Przemysł Zbrojeniowy
MSPO 2019: Leonardo i PGZ pracują nad Sokołem nowej generacji
Na tegorocznym XXVII Międzynarodowym Salonie Przemysłu Obronnego spółka Leonardo i Polska Grupa Zbrojeniowa prezentują wspólnie w kooperacji nową koncepcję śmigłowca nowej generacji wywodzącego się z rodziny W-3 Sokół.
Nowa koncepcja śmigłowca ma wykorzystywać najnowocześniejsze technologie oferowane przez państwowe i prywatne spółki przemysłu lotniczego, co w przyszłości będzie mieć na celu sprostanie wymaganiom SZ RP w zakresie śmigłowca wsparcia pola walki nowej generacji. Projekt realizowany wspólnymi siłami PZL-Świdnik i spółek lotniczych PGZ zakłada znaczącą modyfikację obecnej platformy śmigłowca wielozadaniowego W-3 Sokół, który obecnie stanowi podstawowy typ maszyny używanej przez SZ RP.
W nowej koncepcji mają zostać zastosowane jedynie najnowsze, ale już sprawdzone technologie, które są dostępne na rynku krajowym i światowym i jednocześnie mogą spełnić wymagania polskiego gestora w zakresie możliwie jak najkrótszych terminów dostaw, wysokiego poziomu niezawodności oraz oszczędności w kwestii kosztów wdrożenia i eksploatacji tych maszyn.
Nowy śmigłowiec ma zostać wyposażony w nowe łopaty i wirnik nośny oraz w w pełni cyfrowy system awioniczny. W skład tego ostatniego ma wchodzić tzw. glass kokpit, system zarządzania lotem (FMS), system syntetycznego obrazowania otoczenia (SVS), mapy cyfrowe i system ostrzegania o przeszkodach terenowych (TAWS), a także 4-osiowy autopilot, nowy system łączności, cyfrowy system kontroli silników (FADEC) oraz system monitorujący (HUMS).
Wszystkie te elementy wraz z wyposażeniem misyjnym oraz ze zwiększonym o 200 kg ładunkiem użytecznym (poprzez zwiększenie masy startowej z 6400 do 6600 kg) ma zapewnić wyraźną poprawę osiągów i zdolności operacyjnych tych maszyn. W trakcie trwania targów MSPO 2019 prezentowana jest makieta kokpitu Sokoła nowej generacji.
Nowa polska koncepcja śmigłowca wielozadaniowego na bazie W-3 ma być potwierdzeniem zdolności polskiego przemysłu zbrojeniowego do realizacji nowych projektów lotniczych na najwyższym światowym poziomie, a także sprostania wymaganiom i zaspokajania potrzeb SZ RP. Nowa maszyna ma spełniać najnowsze wymagania NATO, a także dysponować potencjałem na minimum 30-letnią służbę oraz skuteczne wypełnienie luki pomiędzy dotychczas używanymi maszynami tego typu a najnowszymi, światowymi konstrukcjami tej klasy. W ramach tego programu spółka Leonardo ma dokonać znaczącego transferu technologii do swojej spółki-córki PZL-Świdnik, co ma w założeniu pozwolić na intensywny rozwój polskiego przemysłu lotniczego.
Nowy śmigłowiec nowej generacji ma zapewnić SZ RP zdolność do zaawansowanego wsparcia pola walki dzięki wykorzystaniu szerokiej gamy wyposażenia i uzbrojenia misyjnego, w skład którego wchodzą: pociski rakietowe klasy powietrze-powietrze, przeciwpancerne pociski przeciwpancerne, zasobniki z niekierowanymi rakietami kal. 70 mm, zasobniki na wielkokalibrowe karabiny maszynowe/armaty automatyczne, wielkokalibrowy karabin maszynowy w zdalnie sterowanym stanowisku pod kabiną czy też zintegrowany system obrony i ochrony własnej, optoelektroniczny system obserwacyjny (przystosowany do używania gogli noktowizyjnych NVG) czy przezierne obrazowania danych (HUD).
Maszyny tego typu są zdolne do wykonywania szerokie spektrum zadań takich jak: ewakuacja medyczna (MEDEVAC/CASEVAC), misje poszukiwawczo-ratownicze na polu walki (CSAR), przerzut i wsparcie pododdziałów wojsk specjalnych, transport żołnierzy wojsk aeromobilnych czy też zadań z zakresu zwiadu, obserwacji i bojowego rozpoznania.
