Siły zbrojne
Niemcy dołączają do europejskiej, morskiej tarczy antyrakietowej
Niemieckie fregaty typu F124 Sachsen mają otrzymać nowe radary obserwacji sytuacji powietrznej. Ma to pozwolić m.in. na wykorzystanie tych okrętów w ramach europejskiego systemu rakietowego, w którym poza Amerykanami mogą działać jeszcze Holendrzy, Brytyjczycy, Francuzi, Norwedzy, Hiszpanie i Włosi.
Niemiecka firma HENSOLDT z Monachium współpracując z izraelskim koncernem IAI (Israel Aerospace Industries) ma dostarczyć cztery nowe radary dalekiego zasięgu dla fregat typu F124 Sachsen. Kontrakt uzyskany od Federalnego Urzędu ds. Wyposażenia, Technologii Informacyjnych i Wsparcia Technicznego Bundeswehry BAAINBw (Bundesamt für Ausrüstung, Informationstechnik und Nutzung der Bundeswehr) ma wartość około 220 milionów euro.
W zamian za te pieniądze zakłada się wyprodukowanie i zainstalowanie czterech radarów dalekiego zasięgu TRS-4D/LR ROT wraz ze zintegrowanymi z nimi interrogatorami (urządzeniami zapytującymi) system identyfikacji radiolokacyjnej „swój-obcy”. Trzy z tych systemów obserwacji ma zastąpić stacje radiolokacyjne wczesnego wykrywania dalekiego zasięgu Thales SMART-L (pracujące w paśmie L), obecnie wykorzystywane na trzech niemieckich fregatach typu F124 („Sachsen”, „Hamburg” i „Hessen”).
Czwarty kompleks radarowy ma być zainstalowany na lądzie (w szkole marynarki wojennej Marinetechnikschule w Parow koło Stralsundu) i być w pełni funkcjonalną kopią systemu radarowego okrętów. Ma to pozwolić zarówno na szkolenie operatorów i obsługi technicznej, jak również „umożliwić testowanie dalszych rozwiązań na lądzie przed ich instalacją na pokładzie”. Według Niemców nowe zamówienie wyeliminuje z pokładu fregat systemy obserwacji oparte o przestarzałe i trudne do pozyskania elementy elektroniczne. Nowe radary mają dodatkowo oznaczać „początek rozwoju krajowych zdolności w zakresie obrony przed rakietami balistycznymi BMD” (Ballistic Missile Defence)”.
Jest to możliwe przede wszystkim dzięki zastosowaniu obrotowej, ścianowej anteny aktywnej klasy AESA (Active Electronically Scanning Array). Składa się ona z wielu takich samych modułów nadawczo – odbiorczych, z których każdy stanowi swoisty miniradar z elektronicznym kształtowaniem i sterowaniem wiązki. Po zsumowaniu tych wiązek tworzy się właściwą, choć niejednorodną charakterystykę antenową. Pozwala to m.in. na „inteligentne” przeszukiwanie przestrzeni – związanej np. ze „skupianiem” energii w miejscu, gdzie wykryto zagrożenie (co jest niezbędne przy antenie obrotowej i konieczności tzw. „cofania” wiązki).
To wzmocnienie mocy będzie również możliwe dzięki zastosowaniu w modułach nadawczo-odbiorczych elementów wykonanych z wykorzystaniem technologii azotku galu (GaN). Zastosowanie tego materiału pozwala uzyskać kilkukrotnie lepsze parametry niż w starszej technologii arsenku galu przy tych samych wymiarach. Dotyczy to mocy, temperatury pracy czy wydajności. Na przykład przy takim samym poziomie chłodzenia i wymiarach można uzyskać trzy-czterokrotnie większą moc nadajnika.
Dla zrealizowania zamówienia firma HENSOLDT nawiązała strategiczną współpracę z izraelską firmą ELTA (wchodzącą w skład koncernu IAI) w zakresie radarów dalekiego: zasięgu pracujących w paśmie S i przystosowanych do realizacji zadań BMD. W tym doraźnie zawiązanym konsorcjum, HENSOLDT ma być dla niemieckiej marynarki wojennej krajowym partnerem przemysłowym do certyfikacji (Izrael nie należy do NATO) i późniejszego wsparcie logistycznego. Współpraca z IAI ELTA Systems Ltd. ma z kolei dostarczyć Niemcom rozwiązanie dobrze sprawdzone i przetestowane w faktycznym działaniu. Jak na razie zakłada się, że pozwoli ono na wykrywanie obiektów powietrznych w odległości ponad 400 km, a obiektów na orbicie okołoziemskiej (rakiet balistycznych) w odległości 2000 km.
