MSPO 2019: Rusza program remontów i modyfikacji T-72

6 września 2019, 10:18
T72mod
Fot. ZM "BUMAR-ŁABĘDY".

Zakłady Mechaniczne „BUMAR-ŁABĘDY” S.A. poinformowały o rozpoczęciu realizacji programu remontów i modyfikacji czołgów T-72, w ramach podpisanej w lipcu umowy.

Umowę, o wartości 1,75 mld złotych, podpisano w drugiej połowie lipca br. w ZM „BUMAR-ŁABĘDY” S.A. Na jej podstawie przewiduje się przywrócenie sprawności i wprowadzenie określonych modyfikacji w czołgach T-72M1, które znajdują się na wyposażeniu Sił Zbrojnych RP, jak i tych które są przywracane do służby. W Kielcach poinformowano o rozpoczęciu prac na pierwszych czołgach. 

W ramach remontów i modyfikacji T-72M/M1 stawia się nacisk na poprawę pięciu różnych elementów czołgów T-72, a w tym: zasięgu obserwacji w warunkach ograniczonej widoczności, pasywizacje przyrządów obserwacyjnych, modernizacje układów elektronicznych i integracje cyfrowych systemów łączności wewnętrznej i zewnętrznej.

Przeprowadzone zostaną gruntowne prace renowacyjne przy głównym napędzie czołgów czyli silnikach wysokoprężnych W-46-6, które mają otrzymać także dodatkowo cyfrowy system rozruchu. W ramach prac remontowych i modyfikacyjnych mają zostać zainstalowane nowe systemy zasilania z akumulatorami buforowymi oraz pasywne, noktowizyjne przyrządy obserwacyjne kierowcy.

Analogiczny przyrządy w wieży ma otrzymać dowódca, a działonowy ma otrzymać kamerę termowizyjną III generacji KLW-1 Asteria. Dodatkowo mają zostać zainstalowane także cyfrowe środki łączności wewnętrznej i zewnętrznej (zintegrowane z systemem zarządzania polem walki BMS). W pierwszym wypadku będzie to radiostacja (lub radiostacje) firmy RADMOR, w drugim – powszechnie używany system FONET. 

MON zdecydował niedawno o przeprowadzeniu remontów i modyfikacji czołgów T-72M1, jako rozwiązania pomostowego do wprowadzenia nowych maszyn. Resort zmienił przyjęty w 2017 roku plan, który zakładał szerszą modernizację czołgów tego typu. Wcześniej, przez kilkanaście lat, od dostarczenia ostatniej partii czołgów PT-91 Twardy, powstałych przez modernizację T-72M1, nie realizowano podobnych prac na tych maszynach.

Przewiduje się, że rozpoczęte właśnie prace zakończą się do 2025 roku.

Reklama
Tweets Defence24