Wojciech
Tani i Polski Sokół trzeba go rozwijać warto mieć swój śmigłowiec własne kompetencje w produkcji śmigłowców wsparcia tylko potrzebny jest nowy silnik o zwiększonej mocy lub sami popracujmy nad zmodernizowaniem silnika Sokoła tak aby wycisnąć z niego jak najwięcej mocy lub kupmy licencję od Ukrainy która ma wspaniałe nowe silniki do tych maszyn o wile tańsze od zachodnich, ekonomiczne i trwałe.
Mkarch
Po pierwsze Sokol nie jest polski.
pilheli
Oby tylko pozyskali wiele nowych Sokołów do naszej armii a nie skończyło się na gadaniu
szeliga
I dlatego Caracale zostały uwalone. Bo Francuzi odmówili przekazania nam tej technologii w ramach offsetu, umyli ręce, bo uważali że kontrakt mają w kieszeni. Za tą technologię nawet sławetny minister Antonii był gotowy przełknąć Caracale. Bo mało kto ją ma. To (negocjacje w sprawie prochów) było przyczyną rocznej zwłoki w anulowaniu kontraktu - kiedy już było pewne że tego nie dostaniemy.
Grzegorz Brzęczyszczykiewicz
Nigdy nie mów nigdy! Podobno produkują rdzenie ze spieków wolframu do amunicji dla działek małokalibrowych, ale nie widziałem, jeśli to robią to przy finansowaniu opracują i do 120 tek w końcu nie jest to technologia z kosmosu.
w
a mocniejszy silnik i przekładnie -współpraca z Ukraina ???
Dudley
To nie jest w interesie Włochów, większość pieniędzy z takiej moderki, poszło by do Motor-Sicz, wymiana lub modernizacja silnika i wymiana przekładni byłaby po ich stronie. Poza tym, przecież nie chodzi tu o wyposażenie armii w sprzęt o znacząco większych możliwościach, ale o wyciągnięcie jak największej kasy, przy minimalnych nakładach.
Juhas
To nie plotka tylko rzeczywistość...
Pawel
Takich rzeczy nie wie nawet gora. Wystarczy ze jakis mechanik cos powie..Oczywiscie gora powie ze to plotka
edek
Ta pseudo modernizacja jest tylko dla MON. Nikt na swiecie nie kupi tego gniota. Słabe silniki, brak pancerza, kiepski udzwig. łopaty były już testowane przy modernizacji Anakond. Nie sprawdziły się. Bez wymiany silnika i przekłądni to NADAL BEDZIE GNIOT. Nie rozumiem tych wszystkich WOW I ACH speców z netu. Naprawdę sami nie myslicie tylko bijecie brawo przy takiej modernizacji? przecież to wywalenie pieniedzy w błoto bo nie otrzymujemy w zamian jakościowo lepszego śmigłowca. Awionika była już zmieniana. 200kg nic nie znaczy. Ludzie, myslcie trochę sami. TU NIE CHODZI O TO aby z klapkami na oczach popierać każdy pomysł jaki wyjdzie z tych pseudo polskich zakłądów lotniczych. To chodzi o to aby nasze pieniądze były wydawane rozsadnie i z głową. To chyba nie aż tak wiele prawda?.
Jerzy
Konstrukcja jest jednak polska i chyba jedyna z mających jakieś znaczenie.
realizm
Z tego co zrozumiałem, to Sokoły mają być – modyfikowane, nie - modernizowane. Zatem o nowych silnikach i przekładniach mowy być nie może. To ma być nadal ten sam Sokół, mały śmigłowiec transportowy. Potrzeba takiej maszyny na polu walki. Mamy ich około 40 sztuk. Dodajmy około 30 Mi-24, który też posiada możliwości transportowe i otrzymujemy całkiem sporą flotę małych i średnich transporterów śmigłowcowych. Rzecz teraz w tym, aby te maszyny nie były bezbronne na polu walki – w dobrej, rzetelnej, przemyślanej modyfikacji, co da korzystny stosunek koszt/efekt. Zamiast silników i przekładni, trzeba odkładać pieniądze na nowe już maszyny. W przypadku Sokołów trzeba pracować nad nowym śmigłowcem tej wielkości i tam montować nowe silniki, może pokusić się o danie takiemu nowemu Sokołowi możliwości tankowania w powietrzu? „Nowy [zmodyfikowany] śmigłowiec ma zostać wyposażony w nowe łopaty i wirnik nośny oraz w pełni cyfrowy system awioniczny.” Co oznacza, że poprawią się właściwości lotne tego ptaszka. Stały km 12,7 mm, plus różnorodność i modułowość uzbrojenia dodatkowego - i ze znanego Sokoła dosyć szybko otrzymamy przyzwoity wielozadaniowy transportowiec drużyny, posiadający możliwości jej wsparcia powietrznego. W tym czasie spokojnie pracować nad nowym małym/średnim śmiglakiem na bazie/z wykorzystaniem elementów i doświadczeń z budowy Sokoła.
