- Wiadomości
MON przedłuża czarter samolotów dla VIP-ów
Inspektorat Uzbrojenia rozpoczął rozmowy z Polskimi Liniami Lotniczymi, dotyczące usług czarteru lotniczego dla najważniejszych osób w państwie. Oznacza to, że loty HEAD nadal realizowane będą z wykorzystaniem także cywilnych maszyn.

Usługi transportowe dla najważniejszych osób w państwie realizowane byłyby na zlecenie szefów Kancelarii Prezydenta RP, Kancelarii Sejmu RP, Kancelarii Senatu RP i Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. Samoloty, które do dyspozycji władz byłyby od 1 stycznia do 31 grudnia 2019 roku, stacjonowałyby, tak jak do tej pory, na Lotnisku Chopina w Warszawie.
Jak precyzuje Inspektorat Uzbrojenia czas realizacji zamówienia wyniósłby:
- od 1.1. do 31.12.2019 r. - czarter 2 samolotów,
- od 1.1. do 31.12.2020 r. - czarter 1 samolotu.
Resort do realizacji zamówienia wybrał procedurę negocjacyjną bez publikacji ogłoszenia o zamówieniu, co związane jest z faktem, że usługi zamawiane są zgodnie z warunkami ściśle określonymi w dyrektywie. Co więcej, chodzi tu dokładnie o wznowienie usługi czarteru samolotów dla najważniejszych osób w państwie, realizowanej przez Polskie Linie Lotnicze LOT S.A. w ramach umowy z 2013 roku i 2017 roku.
Inspektorat Uzbrojenia wymaga, aby personel obsługujący wyczarterowane statki powietrzne (kabinowy, pokładowy oraz techniczny biorący udział w lotach) posiadał poświadczenia bezpieczeństwa w zakresie dostępu do informacji niejawnych oznaczonych klauzulą „Tajne”, natomiast personel obsługujący wyczarterowane statki powietrzne (techniczny, operacyjny) musi posiadać upoważnienia dopuszczające do pracy związanej z dostępem do informacji niejawnych o klauzuli „Zastrzeżone”.
Zgodnie z umową z 2013 roku, polskich VIP-ów woziły samoloty Embraer ERJ 170-200 LR (Embraer 175). Szczegóły tej umowy objęte były tajemnicą, a wartość czarteru szacowana była na kilkaset milionów złotych. Umowa została przedłużona pod koniec 2017 roku, co związane było z trwającym nadal procesem dostaw i wdrażania do służby maszyn Boeing 737-800 (BBJ2) oraz szkoleniem załóg Gulfstreamów G550.
Przypomnijmy, że do przewozu VIP w listopadzie 2016 r. MON kupiło dwa małe samoloty Gulfstream G550, a w marcu 2017 r. – trzy średniej wielkości Boeingi 737. Oba zamówione samoloty Gulfstream G550 oraz pierwszy Boeing 737-800NG zostały dostarczone Polskim Siłom Powietrznym w 2017 roku, natomiast pozostałe dwa Boeingi w konfiguracji specjalnej BBJ2 trafią do Polski dopiero w 2020 roku.
Jak informował Defence24.pl we wrześniu br. od sierpnia bez rozgłosu wojsko rozpoczęło realizację transportu najważniejszych osób w państwie na pokładach samolotów odrzutowych. Pierwszy lot o statusie HEAD z wykorzystaniem Gulfstreama G550 odbył się 6 sierpnia. Do początku października zrealizowano co najmniej 22 takich misji - zarówno krajowych, jak i zagranicznych.
WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS