nowe wcielenie Chinooka. 100 lat w służbie?

Ruszają prace w programie gruntownej modernizacji amerykańskich ciężkich śmigłowców transportowych CH-47 Chinook. Docelowo program CH-47F może pozwolić na wydłużenie okresu służby różnych wersji maszyn tego typu nawet do około 100 lat.

Fot. Boeing / boeing.com
Fot. Boeing / boeing.com

Departament Obrony Stanów Zjednoczonych podpisał 27 lipca br. umowę z kon­cernem Boeing na przygotowanie nowej wersji tej maszyny, CH-47F Block II. Założono wstępnie budowę trzech eksperymentalnych egzemplarzy nowego Chinooka, które staną się do 2020 roku podstawą przystosowania tej serii śmigłowców do kolejnego etapu długoletniej służby w siłach zbrojnych USA.

Użytkowane w amerykańskiej armii w różnych wersjach od 1962 roku ciężkie śmigłowce CH-47 Chinook jeszcze przez długi czas nie będą wycofywane ze służby. Decyzją Departamentu Obrony Stanów Zjednoczonych zapoczątkowano długoletni program dostosowania istniejących egzemplarzy do eksploatacji w perspektywie co najmniej do 2040 roku. Modernizacji do wersji Block II mają podlegać 542 obecnie użytkowane modele CH-47F/G Chinook Block I.

Rezultatem projektu ma być znacząco usprawniony i unowocześniony typ śmigłowca transportowego, dysponujący przede wszystkim podwyższonym udźwigiem. Dzięki zastosowaniu nowego rodzaju kompozytowej konstrukcji łopat wirników, nowy Chinook uzyska docelowo możliwość przenoszenia dodatkowych około 700 kg ciężaru. W katalogu zakładanych usprawnień ujęto również unowocześnienie podzespołów i przebudowę układu napędowego oraz rekonstrukcję i wzmocnienie wybranych elementów kadłuba.

Podstawą do przeprowadzenia wstępnych prac wdrożeniowych stała się umowa podpisana przez przedstawicieli Pentagonu z producentem serii CH-47, koncernem Boeing. Na jej mocy do 2020 roku zostaną zbudowane trzy testowe egzemplarze wersji rozwojowej Chinooka Block II, które wskażą drogę do przeprowadzenia właściwych prac modernizacyjnych w latach 2023-2040. Kontrakt podpisany 27 lipca br. ma war­tość 276,6 mln USD i zakłada realizację tego etapu prac w terminie do sierpnia 2020 roku.

Oprócz samego rozwoju kolejnego modelu, Boeing zobowiązał się również do przy­go­to­wania nowej linii technologicznej z myślą o planowanej już produkcji kolejnej zaawansowanej wersji Chinooka, CH-47F Block III. W zakresie oczekiwanych zmian mają się znajdować m.in. nowe jed­no­stki napę­do­we. Zamysłem przyświecającym wprowadzeniu w przyszłości trzeciej generacji transportowego wiropłatu jest zapewnienie serii ciągłości służby aż do 2060 roku, co pozwoli na domknięcie jednego pełnego wieku jej obecności w historii amerykańskich sił zbrojnych.

Czytaj też: Boeing walczy o kontrakt na modernizację Chinooka

WIDEO: Zmierzch ery czołgów? Czy zastąpią je drony? [Debata Defence24]
Reklama
Reklama