tak tylko pytam
Odpowiednikiem Sokoła jest AW 139. Po co więc wyważać dawno już otwarte drzwi?
realizm
Po to, żeby trzy (?) eskadry Sokołów, które latają w Wojsku Polskim przystosować do dalszej służby. To normalna procedura w każdej armii; sprzęt, który ma już kilka lat służby poddaje się remontom, modyfikacjom, ulepszeniom. Nawet najbogatsze armie świata nie posługują się wyłącznie nowym sprzętem - i właśnie dlatego są najbogatsze.
Jerzy
Nie właśnie dlatego, to nonsens.
Mateusz
Czyli odkrywamy amerykę na nowo - zaczynamy gonić kolejnego króliczka który został już złapany: https://www.defence24.pl/ukrainski-program-smiglowcowy-motor-sich "Bo w gonieniu króliczka najważniejsza jest sama pogoń, a nie cel". A menadżerowie odtrąbią kolejny sukces.. >< żygam takimi wiadomościami
CodyBancks
Tylko nie kierowane rakiety? A co ze Spikami? A może Grom?
Frank
Nowe silniki!
Paweł P.
PIT-RADWAR musi jakiś radar (skanner) na śmigło ogarnąć, fajny.
taki jeden
Zawracanie głowy. Bez zwiększenia MTOW o co najmniej 600-700kg cała ta zabawa nie uczyni go śmigłowcem wsparcia. Gdzie rezerwa na uzbrojenie i opancerzenie ? 200 kg to śmieszna wartość przy już istniejącym niedoborze mocy. Bez mocniejszych silników i przekładni to nie ma sensu.
mc.
Z targów MSPO 2009 (dwa tysiące dziewiąty rok) : NA MSPO 2009 PZL Świdnik zaprezentowały projekty nowych śmigłowców na bazie W-3 Sokół. W WSK PZL Świdnik od 2005 prowadzone były koncepcyjne prace nad rozwojem i modernizacją produkowanych śmigłowców, w tym przede wszystkim PZL W-3 Sokół. W wyniku tych prac po uwzględnieniu: analiz rynkowych, uwag użytkowników, doświadczeń produkcyjnych i eksploatacyjnych oraz obecnych i przewidywanych tendencji w rozwoju szeroko pojętej techniki śmigłowcowej, sformułowano program rozwojowy nazwany Programem C. Określono w nim główne kierunki rozwoju śmigłowca PZL W-3 Sokół oraz określono przewidywany czas i koszty poszczególnych działań. W wyniku Programu C mają powstać śmigłowce: PZL W-3 Sokół-2 oraz SW-5. Śmigłowiec Sokół-2 będzie głęboko zmodernizowaną wersją śmigłowca W-3 o masie startowej 7000 kg, o podwyższonych w stosunku do śmigłowca W-3 osiągach i parametrach eksploatacyjnych przy zachowaniu maksymalnie dużej ilości elementów kadłuba. Wzrośnie masa użyteczna śmigłowca przy niezmienionej liczbie przewożonych pasażerów. Jednocześnie wzrosną prędkości i poprawią się charakterystyki wysokościowo - temperaturowe. Zmiany obejmą: nowy 5-łopatowy wirnik nośny z piastą z łożyskami elastomerowymi, nowe przekładnie: główną, pośredniczącą i końcową, zastosowanie silników LHTEC rodziny T-800 (przekładnia będzie również umożliwiała zabudowę silników rodziny Turbomeca Ardiden), nową awionikę, nowe czterołopatowe śmigło ogonowe (w układzie X). W celu zabudowy tych elementów zmianom ulegną w odpowiednim zakresie: płatowiec oraz układy i instalacje płatowca. PZL Sokół-2 będą powstawały jako nowo produkowane śmigłowce oraz, co jest ważne dla obecnych użytkowników, możliwa będzie przebudowa obecnie eksploatowanych śmigłowców do tego standardu. W tym przypadku, prace prowadzone przez PZL Świdnik, są nakierowane na uzyskanie niskiego kosztu przebudowy, tak aby była ona atrakcyjna dla obecnych Użytkowników. Przykładowo koszt zabudowy kompletnego nowego zespołu napędowego T-800/nowa przekładnia główna jest porównywalny do kosztu zabudowy obecnie stosowanego zespołu PZL-10W/ przekładnia WR-3W przy kilkakrotnym wzroście żywotności nowego zespołu napędowego i obniżeniu prac eksploatacyjnych. Przebudowa do standardu Sokół-2 będzie możliwa dla wszystkich wersji śmigłowca Sokół (w tym Głuszec i Anakonda). Obecnie najbardziej zaawansowany jest program wirnika nośnego (realizowany na podstawie umowy z MNiSzW). Próby nowego wirnika rozpoczną się w roku 2011. Trwają też prace nad projektem i zabudową nowego zespołu napędowego. Prowadzone są również intensywne prace nad nową kompletną awioniką i zastosowaniem nowego autopilota. System przyjęty do integracji jest tzw. systemem otwartym, co umożliwia integrację jego elementów w zależności od potrzeb użytkownika.
