BAE Systems poinfomował o pozytywnie zakończonych testach Amphibious Combat Vehicle (ACV) 1.1. Nowa kołowa amfibia uczestniczy w programie ACV, w ramach którego US Marines planuje zastąpić przestarzałe gąsienicowe AAV.
Testy Amphibious Combat Vehicle (ACV) 1.1, produkowanego przez koncern BAE Systems wespół z włoską firmą Iveco Defense Vehicles, przeprowadzono w zeszłym tygodniu na Morzu Jońskim u wybrzeży Półwyspu Apenińskiego. Zdaniem producentów potwierdziły one zdolność pojazdu do jego desantowania z okrętu jak i podejmowania go z morza.
Czytaj także: Marines i marynarka zamawiają kolejne bezzałogowce RQ-21A Blackjack
Ponadto sprawdzono jego możliwości poruszania się po piaszczystej plaży w momencie wyjścia z morza, a także zdolności pływania pojazdu przy falach o wysokości od 2,5-3 m, jak i wietrze wiejącym z prędkością od 10 do 15 węzłów. Szef programu ACV 1.1 John Swift podczas konferencji Navy League’s Sea-Air-Space w National Harbor w stanie Maryland powiedział, iż testy pojazdu od BAE Systems uznano za zadowalające. Albowiem jego zdaniem ze względu na zastosowaną konfigurację trakcja kołowa naśladuje pojazd gąsienicowy i ma wystarczający moment obrotowy, aby ponownie załadować się na rampę okrętu.
BAE Systems przedstawił swój pierwszy prototyp ACV dla USMC w grudniu ubiegłego roku w swoich zakładach w York w Pensylwanii. Do tej pory zbudowano sześć pojazdów tego typu. Obecnie Korpus Piechoty Morskiej testuje cztery z nich: dwa w Aberdeen Proving Ground, w stanie Maryland, jeden w Yuma Proving Ground w Arizonie i jeden w Camp Pendleton w Kalifornii, zaś dwa kolejne US Marines otrzymają w przyszłym tygodniu.
Przekazany US Marines pojazd to kołowa amfibia (8x8) zbudowana na bazie platformy dostarczonej przez Iveco Defence Vehicles. Wyposażony jest w sześciocylindrowy silnik o mocy 700 KM, czyli dwukrotnie mocniejszy niż w używane obecnie silniki w AAV-7. Nowa amfibia będzie zabierała prawie dwa razy mniej żołnierzy (ponad 13 marines) niż „stary” pojazd AAV (do 26 marines). Ma jednak zapewnić szybszy przerzut pododdziałów z okrętów na brzeg i lepszą ochronę balistyczną. Pojazd posiada ponadto odpowiednie zabezpieczenie przed minami i improwizowanymi ładunkami wybuchowymi (IED).
Warto zaznaczyć, iż ACV 1.1 jest jedną z dwóch z propozycji na zbudowanie prototypu kołowej amfibii dla US Marines, albowiem Amerykańska Piechota Morska zawarła w 2015 roku kontrakt z koncernami BAE Systems i SAIC. Kontrakt zawarty przez dowództwo systemów piechoty morskiej USA przewiduje zbudowanie do badań kilkunastu prototypów pojazdów ACV na co korporacja SAIC (Science Applications International Corporation) otrzymała 121,5 miliona dolarów, natomiast koncern BAE System – 103,7 miliona dolarów. Za pieniądze przyznane BAE Systems ma zostać zbudowanych łącznie 16 prototypów ACV 1.1. przeznaczonych do testów.
Korporacja SAIC zaproponowała piechocie morskiej pojazd TERREX 2, który posiada wewnątrz chronione miejsce dla trzech członków załogi i co najmniej jedenastu żołnierzy desantu.
Zgodnie z zapisem kontraktów obie firmy prowadzą swoje postępowania oddzielnie, a dopiero po fazie testów zostanie wybrany zwycięzca, który dostarczy pojazdy mające zastąpić gąsienicowe AAV (Amphibious Assault Vehicle). Obecnie Marines używają około 1300 egzemplarzy AAV-7 w trzech wersjach. USMC eksploatuje je od lat 70. XX wieku i planuje je dalej eksploatować do czasu zastąpienia pojazdami nowych typów.
Sam proces zastąpienia będzie przebiegał stopniowo, zmodernizowane AAV-7 mają być eksploatowane równolegle z ACV 1.1, natomiast pełne zastąpienie wozami nowej generacji odbędzie się w kolejnych fazach programu Amphibious Combat Vehicle. AAV mają być eksploatowane nawet do roku 2035.
kammil
Finowie już nie uczestniczące projekcie?