Nie jest to jedyny, izraelski radar dalekiego zasięgu, jaki będzie wprowadzony w niemieckich siłach zbrojnych. Miesiąc wcześniej to samo konsorcjum HENSOLDT i IAI ELTA Systems Ltd. otrzymało kontrakt za 200 milionów euro na modernizację naziemnego systemu dozoru lotniczego w programie HADR NF (Hughes Air Defence Radar Nachfolgesystem). Niemcy podkreślają, że zakupione wtedy zestawy radarowe (radar – interrogator) są w „dużej mierze identyczne pod względem konstrukcji”, co automatycznie ułatwia szkolenie, obsługiwanie techniczne jak również zaopatrzenie w części zamienne.
Pierwszy radar TRS-4D/LR ROT dla marynarki wojennej ma zostać zainstalowany w 2023 roku w ośrodku szkoleniowym w Parow. Wymiana systemów radiolokacyjnych na fregatach F124 ma się rozpocząć rozpocznie się w 2024 roku i powinna zakończyć się do 2028 roku. Jest to związane najprawdopodobniej z harmonogramem remontów głównych tych jednostek pływających. Zostały one wprowadzone do służby w latach 2003-2006, a więc w zakładanym terminie będą miały około 20 lat i połowę docelowego okresu służby.
Jest bardzo prawdopodobne, że Niemcy zdecydują się również na wymianę rakiet przeciwlotniczych. Będzie to kosztowne, ale w miarę proste. Na fregatach F124 zainstalowano bowiem cztery ośmiostanowiskowe wyrzutnie pionowego startu typu Mk41. Obecnie służą one jako stanowiska startowe dla rakiet przeciwlotniczych SM-2 (24 szt.) i ESSM (32 szt.). Teoretycznie jest więc możliwość zastosowania w nich antyrakiet SM-3 i SM-6. Wtedy fregaty F124 będą mogły nie tylko wykrywać rakiety balistyczne, ale również je zwalczać – jako pierwsze w niemieckiej marynarce wojennej.
KAR
My też powinniśmy dołączyć! A nie, czekaj.... Najpierw wypada posiadać fregaty... :)
Czekaj zaraz PiS wybuduje 3 fregaty i na pewno jeśli będą to posłużą Ameryce do systemu antyrakietowej w Europie.
MI6
Razem z Niemcami? A fe …
Fanklub Daviena i GB
GaN może i pozwala na uzyskanie 4x większej mocy nadawczej w radarach wysokiej częstotliwości (przy niższej częstotliwości chłodzenie nie jest problemem, wiec przewagi nie ma) i małych antenach (przy dużych też nie ma przewagi), ale to tylko najwyżej 1/3 parametrów radaru: GaN nie wpływa na czułość toru odbiorczego i nie zmienia wymiarów anteny, której wymiar jest ważny nie tylko przy nadawaniu, ale i przy odbieraniu - a tu zmniejszanie wymiarów anteny jest jak najbardziej szkodliwe. :D
Davien
Jak widac , kiedy w Rosji czegos nie potraficie to juz funek przylatuje i zakłamuje fakty.
ciekawy
GaN nie wpływa na czułość toru odbiorczego? Naczelny inżynier po wyższej szkole gotowania na gazie znowu dał głos. Wyższa czułość to jedna z kluczowych cech radarów opartych o moduły GaN i to nawet nie wynika z konstrukcji samego radaru a z właściwości Azotku Galu.
Dawo
No. Czyli wiadomo ,że jak Funek coś krytykuje to dobra decyzja i dobry sprzęt dający przewagę nad Rosją.
Xto
Takie mecyje, aby nie wykryć nic z 41km?
Marek L.
Czy możesz ty tutaj dokładniej wyjaśnić, o co ci tu chodzi z tym twoim bełkotem o jakichś tam 41 km ????
Viktor
Radary elta w zamian za fregaty Bomba Działają już z popradami
DDR
Nawigacja nadal będzie ruska?:))
Marek L.
Już dość dawno temu Niemcy wymienili te systemy nawigacyjne w swojej flocie wojennej, na nowsze, znacznie lepsze, i nie podlegające ewentualnemu elektronicznemu sabotażowi....
Admirał Gawrona
Nasz GAWRON którym będziemy zdobywać Kaliningrad już dawno jest w systemie radarowi rakietowo atomowym. Ahoj przygodo!
Neptun
Należałoby do tego systemu włączyć nasze holowniki. W końcu mamy już liczną ich flotę ...
Kiks
Niemcy? Rozdwojenie jaźni postępuje ;)
say69mat
@defence24.pl: Niemieckie fregaty typu F124 Sachsen mają otrzymać nowe radary obserwacji sytuacji powietrznej. Ma to pozwolić m.in. na wykorzystanie tych okrętów w ramach europejskiego systemu rakietowego, w którym poza Amerykanami mogą działać jeszcze Holendrzy, Brytyjczycy, Francuzi, Norwedzy, Hiszpanie i Włosi. ... Hmmm, biorąc pod uwagę priorytety polityki obronnej, Polska jest zdaniem elit politycznych, zredukowana do poziomu kraju ... celu???