olop
Od wielu wielu lat wiadomo że największą słabością tych śmigłowców są silniki. Słabe silniki o niskiej mocy. Przez tą słabość nie można liczyć na montaż sensownego uzbrojenia i opancerzenia. Co z tą wiedzą zrobiono przez ostatnie lata i co planuje się zrobić w przysżłości? NIC, WIELKIE NIC. Zamiast zacząć od tej bolączki i zmienić wreszcie te silniki na mocniejszte to dostajemy jakieś pseudo modyfikacje dokładnie jak w T72. Co to ma być? kolejny sposób na wyciągnięcie kasy?. Od ilu już lat pisze się o nowych super łopatach? to ma być ta nowość? awionika była już zmieniana prawda?.
say69mat
??? Czy ktokolwiek zainteresowany - poza producentem - przeprowadził analizę kosztów modernizacji W3W do poziomu przyzwoity śmigłowiec wsparcia??? Tak aby moc zintegrowanych silników pozwoliła na przeprojektowanie czyli wzmocnienie konstrukcji i opancerzenie oraz integrację standardowego dla śmigłowców wsparcia uzbrojenia. Aby można było następnie zestawić koszt tego typu inwestycji z kosztami zakupu S70i w wersji 'gunship'.
GI
Czytam o nowej koncepcji krajowego śmigłowca nowej generacji, a to tylko zmiany przyjazne dla użytkownika, ale w minimalny sposób podnoszące zdolności Sokoła. Bez zmiany silnika i przekładni, będzie to ten sam śmigłowiec. A już myślałem, że PZL-Świdnik odkurzy i odświeży projekt Sokół Long. A mamy propozycję makeupu.
Bever
nie jest to zaden transfer, to przelozenie pieniedzy z jednej kieszeni do drugiej, my nie uzyskujem zadnych technologii ale bedziemy za nie placic wlochom. zeby takie cos bylo nasze to trzeba miec wlasny zaklad produkcyjny.
hmm
Co to ma za znaczenie Włochom czy nie Włochom, ważne aby sprawnie pozyskać dobry sprzęt
mac
Po pierwsze to konsorcjum brytyjsko - włoskie. Pod drugie silniki w śmigłowcach Leonardo to bardzo dobre i mocne jednostki Rolls Royce'a. Mogli by dokonać takiego transferu technologii.
Lord Godar
Tyle wysiłku i kosztów aby zwiększyć udźwig o liche 200 kg bez likwidacji innych wad tego śmigłowca ? To nieracjonalne . Jeśli już to zmodernizowany Sokół powinien mieć układ napędowy powalający zwiększyć osiągi i możliwości przenoszenia większych ładunków ( uzbrojenie) i pozwalające na dodanie jakiegoś sensownego opancerzenia newralgicznych miejsc . Jeśli tego nie będzie , to ten śmigłowiec nigdy nie sprosta choćby części wymagań maszyny wsparcia pola walki czy CSAR .
Dobre bo polskie
Dobre bo polskie
Roman
Nie ma w planach wymiany silnika i przekładni, to nie ma co dalej czytać. Pudrowanie trupa jak z T72.
Sokół
Działać i wprowadzać do wojska.
Zen
T72 również miały przejść obszerną moderke. Przeszły mini modyfikacje. Silnik i przekładnia a nie ekraniki w pierwszej kolejności
Willgraf
kolejne miliony wtopione w stare maszyny i zero odbudowy lub odzyskania przemysłu lotniczego
Gras
A co z silnikami o zwiększonej mocy. Podobno sa prace mające na celu zwiekszenie mocy na 1500KM.
-CB-
Sukcesu eksportowego nie wróżę, skoro największe bolączki Sokołów pozostaną niezmienione. Niestety, ale po tylu latach trzeba po prostu opracować od nowa całość.
Rex
wow! Wydawało się że sokół to już pogrzebany projekt a tu proszę. Oby coś z tego wyszło